سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
ياقوت مستعصمي به بازار كتاب آمد

كتاب «ياقوت مستعصمي» نوشته يعقوب آژند از سوي انتشارات اميركبير روانه بازار كتابفروشي‌هاي شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آژند با بيان اينكه مستعصمي خطاطي را به خوشنويسي تبديل كرد و شاگردان او اين كار را تا قرن 8 تدوام بخشيدند، گفت: ياقوت به تمام معنا به خطاطي علاقه‌مند بود و اين علاقه موجب نام‌آوري و بداعت او در حوزه خوشنويسي شد. 

وي با بيان اينكه در كتاب تدوام سنت خط و خوشنويسي در ايران نشان داده شده، اظهار داشت: اختراع و ابتكار خطوط شش‌گانه حاصل تجربه‌هاي «ياقوت مستعصمي»، «ابن مقله» و «ابن بواب» است. ابن مقله خطوط شش‌گانه را از نهفتگي به درآورد و ابن بواب با پژوهندگي آنرا آكنده از قواعد كرد و ياقوت مستعصمي با دلبستگي آنرا از زمختي و درشتي بيرون آورد و زيباتر و پخته‌تر كرد. 

آژند توضيح داد: در نتيجه كار هر سه استاد از همديگر رنگ پذيرفت و به خطوط شش‌گانه به ويژه در سده 6 و 7 هجري سيماي زيبا بخشيد. 

وي با بيان اينكه تاكنون درباره «ياقوت مستعصمي»، «ابن مقله» و «ابن بواب» پژوهشي صورت نگرفته است و كارهاي انجام شده محدود به چند مقاله مي‌شود، اظهار داشت: براي مكتوب كردن اين اثر از منابع اصلي زندگينامه و آثار ياقوت استفاده كرده‌ام. 

كتاب «ياقوت مستعصمي» نوشته يعقوب آژند در شمارگان 3000 نسخه و با قيمت 1500 تومان از سوي انتشارات اميركبير به فروش مي‌رسد. كتاب حاوي سه بخش «پيش از ياقوت»، «ياقوت مستعصمي» و «پس از ياقوت» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها