چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۵
بهمن دری: ‌حذف صفت اسلامي از نام وزارت ارشاد اشتباه است

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزير ارشاد، با انتقاد از حذف صفت «اسلامی» از عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح ادغام این وزارت‌خانه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این اقدام را اشتباه دانست و از انتقال این نگرانی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست كارگروه فرهنگي نهمين جشنواره فرهنگي امام رضا(ع) كه صبح امروز (25 خرداد) در مهمان‌سراي فرهنگ برگزار شد، با اشاره به تصويب يک فوريت طرحی در مجلس که به موجب آن نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به «وزارت فرهنگ و ارشاد و ميراث فرهنگي و گردشگري» تغییر می‌کند، ‌گفت: اين اقدامي شتاب‌زده بود و دغدغه وزارت ارشاد درباره حذف صفت اسلامي به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي منتقل شده است.

دري همچنين در اين نشست گفت: درهمه زمينه ها به‌ويژه بحث مهندسي فرهنگي بايد نگاه ولايي داشته باشيم و به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري توجه كنيم.

وي ادامه داد: در تصويب يک فوريت ادغام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نخستين خطا، حذف صفت اسلامي است كه البته در تعامل با نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس، دغدغه‌هاي خويش را در اين زمينه اعلام كرده ايم.

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين گفت: بايد از هر دو بخش فرهنگ و ارشاد اسلامي حفاظت كنيم و مقبوليت و مشروعيت اين وزارتخانه به صفت اسلامي آن و حفظ هر دو بخش فرهنگ و ارشاد است. اما در نهايت ما ملزم به پذيرش قانونيم و اميدواريم كه در اين زمينه كارشناسي مناسبي نيز صورت پذيرد.

هر كسي عهده‌‌دار مسووليت شعر شود، بايد مورد حمايت قرار گيرد 
معاون امور فرهنگي همچنين در بخش ديگري از سخنانش به امكان بازگشت فعاليت‌هاي حوزه شعر به معاونت امور فرهنگي اشاره كرد و افزود: انتصاب قائم مقام حوزه شعر و ادب،‌ محاسن و معايبي داشت و در يك‌سال گذشته تلاش شد تا نقاط قوت آن تقويت شود، ولي مهم اين است كه هر كسي عهده‌دار اين مسووليت در اين حوزه شد، بايد مورد حمايت قرار گيرد.

وي ادامه داد: تمايلاتي در سطح عالي وزارتخانه وجود دارد تا اين بحث به معاونت امور فرهنگي بازگردد كه البته در هر بخشي، از مقوله‌هاي تاثيرگذار است. در جشنواره رضوي نيز بايد شعر از لايه‌هاي لاينفک اين جشنواره محسوب شود.

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: مي‌توان با دعوت از شاعران عرب زبان، غير فارسي زبان و چند شاعر خوشنام خارجي، كنگره شعر رضوي را در حضور مقام معظم رهبري با توجه به عنايت و توجه ايشان به بحث شعر برگزار كرد.

در حوزه كتاب نبايد كار تكراري شود
دري درباره فعاليت‌هاي حوزه كتاب در جشنواره رضوي، تصريح كرد: در حوزه كتاب نبايد فعاليت‌ها موازي و تكراري باشد و با همه توجهاتي كه در كشور نسبت به جشنواره رضوي وجود دارد، نبايد با انتشار چند كتاب غير ارزشمند، شان اين رويداد بزرگ را پايين آورد.

وي افزود: ارزش اين جشنواره در اين اندازه نيست كه چند كتاب يك‌بار مصرف منتشر شود و اين گونه آثار بايد فاخر و ارزشمند باشند.

به گفته وي، معاونت امور فرهنگي از انتشار آثار فاخر در اين حوزه حمايت‌هاي ويژه‌اي را انجام خواهد داد و آمادگي انتشار اين گونه آثار در تيراژ‌هاي چند ده هزار نسخه‌اي نيز وجود دارد.

وي افزود: از كتاب‌هاي ارزشمند، هنگامي مي‌توان حمايت كرد كه با سياست‌هاي كلي وزارتخانه همخواني داشته باشند. بايد دقت كرد،  كتابي فاخر ناميده مي شود كه در مسابقات كتابخواني و برنامه‌هاي فرهنگي معرفي شده يا از مولف و ناشر فرهيخته‌‌اي ارايه شود و چاپ نخست باشد.

استفاده از ظرفيت نمايشگاه‌ بين‌المللي كتاب تهران براي جشنواره رضوي 
معاون امور فرهنگي در اين نشست همچنين به ظرفيت بالاي نمايشگاه بين‌ا‌لمللي كتاب تهران براي معرفي جشنواره رضوي اشاره كرد و افزود: بسياري از مراجع اجرايي و نهادهاي مختلف در گزارش‌هاي خود اعلام كرده‌اند كه اين دوره از نمايشگاه، يكي از بهترين و باشكوه‌ترين دوره‌هاي نمايشگاه‌هاي كشور بوده است.

دري تصريح كرد: اين رويداد براي دو هفته كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد، بنابراين بايد از اين جريان به نحو شايسته‌اي براي جنشواره رضوي نيز بهره برد.

معاون امور فرهنگي همچنين با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي معاونت امور فرهنگي با اداره‌هاي كل ارشاد اسلامي استان‌هاي سراسر كشور،‌ يادآور شد: اين تفاهم‌نامه‌ها، ‌نقشه راهند و در صورت ارائه فعاليت‌‌هاي خلاقانه، از آن‌ها حمايت خواهيم كرد.


در اين نشست همچنين مديران اداره هاي كل و معاونان فرهنگي يازده استان مربوط به بخش فرهنگي جشنواره رضوي، به گزارش فعاليت‌هاي سال گذشته و فعاليت‌هاي سال‌جاري خود براي اين جشنواره پرداختند و مديران ستادي معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد نيز آمادگي خود را براي همكاري لازم و حمايت از برنامه‌‌هاي اين حوزه اعلام كردند.

همچنين در اين نشست، سيد جواد جعفري، دبير جشنواره فرهنگي امام رضا(ع) با تشكر ازنگاه حمايتي معاونت امور فرهنگي، ‌از اين معاونت به عنوان بخشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرد که توانسته تعاملی خوب و شایسته با اداره هاي کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برقرار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها