شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
معماري و شهرسازي سنتي در كشورهاي اسلامي تشريح شد

كتاب «معماري و شهرسازي سنتي در كشورهاي اسلامي» تاليف و ترجمه مشترك هانيه اخوت، محمدرضا بمانيان و نينا الماسي‌فر روانه بازار كتابفروشي‌ها شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اخوت توضيح داد: اين کتاب پژوهشی در راستای بررسی آثار معماری و شهرسازی تمامی کشورهای اسلامي است و با در نظر گرفتن سطح درک و فهم مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان از اسلام، اصول و ارزش‌هایی که توسط سنت اسلامی به منظور طراحی محیط زندگی مسلمانان پایه‌گذاری شده‌اند را تجزیه و تحلیل می‌كند.

وي ادامه داد: تصویری از اسلام که در انتهای کار پدیدار می‌شود، روشی از زندگی، مطابق با آرمان‌های اجتماعی است که در جوامع سنتی مسلمانان، در آرایش و ترکیب ساختار معماری و شهرسازی منعکس شده است. در حالی که مطالعه اخیر معماری و شهرسازی در کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که این توسعه و روند متمایل به دست کشیدن از این آرمان‌های اصیل اسلامی است.

اخوت افزود: اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا حرکت و تکاپو در جهت بازگشت به این آرمان‌ها می‌تواند به هماهنگی اجتماعی و فیزیکی محیط ساخته شده منجر شود یا خیر؟

وي تصريح كرد: با تکیه بر قرآن، احادیث امامان، بزرگان دین و با بررسی نمونه‌های معماری و شهرسازی ساخته شده در جوامع سنتی مسلمانان در کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب اسپانیا، مشخص می‌شود که چگونه پیروی از این آرمان‌ها می‌تواند محیط شهری مطلوبی را خلق كند که به متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هویتی و زیست محیطی پاسخ دهد.

اخوت بيان داشت:‌ در ادامه مباحث كتاب، دیدگاه‌های اسلامی در مورد مسئله بحث برانگیز رواج مدرنیته در جوامع اسلامی بررسی و در نهایت الگوسازی اجرایی در معماری و شهرسازی اسلامی پیشنهاد شده است.

وي با بيان اينكه متن اصلی این کتاب توسط هشام مرتضی، محقق معماری اهل سنت و استادیار دانشکده معماری دانشگاه آریزونا، نوشته شده، اظهار داشت: به علت مغایرت‌هایی که در اصول و مبانی مذهب سنی با مذهب شیعه وجود دارد، كتاب توسط مولفان مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. بنابراین کتاب حاضر، مجموعه‌اي است که علاوه بر بیان نظرات محققان اهل سنت درباره اصول معماری و شهرسازی، احادیث امامان شیعه را نیز بیان کرده و نمونه‌هایی از معماری ایرانی مطابق با اصول معماری شیعی را در خود جای داده است.

اخوت اضافه كرد: نوشتن کتاب «معماري و شهرسازي سنتي در كشورهاي اسلامي» با راهنمایی محمدرضا بمانیان، دانش‌یار گروه معماری دانشگاه تربیت مدرس مكتوب شده است.

این کتاب در چهار بخش مكتوب شده است. فصل نخست به بررسی چارچوب ابعاد و اصول در اجتماع اسلامی می‌پردازد. این اصول در چهار بخش تفسیر می‌شوند، که هر یک به نوبه خود مقیاس اجتماعی ويژه‌اي چون «جامعه»، «محله»، «خانواده» و «فرد» را نشان می‌دهند. در فصل دوم، معماری و شهرسازی در جوامع سنتی اسلامی با تاکید بر اصول و قواعد اسلام، بررسی شده و اصول سنتی اسلامی در باب محیط زندگی مسلمانان را تجزیه و تحلیل مي‌شود و شامل بخش‌های مختلفی است که هر یک در مقیاس ويژه‌اي چون «محیط زیست طبیعی»، «فضای شهری» و «خانه» مطرح می‌شود.

در فصل سوم بر دیدگاه‌های اسلامی درباره توسعه و پذیرش ایده‌هایی از مفاهیم غیر مسلمانی و تلاش برای روشن شدن موضع اسلام در مورد مسئله بحث مدرنیته یا غرب‌گرایی، متمرکز شده و نمونه‌هایی از معماری معاصر که از اصول سنتی اسلام بهره‌گیری کرده‌اند را مطرح می‌سازد؛ همچنین در این فصل آثار مهم معمار مصری، حسن فتحی، مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در نهایت فصل چهارم، این کتاب با ارايه پیشنهاداتی در زمینه الگوسازی اجرایی در معماری و شهرسازی اسلامی به پایان می‌رسد.

كتاب «معماري و شهرسازي سنتي در كشورهاي اسلامي» تاليف و ترجمه مشترك هانيه اخوت، محمدرضا بمانيان و نينا الماسي‌فر در شمارگان 1500 نسخه و با قيمت تعيين شده 9800 تومان از سوي ناشر تخصصي معماري و شهرسازي هله- طحان به فروش مي‌رسد. تصاوير متعددي ضميمه اين كتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط