چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
«معماري و باغ‌سازي اسپانيا در دوران اسلامي» تدوين شد

هانيه اخوت، استاد دانشگاه و پژوهشگر، از تدوين و چاپ كتاب «معماري و باغ‌سازي اسپانيا در دوران اسلامي» خبر داد. اخوت هدف و انگیزه خود را از نوشتن كتاب آشناسازی معماران و پژوهشگران هنر با معماری، باغ‌سازی خاص منطفه جنوب اسپانیا در دوران اسلامی دانست.\

اخوت به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌گفت: معماري اسلامي اسپانيا مظهري از اصالت و زيبايي است؛ مساجد و كاخ هاي با شكوه، باغ‌ها و ارگ‌ها، سنگاب‌ها و آبگذرها، حمام‌هاي عمومي و منازل خصوصي كه عبدالرحمن اول (139-173ه.ق/ 756- 788) و جانشينان او در قرطبه، اشبيليه، غرناطه و ديگر شهرهاي غربي‌ترين نقطه گسترش فرهنگ اسلامي بنا كردند، در تمامي جهان متمدن آن روز نظيري نداشت.

وي ادامه داد: اسپانيا در فاصله سال‌هاي 93/711 و 527/1132 به دست فرماندهان عرب خلفاي اموي فتح شد. پايتخت خلافت اموي در اسپانيا شهر قرطبه بود. به زودي آبادي‌هاي عرب‌نشين، به ويژه سوري‌ نشين، در همه جا تاسيس شد. همين‌ها بودند كه در كار احداث ساختمان‌هاي جديد به عنوان معمار و صنعتگر به استخدام حكام قرطبه درآمدند و بدين ترتيب چهره شهرها به عمارات زيباي بسياري آراسته شد.
 
اخوت توضيح داد: بنابراين طبيعي است كه معماري اسلامي اسپانيا به طور عمده مبين تجلياتي از هنر اسلامی سراسر قلمرو اسلامی باشد. در عمل، تنها پس از تاسيس حكومت مستقل امويان اسپانيا توسط «عبدالرحمن اول» بود كه اين ابنيه عالي با روال منظمي زينت بخش شهرهاي اسپانيا شد. 

وي تصريح كرد: اين روال تا زمان مرگ «ابن‌احمر»، سازنده کاخ و قلعه معروف الحمرا ادامه داشت. در دوره خلافت امويان قرطبه به باشكوه‌ترين شهر مغرب زمین تبديل شد. در مورد اين شهر كه در آن زمان يك راهبه «ساكسون» آنرا «نگين جهان» ناميده است، گفته شده که يكصدوسيزده هزار خانه مسكوني، بيست و يك شهرك، هفتصد مسجد و سيصد حمام عمومي داشته است. 

اخوت افزود: در طول این دوران، همواره معماری اروپا از معماری اسلامی اندلس تاثیر می‌گرفت تا آنجا که حتی بعد از فتح اندلس به دست مسیحیان و در نهضت رنسانس ادامه یافت و گسترش سفر اروپاییان به شرق، گزارشات مستشرقان و جهانگردان از زیبایی‌های شرق در الگوپذیری معماری اروپا بسیار موثر بود. 

وي اظهار داشت: مطالعه انجام شده در راستای شناخت تاریخی، هنری، معماری و باغ‌سازی جنوب اسپانیا (اندلس) است و معرفی محصول این سرزمین در دوران اسلامی و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه در معماری اسلامی ایران، می‌تواند به عنوان گامی مفید در چگونگی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری فرهنگ و تمدن عالی ایرانی، اسلامی با معماری اروپا مطرح شود.

اخوت هدف و انگیزه خود را از نوشتن اين كتاب آشناسازی معماران و پژوهشگران هنر و معماری با معماری، باغ‌سازی خاص منطفه جنوب اسپانیا در دوران اسلامی و همچنین بررسی میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری معماری و باغ‌سازی ایرانی بر معماری اسلامی اسپانیا(اندلس) و بالعکس دانست.

وي درباره روش جمع‌آوری اطلاعات كتاب اظهار داشت: اطلاعات كتاب هم به صورت میدانی از آثار باقی مانده از ناحیه جنوب اسپانیا و هم به صورت کتابخانه‌ای و مطالعه اسناد موجود از معماری و باغ‌سازی این دوره صورت گرفته است. تدوین این کتاب در قالب کار گروهی از ابتدای سال 1387 آغاز و در پایان سال 1389 تمام شد.

اخوت درباره فصل‌هاي كتاب بيان داشت: فصل اول این کتاب به بررسی تاریخی، فصل دوم به معرفی آثار معماری و شهرسازی، فصل سوم به بررسی تطبیقی باغ‌سازی ایرانی با باغ‌سازی اندلسی و در نهایت فصل چهارم به بررسی تطبیقی تزيینات ایرانی- اسلامی و تزيینات اندلسی اختصاص یافته است.

وي تصريح كرد: كتاب «معماری و باغ‌سازی اسپانیا در دوران اسلامی» به زودي توسط ناشر تخصصی معماری و شهرسازی «طحان- هله» منتشر خواهد شد.  


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط