چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
2 ترجمه نظريه‌هاي جامعه‌شناسي معاصر و مدرن منتشر مي‌شود

مولف و مترجم حوزه علوم اجتماعي از ترجمه دو كتاب «نظريه‌هاي معاصر جامعه‌شناسي و ريشه‌هاي كلاسيك آن» و «نظريه‌هاي جامعه‌شناسي مدرن» اثر «جرج ريتزر» خبر داد./

دكتر خليل ميرزايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عنوان كرد: كتاب «نظريه‌هاي معاصر جامعه‌شناسي و ريشه‌هاي كلاسيك آن» با ارايه ديدگاه جديدي از «جرج ريتزر» جامعه‌شناس، مولف و نظريه‌پرداز، نگاشته شده است. در اين كتاب برخي اصطلاحات حاكم بر هر تئوري جامعه‌شناسي مطرح شده‌اند.

وي افزود: براي نمونه، در نظريه ماركس مبحث «ابزار توليد» و در نظريه وير بحث «عقلانيت» برجسته‌اند كه در متن، پانوشت و بخش انتهايي كتاب پررنگ شده‌اند.

ميرزايي هدف از برجسته‌سازي مباحث مهم هر نظريه جامعه‌شناسي را مطالعه آسان‌، راحت و منسجم‌تر توسط دانشجويان و علاقه‌مندان به حوزه جامعه‌شناسي دانست و گفت: «جرج ريتزر» سالي يكبار كتاب‌هاي خود را بازبيني و تجديدچاپ مي‌كند و به روزترين تئوري‌ها را به آثار خود مي‌افزايد.

وي درباره اثر ديگرش با عنوان «نظريه‌هاي جامعه‌شناسي مدرن»‌ توضيح داد: اين كتاب از جمله كامل‌ترين و جديدترين آثار در حوزه نظريه‌هاي پيشين و مدرن جامعه‌شناسي محسوب مي‌شود. 

ميرزايي مباحث «فمينيسم»، «زنان در جامعه‌شناسي اوليه»، «نظريات نژادي كارل مانهايم»، «جامعه‌شناسي معرفت»، «نظريه اجتماعي چند فرهنگي»، «نظريه‌هاي مصرف» و «كنش متقابل نمادين و مطالعات فرهنگي» را برخي از مباحث اين كتاب به شمار آورد.

وي اظهار كرد: از جمله ديگر بخش‌هاي كتاب مي‌توان به «نظريه مبادله شبكه‌اي»، «گزينش عقلاني»، «جامعه‌شناسي شكل نمايي الياس»، «مك‌دوناليزه شدن ابزار جديد مصرف»، «اصلاح‌گرايي و جامعه شبكه‌گرايي»، «نظريه جهاني شدن»، «نظريه اجتماعي پساپس مدرن» و «جامعه‌شناسي بازتابشي بورديو» اشاره كرد.

كتاب «نظريه‌هاي معاصر جامعه‌شناسي و ريشه‌هاي كلاسيك آن» و كتاب «نظريه‌هاي جامعه‌شناسي مدرن» به زودي از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها