سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹
برگزاری مراسم روز قلم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

امروز چهاردهم تيرماه، از ساعت 20 تا ۲2، چهارمين مراسم روز قلم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار مي‌شود. روزي كه در تاريخ ابوريحان بيروني نيز به نام روز «قلم» ناميده مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ چهارمين مراسم روز قلم، امروز در حالي برگزار مي‌شود كه انجمن قلم ايران چهار سال پيش به مناسبت ميلاد حضرت امام محمد باقر(ع)، ‌پيشنهاد نامگذاري 14 تير را به نام قلم به معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه داد.

در سال 87 معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با واگذاري مسووليت برگزاري اين جايزه به خانه كتاب،‌ زمينه برپايي نخستين دوره را فراهم آورد.

سرانجام در 15 تيرماه نخستين مراسم روز قلم با حضور وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسين صفار هرندی، در هتل لاله تهران برگزار شد.

دومين دوره اين جايزه نيز به همت بنياد ادبيات داستاني دوشنبه (22 تیرماه) در هتل لاله تهران و در سال 89 برگزار شد تا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت، از اهميت جايگاه قلم و نويسندگي در فرهنگ اسلامي سخن بگويد.

در سال گذشته باز هم خانه كتاب ميزبان نويسندگان و مترجمان و پدپدآورندگان كتاب‌هاي ارزشمند بود تا بار ديگر در 15 تير و باز هم در هتل لاله تهران اين مراسم برگزار شود. در اين مراسم بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير ارشاد براي نخستين بار در اين مراسم شركت كرد.

اما امروز در چهاردهم تير اين مراسم در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماري، از ساعت 20 تا 22 با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون امور فرهنگي وي برگزار می‌شود تا درباره وضعيت اهالي قلم و در كنار آن‌ها به گپ و گفت بنشينند.

چهاردهم تیر در تقویم ایران «روز قلم» نامیده شده و در کتاب «آثار الباقیه» ابوریحان بیرونی نیز آمده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می‌نامیدند. سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ پارسی، کاتب و نویسنده است.

در تقویم رسمی ایران چهاردهم تیر را روز نویسندگان می‌دانند و این روز به عنوان نماد یا فرصتی برای تجلیل از صاحبان قلم انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط