سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
تاكيد بر اجراي طرح «همگام با قرآن» در سال تحصيلي 91 ـ 90

مدير كل دفتر متوسطه راهنمايي وزارت آموزش و پرورش در همايش تبيين و توجيه شيوه‌ اجراي طرح «همگام با قرآن» كه امروز(4 مرداد) برپا شد، از قرآن به عنوان يك سند راهبر و راهنما ياد كرد و از مديران مدارس مختلف كشور خواست تا با جديت تمام، اين طرح را در سال تحصيلي 91 ـ 90 به مرحله اجرا برسانند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، منوچهر فضلي‌خاني در اين همايش كه با حضور كارشناسان و معاونان آموزش و پرورش و مديران مدارس شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: طرح «همگام با قرآن» سال گذشته به صورت آزمايشي در 9 هزار مدرسه كشور اجرا شد، اما مسوولان و كارشناسان قرآني وزارت آموزش و پرورش تصميم دارند از اول مهرماه امسال اين طرح را با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر «قرآن بايد ملاك معرفت و عمل باشد» در تمام مدارس كشور اجرا كنند.

وي به ضرورت تعليم و تربيت دانش‌آموزان بر اساس آيات قرآني و سخنان اهل بيت(ع) اشاره كرد و گفت: طرح «همگام با قرآن» يك طرح تحولي در نظام آموزش و پرورش محسوب مي‌شود كه با هدف درك مفاهيم قرآني، تلاوت و روخواني قرآن كريم، بهره‌گيري روزمره از قرآن كريم و انس بيشتر دانش‌آموزان با قرآن و آموزه‌هاي ديني اجرا مي‌شود.

مديركل دفتر متوسطه راهنمايي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: روخواني آيه‌اي از آيات قرآن كريم در ساعات آغازين كلاس درس و قبل از تدريس معلم، از جمله محورهاي مختلف اين طرح به شمار مي‌آيد. دانش‌آموزان با انجام اين كار در كلاس‌هاي درس، علاوه بر اين كه زمينه‌هاي قرب الهي را در خود فراهم مي‌كنند، با آيه‌اي از قرآن كريم كه درباره موضوع كلاس درس است نيز آشنا مي‌شوند.

فضلي‌خاني تصريح كرد: مديران مدارس بايد با برپايي جلسات توجيه و تبيين طرح «همگام با قرآن» معلمان و والدين را با ضرورت و اهداف اجراي اين طرح در مدارس آشنا كنند. اين طرح بايد به گونه‌اي در مدارس اجرا شود كه معلم تصور نكند با خواندن آيه‌اي در ابتداي كلاس درس، وظيفه خود را انجام داده است و تنها با عجله آيه‌اي در كلاس تلاوت شود، بدون اين كه دانش‌آموزان به مفهوم آن پي‌ببرند يا اين كه در ذهن والدين اين سوال ايجاد نشود كه چرا به جاي اين كه در كلاس رياضي به آموزش آن بپردازند، قرآن كريم را در كلاس رياضي روخواني مي‌كنند، بلكه معلمان بايد آيات قرآن كريم را درباره موضوع درس ارايه دهند و ارتباط آيات را با موضوع درس بيان كنند. همچنين والدين بايد آگاه شوند كه حتي درس رياضي، فيزيك، شيمي و... را نيز مي‌توان با رويكرد قرآني آموزش داد.

وي در پايان افزود: محتواي آموزشي كتاب‌هاي درسي، هدف‌هاي آموزشي، روش‌هاي تدريس و شيوه‌هاي ارزشيابي دانش‌آموزان از جمله عناصر اصلي نظام آموزش و پرورش به شمار مي‌آيند كه در طرح «همگام با قرآن» تمامي اين عناصر از منظر قرآن و آموزه‌هاي ديني شكل مي‌گيرند.

محمد بنيادي، مشاور قرآني وزير آموزش و پرورش و مديركل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، سخنران بعدي اين همايش بود. وي مديران مدارس سراسر كشور را مبلغان كلام الهي برشمرد و عنوان داشت: مديري كه بخواهد مديريتي هوشمندانه و كارشناسانه داشته باشد، بايد از قرآن كمك بگيرد و پيش‌تر از معلمان، معاونان، دانش‌آموزان و والدين دانش‌آموزان در آيات قرآن كريم تدبير و تفكر داشته باشد و زمينه‌هاي انتقال ارزش‌هاي ديني و قرآني را در مدارس فراهم كند.

وي يادآور شد: در مصاحبه‌هاي متعددي كه از برخي كارشناسان مقطع دكتراي رشته‌هاي مختلف صورت گرفته است، مشخص شده كه ذهن آنها در حالي كه سرشار از محفوظات علمي فراوان است، بهره‌اي از آيات الهي نبرده و حافظه آنها عاري از هرگونه مباني قرآني است و جز سوره‌هاي حمد و توحيد، قادر به قرائت سوره ديگري از سوره‌هاي قرآن كريم نيستند! اين آمار نشان مي‌دهد كه قرآن در ميان برخي از عالمان و انديشمندان كشورمان در مهجوريت به سر مي‌برد.

مشاور قرآني وزير آموزش و پرورش در پايان اظهار داشت: مديري كه با قرآن مانوس نباشد، هرگز نخواهد توانست مروج فرهنگ قرآني در مدرسه باشد. اگر مديران اين طرح را به خوبي درمدارس سراسر كشور اجرا كنند، در چند سال آينده، قرآن در مدارس سراسر كشور از مهجوريت خارج خواهد شد.

همايش تبيين و توجيه شيوه اجراي طرح «همگام با قرآن» امروز(4 مرداد) با حضور كارشناسان و معاونان آموزش و پرورش ومديران مدارس شهر تهران در سالن امام علي(ع) جنب آموزش و پرورش منطقه پنج برگزار شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ربابه فلاح ولیکچال ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    چگو نگی اجرای طرح قرآن در مدارس با چه روشهایی اجرا شود لطفا من راهنمایی نمایید تا هرچه بهتر بتوانم این طرح را در مدرسه اجرا نمایم یعنی شیوه اجرای این طرح بطور گسترده تر و نوین تر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط