سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸
گزارش خسروپناه از شركت در همايش «فلسفه اسلامي»

ريیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هفته گذشته در همایش «فلسفه اسلامی و اسلام‌شناسی فلسفی» كه در روسيه برگزار شد، شركت كرد. وي گزارش مختصری از این همایش را ارايه داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در این همایش یک روزه كه از سوي انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه و بنیاد مطالعات اسلامی اين كشور برگزار شد،
 درباره «روش‌شناسی شیخ اشراق» سخنراني كرد. 

وي در سخنراني‌اش بيان كرد كه سهروردی از پنج منبع فلسفه‌های ایران باستان، یونان باستان، مشا، عرفان و تصوف و قرآن و سنت پیامبر (ص) در تبيين نظام فلسفي‌اش بهره گرفت و روش‌های عقلی و شهودی و نقلی را در داوری مسایل فلسفی به‌کار برد.

به گفته خسروپناه، سهروردي در حکمت اشراقی نشان داد که باید حکمت ذوقی و حکمت عقلی را با هم جمع کرد. وی به نواحی گوناگون سیر و سفر کرد و از جماعت عارفان بهره برد.

خسروپناه در اين همايش همچنين بيان كرد که سهروردی از زبان صریح عقلی و زبان رمزی و کنایی در رساله‌های «عقل سرخ»، «آواز پر جبرييل» و «روزي با جماعت صوفیان» بهره برد.

وي پس از اشاره به نكات ديگري درباره فلسفه شيخ اشراق، پرسش‌های استادان فلسفه را پاسخ گفت.

علاوه بر رييس موسسه حكمت و فلسفه ايران، حجت‌الاسلام سیدیداله یزدان‌پناه نيز با موضوع «تاثیر شیخ اشراق بر جریان فلسفه اسلامی» نیز در این همایش سخنرانی کرد و به بیان نوآوری‌ها و نظام نوری شیخ اشراق و تاثیرش بر حکمای بعد به ویژه ملاصدرا پرداخت.

ابوذر ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه و دکتر انوش، سردبیر سالنامه فلسفی و عرفانی اشراق نيز در اين همايش سخنراني كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط