پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
روایتی ساده از مفاهیم پیچیده

«سرگذشت موسیقی در ایران» به قلم عزت‌الله الوندی، یک روایت ساده از تاریخ موسیقی در ایران، برای گروه سنی کودک و نوجوان است. نویسنده در این کتاب، با وجود آگاهی از طیف مخاطب در مواردی از توضیح برخی نام‌ها و لغات خودداری کرده است. همچنین منابع مورد استناد نویسنده دست اول نیست._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «سرگذشت موسیقی در ایران» یکی از کتاب‌های مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی است که نشر افق آن‌را برای مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان، منتشر می‌کند. 

کتاب 19 فصل دارد و نویسنده برای شروع روایت تاریخ موسیقی به مهر کشف شده از منطقه چغامیش خوزستان اشاره می‌کند. از نظر نویسنده وجود این مهر، سندی بر گروه نوازی موسیقی توسط ایرانیان در 6 هزار سال پیش است. 

با توجه به گروه مخاطبان این کتاب باید گفت که قلم نویسنده، روان است و مطالب در عین سادگی به مخاطب ارایه می‌شوند. بنابراین یکی از امتیازهای ویژه این کتاب خوانش راحت آن توسط مخاطبان است. با تمام این اوصاف نویسنده در مواردی مخاطب خود را در ابهام نگه می‌دارد. 

به عنوان مثال، نویسنده در صفحه 109 کتاب، در هنگام نقل زندگی محمدرضا شجریان می‌گوید که در سال 1378 سازمان یونسکو جایزه پیکاسو را به شجریان اهدا کرد. نویسنده در مورد این جایزه توضیحات کافی می‌دهد، اما شخصیت «پیکاسو» را معرفی نمی‌کند. این مساله با توجه به این‌که مخاطبان کتاب کودکان و نوجوانان هستند، از سطح کیفی کتاب می‌کاهد. 

یک ایراد مهم کتاب استفاده نکردن نویسنده از منابع مهم و دست اول است، به گونه‌ای که بیشتر منابع نویسنده را نشریات و سایت‌های اینترنتی (چون ویکی پدیا) تشکیل می‌دهد. این مساله از سطح علمی کتاب می‌کاهد. جالب است که خود نویسنده در فصل دوم کتاب با عنوان «موسیقی باستانی ما؛ اجتماع سرودها» در صفحه 11 نوشته است: «برای ما که دوست داریم از منابع دست اول استفاده کنیم، هیچ راهی وجود ندارد جز آن‌که به منابع پر ارزشی چون شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی استناد کنیم.» اما عجیب است که در فهرست منابع و مآخذ کتاب نام شاهنامه به چشم نمی‌خورد. بنابراین نویسنده باوجود این اعتقاد خود، استفاده‌ای از شاهنامه برای نگارش این کتاب نکرده است. 

به طور کل باید اشاره کرد که نوشتن کتاب برای طیف سنی کودک و نوجوان کاری سخت و طاقت‌فرسا ست، چرا که باید به طور کامل کنش‌های ذهنیِ احتمالی آن‌ها و همچنین سوالات بیشماری که با خواندن یک متن را برای‌شان پیش می‌آید در نظر گرفت. با در نظر گرفتن این مسایل، نویسنده می‌تواند تمام سوالات احتمالی مخاطبان را در کتاب پاسخ گوید. این نکته اساسی را هم نباید فراموش کرد که این طیف مخاطب امروزه کمتر سراغ کتاب می‌رود، بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که مخاطب اگر پاسخ سوال خود را در کتاب پیدا نکرد سراغ منابع دیگر برود. 

کتاب مرزبندی مشخصی بین نقل‌قول‌ از کتاب‌های دیگر و نوشتار خود نویسنده، ندارد. این مساله در مواردی مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند. به عنوان مثال در فصل زندگینامه و شرح کار حرفه‌ای محمدرضا شجریان، در صفحه 107، از زبان خود شجریان خاطراتی آمده است، اما نویسنده بدون استفاده از علایمی که پایان این نقل قول را مشخص کند، در ادامه مطالب خود را پیگیری می‌کند و این مساله ممکن است مخاطب را دچار سردرگمی کند. 

اما کتاب در چند مورد اشکالات ویراستاری و غلط‌های تایپی هم دارد، به عنوان مثال در صفحه 89 کتاب نام واروژان، نوازنده و آهنگساز، واروزان نوشته شده است. همچنین در صفحه 122 کتاب، پاراگراف چهارم خط دوم عبدالله دوامی، عبدالهر دوامی نوشته شده است. بیان این اشکالات تایپی فقط به جهت آن است که نویسنده در چاپ‌های بعدی این کتاب به اصلاح این موارد بپردازد. 

«سرگذشت موسیقی در ایران» تالیف عزت‌الله الوندی، یکی از کتاب‌های مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی است که نشر افق برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر کرده است. 

کتاب «سرگذشت موسیقی در ایران» نوشته عزت‌الله الوندی را نشر افق در 141 صفحه و بهای چهار هزار و 800 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط