دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
مشکل بازار کتاب، مخاطب است نه کاغذ

مدیر انتشارات رشاد شهرستان گرگان استان گلستان مشکل اصلی بازار کتاب را کمبود مخاطب دانست و تاکید کرد: ارزانی کاغذ باعث افزایش کمّی تولید کتاب می‌شود، در حالی ‌‌که مشکل بازار کتاب، کمبود کتابخوان است._

جعفر پازکی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که ارایه کاغذ با قیمت مناسب فقط به تولید کمّی کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در بازار اقتصادی کمک می‌کند، عنوان کرد: بسیاری از ناشران در صورت داشتن سهیمه کاغذ بازهم با فروش آن در بازار کتاب، درآمد آن را صرف امور غیرفرهنگی می‌کنند.

وی با اشاره به بررسی مشکلات بازار کتاب در حوزه ساختاری و زیربنایی گفت: افزایش کتابخوان با ترغیب جوانان و اقشار مختلف مردم به مطالعه صورت می‌گیرد و این موضوع باید از طریق مسابقه‌های کتابخوانی در کتابخانه‌ها تقویت شود. به نظر من، تولید کم کتاب از سوی ناشران، توجیه کمبود سرانه مطالعه در استان‌ها نیست، زیرا همین تعداد کم کتاب نیز خوانده نمی‌شود.

مدیر انتشارات رشاد گرگان که به عنوان یک مترجم نیز در حوزه کتاب فعالیت می کند، با انتقاد از چاپ کتاب‌های آموزشی در سطح دانشگاهی اظهار کرد: توجه به اسم و شهرت نویسنده یا مترجم یک منبع درسی دانشگاهی برای چاپ یک کتاب در سطح تحصیلات عالی، کافی نیست و گاهی باعث مغفول ماندن ترجمه‌‌های عالی یا حتی یک کتاب تالیفی از سوی یک شخص گمنام شهرستانی می‌شود.

پازکی با بیان این‌که ناشران کتاب‌های دانشگاهی با تولید انبوه کتاب‌های آموزشی فقط به فکر تمدید جواز کسب خویش در هر سالند، عنوان کرد: تولید کتاب‌های دانشگاهی بی‌کیفیت فقط حرکت به سمت تولید کمی را تقویت می‌کند و کیفیت آموزش دانشگاهی را زیر سوال می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط