دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
کتاب درمانی، طرحی موفق در ترغیب نابینایان به مطالعه است

کتابدار بخش نابینایان کتابخانه علامه شهرستان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح موفق کتاب‌درمانی در بخش نابینایان این کتابخانه برای 13 ماه گفت: هدف از اجرای این طرح، پذیرفتن نابینایان در جامعه به عنوان یک فرد توانمند و مقابله با محدودیت‌ و ترس‌های آنان در جامعه با استفاده از کتاب بود.-

اعظم اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌‌که دیگر هدف اجرای این طرح پرورش حس استقلال‌طلبی در نابینایان و کم‌بینایان و همچنین استفاده از کتاب به عنوان یک مرجع علمی برای حل مشکلات این قشر از جامعه بود، عنوان کرد: با اجرای این طرح، آمار استفاده از کتاب به ویژه در حوزه روانشاسی بخش نابینایان افزایش پیدا کرد.

وی که مدت سه سال است مسوولیت این بخش و همچنین بخش امانت کتابخانه علامه را برعهده دارد، افزود: این طرح با توجه به نیاز نابینایان به مدت سیزده ماه ادامه داشت و هر هفته یک جلسه به مدت سه تا چهار ساعت با حضور نابینایان برای بررسی موضوع‌های انتخابی در این کتابخانه تشکیل می‌شد.

کتابدار کتابخانه علامه شهرکرمانشاه با اشاره به این‌که این کتابخانه تنها کتابخانه استان کرمانشاه محسوب می‌شود که دارای بخش نابینایان است، گفت: این طرح به عنوان یک طرح فراگیر می‌تواند در کتابخانه‌های استان‌های دیگر نیز پیگیری شود.

اسدی درباره جزییات طرح کتاب‌درمانی در بخش نابینایان این کتابخانه عنوان کرد: بر اساس این طرح موضوع‌هایی مانند ترس، اضطراب، مدیریت آرزو‌ها، دعا‌ها، مسوولیت‌پذیری و خودباوری انتخاب و با مطالعه کتاب‌های مورد نظر، تکنیک‌های آموزشی این مباحث به نابینایان حاضر در جلسه آموزش داده می‌شد.

وی همچنین از گویا کردن کتاب‌های آموزشی دانشگاهی نابینایان در این کتابخانه خبر داد و اظهار کرد: کتاب‌های آموزشی دانشجویان نابینا به صورت گویا روی لوح‌های فشرده ضبط می‌شود. همچنین چندی پیش کتاب‌هایی با موضوع‌های عمومی مانند مجموعه ادبیات شعری کرمانشاه از دو شاعر بومی این استان روی لوح فشرده ضبط شد تا نابینایان از کتاب‌های گویای عمومی نیز بهره‌مند شوند. 

کتابدار کتابخانه علامه شهر کرمانشاه با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی و کامپیوتر برای اعضای نابینای این کتابخانه گفت: استفاده از رایانه از سوی یکی از افراد نابینای عضو کتابخانه به اعضای دیگر آموزش داده می‌شود و یک کارشناس زبان انگلیسی به صورت شنیداری و با  نوشتن لغات به خط بریل، به آموزش زبان به نابینایان می‌پردازد.

اسدی علت برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی برای نابینایان را استفاده آسان‌تر از رایانه عنوان کرد و افزود: این کلاس‌ها با هدف استفاده آسان‌تر از نرم‌افزار «جاز»  که برای استفاده از کتاب‌های گویای این گروه از اعضای کتابخانه تهیه شده است و همچنین تسهیل کاربری برنامه‌های رایانه‌ای برای این قشر، در نظر گرفته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط