جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵
«در چهره غروب» منصور اوجی منتشر می‌شود

منصور اوجی تعدادی از انتشار سروده‌های نسبتا بلندش در کتابی با عنوان «در چهره غروب» خبر داد. دفتر «گنجشک‌ها و کلاغ‌ها» همراه با لوح‌فشرده‌ این اشعار با صدای شاعر و مجموعه‌ای از جدیدترین کوتاه‌سروده‌های اوجی با عنوان «دهان تسلی» از دیگر آثار در دست انتشار این شاعرند.-

اوجی درباره آثار در دست انتشارش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: یکی از این کتاب‌ها «دهان تسلی» نام دارد و مجموعه‌ای از 100 شعر کوتاه من در دفترهای شعر، شیراز، مرگ و عشق است که طی سال‌های اخیر سروده شده‌اند. این کتاب به زودی از سوی نشر ابتکارنو منتشر می‌شود.
 
وی ادامه داد: کتاب دیگر با عنوان «در چهره غروب» نیز از سوی نشر ثالث مجوز انتشار را دریافت کرده است و به زودی راهی بازار نشر می‌شود. این مجموعه در دفترهای شعر، زندگی و عشق، سروده‌های مضمون‌گرا و نسبتا بلند من‌را شامل می‌شود که بیشتر تم اجتماعی دارند و دغدغه‌های اجتماعی در آن‌ها پررنگ‌تر شده است.

این شاعر در توضیح کتاب سومش به بن‌مایه‌های شعری‌اش اشاره و اظهار کرد: طی 50 سال شاعری‌ام، شاعران و صاحب‌نظران عرصه شعر با نقد و بررسی سروده‌هایم، بن‌مایه‌هایی چون شیراز، عشق، شعر، بهارنارنج و لاله عباسی را در این شعرها پیدا کرده بودند.

وی افزود: در این میان خسرو قمر که پیش‌تر «اما پرنده و گل» (منصور اوجی در آیینه آثار) را درباره شعر من گردآوری و منتشر کرده بود، معتقد است در 25 دفتر شعرم از حدود 35 پرنده نام برده شده است و در میان آن‌ها کلاغ و گنجشک بیش از دیگر پرنده‌ها دیده می‌شوند.

اوجی درباره روند تدوین مجموعه «گنجشک‌ها و کلاغ‌ها» توضیح داد: قمر 130 شعر از میان سروده‌های من با چنین بن‌مایه‌ای را گردآوری کرد و من نیز از میان آن‌ها حدود 90 شعر را برگزیدم. به‌طورکلی شعرهایی که کلمه «گنجشک» در آن‌ها آمده است، شعر صبح و «کلاغ»‌ها پرندگان شعرهای عصر و شب من هستند.

وی ادامه داد: برهمین اساس یک روند و مسیر منطقی برای شعرها در نظر گرفته‌ام، هر شعر در ادامه شعر قبلی است و شعرهایی با بن‌مایه «گنجشک» به ترتیب فضایی از صبح تا عصر را می‌سازند و شعرها با بن‌مایه «کلاغ» طی یک روند منطقی فضای شعری از عصر تا شب را نشان می‌دهند.

این شاعر در پایان یادآور شد: مجموعه «گنجشک‌ها و کلاغ‌ها» مراحل اداری انتشار را طی می‌کند و قرار است همراه با لوح فشرده صوتی این سروده‌ها با صدای من از سوی نشر روشن‌مهر منتشر شود.

منصور اوجی متولد نهم آذر 1316 در شیراز است. وی مدرک کارشناسی‌ خود را در رشته فلسفه از دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشدش را در رشته علوم تربیتی از دانشسرای عالی تهران دریافت کرده است. همچنین دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه شیراز گذرانده و طی 50 سال این رشته‌ها را در مرکز تربیت معلم و دانشگاه تدریس کرده است.

«باغ شب» (1344)، «خواب درخت و تنهایی زمین»(1344)، «شهر خسته»(1346)، «برگزیده اشعار»(1349)، «این سوسن است که می‌خواند(1349)، «مرغ سحر»(1356)، «صدای همیشه»(1357)، «شعرهایی به کوتاهی عمر»(1358)، «حالی است مرا»(1368)، «کوتاه مثل آه»(1368)، «خوشا تولد و پرواز»، «دروقت حضور مرگ»(1389) و «شعرهای مصری»(1389) برخی از آثار این شاعرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط