دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
ناشران در جست‌وجوی بازارهای جدیدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان معتقد است که ناشران استانی به دلیل این‌که به دنبال بازارهای جدید برای توزیع کتاب‌های خود می‌گردند، کمتر در نمایشگاه‌های استانی کتاب شرکت می‌کنند.-

محمدرضا سوقندی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره برگزاری دهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان اظهار کرد: این نمایشگاه کتاب در شاهرود با حضور 260 ناشر برتر کشوری و با 25 هزار عنوان کتاب برگزار شد. این نمایشگاه دارای 145 غرفه عرضه کتاب بود که 133 غرفه آن بهناشران کشور و 12 غرفه نیز مربوط به استان سمنان بود. همچنین چهار ناشر(سمنگان سمنان، تحول دامغان، چهل میقات شاهرود و دانشگاه صنعتی شاهرود ) از استان سمنان در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.
 
وی در ارزیابی خود از دهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان اظهار کرد: تلاش و همدلی مسوولان در استان و شهرستان توانست مخاطبان بسیاری را جذب نمایشگاه کند و همچنین تعداد و تنوع موضوعات کتاب‌ها و برگزاری برنامه‌های جنبی، از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه بود. 

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های جنبی گفت: این برنامه‌ها به صورت کامل و جامع در موضوعات ادبی، هنری و قرآنی به اجرا درآمدند و شامل  مراسم تجلیل از برگزیدگان قرآنی شهرستان شاهرود و اهدای لوح و هدایا به یکصد نفر فعال و برگزیده قرآنی، برگزاری همایش استانی شعر پیامبر اعظم(ص) با حضور شعرای نامی استان سمنان، رونمایی از سه کتاب با عنوان(کعبه دل‌ها؛ زندگینامه شیخ ابوالحسن خرقانی نوشته سید علی‌اصغر شریعت‌زاده، رفیقت کجاست با موضوع دفاع مقدس نوشته سمیرا السادات امامی و جاذبه‌های گردشگری مجموعه عکس و معرفی نقاط دیدنی شاهرود از حسن شهنما) و غرفه یادمان دو روحانی جلیل‌القدر و عالم ربانی منطقه(شادروان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد رضا احمدی، امام جمعه بیارجمند و حجت‌الاسلام سید مسیح شاهچراغی، از روحانیون دامغان) بود.

به گفته سوقندی، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع حجاب و عفاف، سبک زندگی، حقوق مولفان، کتابخانه‌های جهان، رسانه‌های دیجیتال، نمایشگاه عکس با موضوع 34 سال حضور و اجرای برنامه‌های متنوع نظیر نمایش داماد اینترنتی و موسیقی سنتی و تجلیل از ناشران و اهدای لوح تقدیر و هدیه در پایان به ناشران شرکت‌کننده، از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه بودند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ضمن ارایه گزارشی از میزان فروش کتاب در این نمایشگاه طی شش روز برگزاری (از پنجم تا یازدهم بهمن ماه) گفت: مبلغ 167 میلیون تومان بن کتاب در این مدت به فروش رفت که علاوه بر آن، جمع کثیری از علاقه‌مندان به دلیل ازدحام و ایجاد صف در جلوی بانک به صورت آزاد و بدون بن کتاب، خرید کردند که کل فروش نمایشگاه افزون بر دویست میلیون تومان برآورد شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که تنوع آثار ارایه شده در نمایشگاه چگونه بود، عنوان کرد: کتاب‌های ارایه شده در موضوعات تاریخی، مذهبی، علمی، پزشکی، کمک‌درسی، علوم اجتماعی، زبان و کودک و نوجوان بودند و تنوع لازم برای پاسخ‌گویی به تمامی سلیقه‌ها را داشتند.
 
این مقام مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا ناشران استانی کمی در این نمایشگاه حضور داشتند، گفت: شاید یکی از دلایلش این باشد که ناشران استانی بیشتر درصددند تا کتاب‌های خود را برای بازار جدید به نمایشگاه‌های خارج از استان خودشان ارایه دهند و به همین دلیل، استقبال کمتری از نمایشگاه داخل استان نشان می‌دهند.
 
سوقندی درباره سیاست‌های حمایتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از ناشران استانی اظهار کرد: خرید از این ناشران در کمیته خرید، تقدیر و تشکر از ناشرانی که تعداد کتاب‌های بیشتری را به چاپ رسانده‌اند، تقدیر و تشکر از ناشران در مناسبت‌های مربوطه، رونمایی از آثار و حمایت از برگزاری نمایشگاه کتاب، از جمله حمایتی‌هایی به شمار می‌آیند که ما از ناشران استانی انجام می‌دهیم.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود نیز در پاسخ به این سوال که آیا فضای سرپوشیده یک ورزشگاه برای برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب است، گفت: بله، با توجه به فصل زمستان و سرد بودن هوا، فضای مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم شده بود.

دهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان از پنجم تا یازدهم بهمن ماه در شهرستان شاهرود برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط