سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
بهمن فرزانه: «مارتين» جامع‌ترين کتاب را درباره ماركز نوشته است

«زندگينامه گابريل گارسيا ماركز» نوشته «جرالد مارتين» روزنامه‌نگار و نويسنده انگليسي با ترجمه بهمن فرزانه منتشر شد. به گفته فرزانه، اين كتاب که در مدت 17 سال نوشته شده، جامع‌ترين و مستندترين كتاب درباره ماركز است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، فرزانه درباره اين كتاب گفت: مارتين كتاب «زندگينامه گابريل گارسيا ماركز» را در مدت 17 سال نوشت و با توجه به زمان و تلاشي كه براي اين كار در نظر گرفت، مي‌توان گفت معتبرترين زندگينامه از ماركز را نوشته است.

او با بيان اين‌كه ماركز نيز در نگارش كتاب با نويسنده همكاري كرده است، گفت: زماني كه نويسنده به سراغ ماركز رفت و موضوع نگارش كتاب را به او گفت، ماركز اظهار اميدواري كرد كه مارتين مدام مزاحم او نشود. با اين حال، در زمان نگارش كتاب، با او همكاري و همراهي كرد.

فرزانه همچنين درباره زندگينامه‌هاي ديگري كه درباره اين نويسنده كلمبيايي نوشته شده است، گفت: «مارگو» خواهر ماركز نيز كتابي نوشته كه بيشتر درباره اعضاي خانواده آن‌هاست و در آن فقط به ماركز نپرداخته است. اين كتاب كه به زباني اسپانيولي نوشته شده، به هيچ زباني ترجمه نشده است.

اين مترجم افزود: در بخش‌هايي از اين كتاب، يادداشت‌هايي غيرضروري از مترجم وجود داشت كه آن‌ها را ترجمه نكردم. البته اين كار هيچ آسيبي به متن كتاب وارد نكرد و اصل آن را حفظ كردم.

فرزانه همچنين با بيان اين‌كه فعلا قصد ترجمه هيچ كتابي را ندارد، افزود: به دليل اندکی بیماری و البته پيدا نكردن كتابي در حد آثاري كه تاكنون ترجمه كرده‌ام، ترجيح مي‌دهم فعلا استراحت كنم.

گابریل خوزه گارسیا مارکز متولد ۱۹۲۷، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی کلمبیایی است. آثار او بارها به فارسي ترجمه و منتشر شده، اما «صد سال تنهايي» معروفترين كتاب او در ايران است. «ساعت شوم»، «پاییز پدرسالار»، «عشق در زمان وبا» و «ژنرال در هزارتوی خود» از آثار داستاني اوست. از ماركز مجموعه داستان‌هاي كوتاه و كتاب‌هايي غيرداستاني نيز منتشر شده است.

فرزانه مترجم «زندگينامه گابريل گارسيا ماركز» پيش از اين «صد سال تنهايي» و «عشق در زمان وبا» را از ماركز به فارسي ترجمه كرده است. 

«زندگينامه گابريل گارسيا ماركز» با ترجمه و تلخيص بهمن فرزانه در 296 صفحه، با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهاي 11 هزار تومان از سوي انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط