دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۱
"خرمشهر در جنگ طولانی" 25 سال پس از نگارش بررسی شد

یکی از نویسندگان "خرمشهر در جنگ طولانی" در نشست نقد و بررسی این کتاب گفت: با گذشت ربع قرن از نوشتن این اثر ، نگاه من بیشتر به دنبال موضع نقد این کتاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نشست نقد و بررسی كتاب "خرمشهر در جنگ طولانی" عصر پنجم خرداد در پايگاه اطلاع رساني جنگ مرکز اسناد دفاع مقدس برگزار شد. 

دراين نشست مهدی انصاری و محمد درودیان، نویسندگان کتاب و دکتر حسین اردستانی و محمد رضا سنگری و علیرضا کمری کتاب "خرمشهر در جنگ طولانی" را نقد و بررسی کردند.

دكترحسين اردستاني، رئيس مرکز اسناد دفاع مقدس در ابتدای این نشست گفت: فتح خرمشهر یک حادثه و یک رویداد نیست. بلکه نقطه عطفی در هویت یابی تاریخ ملت ایران است. زیرا بافتح خرمشهر پیروزی انقلاب اسلامی در جوامع بین المللی تثبیت شد. 

محمد درودیان، یکی از نویسندگان کتاب "خرمشهر در جنگ طولانی" در این نشست گفت: نگارش اولیه کتاب در فاصله سال های 1361 تا 1363 به طول انجامید و با گذشت ربع قرن از نوشتن این کتاب ، نگاه من بیشتر به دنبال موضع نقد این اثر است. 

وی افزود: مباحث مورد بررسی در این کتاب، اهمیت تاریخی خرمشهر، شناسه نیروهای ضد انقلاب و نیروهای انقلابی و همچنین مقاومت خرمشهر است. 

درودیان منابع این کتاب را اسناد سپاه پاسداران، ارتش، شهربانی، فرمانداری، استانداری و روایت کسانی که در خرمشهر بوده اند، ذکر کرد. 

علیر ضا کمری پژوهشگر و کارشناس ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیز در این نشست گفت: بخش های نخست کتاب بسیار خوب تالیف شده است و بافت خیلی خوبی دارد. 

وی یکی از بخش های بسیار مهم "خرمشهر در جنگ طولانی" را مقدمه این کتاب دانست و با اشاره به قسمتی که مقاومت 34 روزه خرمشهر را مبنای کل جنگ می داند، افزود: مقاومت مردمی و هویت و ارزش مقاومت مردم خرمشهر خیلی خوب تحلیل شده است.
 
کمری ادامه داد: بخش اول کتاب بیشتر تحلیل سیاسی و تاریخی است. در حالی که بخش دوم کتاب واقعه نگاری و با آرایه های ادبی و احساسی همراه است. 

این پژوهشگر و کارشناس ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نقاط قوت کتاب "خرمشهر در جنگ طولانی" را بیان واقعیت ها و از جمله فعالیت ستون پنجم، خوف اسارت نیروهای خودی و خوی ددمنشانه دشمن ذکر کرد و طرح ناقص موضوع دو قطبی شدن اتاق و مقر جنگ در خرمشهر و ذکر اسامی افرادی که در پایان این کتاب مشخص نمی شود چه سرانجامی داشتند را از نقاط ضعف این کتاب دانست. 

دکتر سنگری، پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس هم ضمن ارزشمند دانستن این کتاب گفت: در مطالعه قسمت هایی ازکتاب دچار تعجب می شدم. زیرا احساس می شد که نویسندگان در یک سرگردانی به سر می برند. اگر رویکرد تاریخی است، نویسندگان می توانستند در بیان حقایق سیر تاریخی دقیق تری پیدا کنند.

وی با اشاره به شتابزدگی در نگارش و گم شدن بعضی از راویان در طول اثر گفت: 6 دسته راوی از جمله: اسرای عراقی، نیروهای اعزامی، نیروهای بومی خرمشهر، اسناد خودی و دشمن و وجود کمرنگ مولف در نگارش این کتاب سهیم بودند، اما نویسنده ذکر بعضی از راویان و مشاهدات آنها را فراموش کرده است. 

دکتر سنگری در پایان گفت: در این کتاب مشخص نیست که رویکرد نگارش گزارشی یا تلفیقی است . 

در حاشیه این نشست امیران ارتش جمهوری اسلامی ایران، چون نشست های قبلی نقد و بررسی كتاب در مرکز اسناد دفاع مقدس، به عدم بازتاب حضور ارتش در روایت های تاریخی و نظامی این کتاب منتقد بودند. 

امیر معین وزیری با اشاره به حضور جدی نیروهای ارتش در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: در این کتاب نسبت به حضور و نقش سربازان ارتشی در نبردهای مقاومت در خرمشهر، یک جا کم توجهی پیش آمده است و در جای دیگر نوشته شده، همه عقب نشینی کردند به جز ارتشی ها. 

امیر سرتیپ خلبان نمکی هم با اشاره به نقش نیروی هوایی در دفاع از خرمشهر، با توجه به حضور خود در ماموریت های بمباران عقبه دشمن افزود: هیچ سخنی از نقش خلبانان در این کتاب به میان نیامده است.

گزارش کامل نشست نقد و بررسی كتاب "خرمشهر در جنگ طولانی" به زودی در بخش دفاع مقدس ایبنا منتشر می شود.

 تازه ترین چاپ این کتاب با ویرایش جدید در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

در كتاب "خرمشهر در جنگ طولانی" نوشته مهدی انصاری، محمد درودیان و هادی نخعی، مقاومت خرمشهر در 35 روز نخست جنگ بررسي شده است. 

چاپ جدید این کتاب در قطع رقعی و 528 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 3000 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط