شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
تدوین اصطلاح‌نامه‌های تخصصی در بخش پژوهش کتابخانه ملی

محمد حسین واقف زاده، سرپرست معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: یکی از وظایف بخش پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تدوین اصطلاح‌نامه های تخصصی است. اصطلاح‌نامه‌های تخصصی و جامع کتابداری، پزشکی و ایلات و عشایر از جدید‌ترین اصطلاح‌نامه‌های در دست انتشار، این بخش هستند.-

واقف زاده درگفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: تدوین اصطلاح‌نامه‌ها در بخش پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی از دهه 70شروع شد و سال 1385 نخستین اصطلاح‌نامه تخصصی و جامع کتابداری و اطلاع رسانی به صورت کامل در یک دوره سه جلدی با سه هزار صفحه منتشر شد.

وی با بیان این که ویرایش دوم این اصطلاح‌نامه‌ها با توجه به ساختار و علم جدید کتابداری و اطلاع رسانی آماده انتشار است افزود: این دوره نیز شامل سه تا چهار جلد خواهد بود.

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به چاپ اصطلاح‌نامه جدید پزشکی اظهار کرد: علاوه بر این، اصطلاح نامه تخصصی ایلات و عشایر و قوم‌های گوناگون به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی با طبقه‌بندی موضوعی و تشریح اصطلاح‌های ویژه، در مرحله ویراستاری است.

وی درباره تدوین و تهیه اصطلاح‌نامه‌های پزشکی و منابع آن عنوان کرد: ابتدا باید از طریق نرم‌افزار‌های تعریف شده منابع،برنامه‌ها و اصطلاحات استخراج شوند و سپس با استفاده از دانش افراد، کتاب‌ها و منابع موجود،  این اطلاعات گردآوری و تهیه می‌شوند.

تولید نشریه معتبر «گنجینه اسناد» در بخش پژوهشکده اسنادی   

واقف زاده با بیان این که هر سازمانی با سه پژوهشکده می‌تواند مجوز دریافت یک پژوهشگاه را دریافت کند، اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نظر دارد با استراتژی تدوین شده، این پژوهشکده را از نظر ساختاری و هیات علمی ارتقا دهد تا با داشتن سه پژوهشکده در سازمان، بتواند یک پژوهشگاه ایجاد کند.

وی با بیان این‌که بخش پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سه بخش کتابداری و اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات و پژوهشکده اسنادی فعالیت می‌کند، افزود: پژوهشکده اسناد بر اساس رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال گذشته دارای رتبه D بود اما اکنون این پژوهشکده با توجه به طرح های پژوهشی در حوزه اسناد، نشر کتاب و چاپ مقاله در رتبه C قرار دارد. 

وی با بیان این که نشریه «گنجینه اسناد» یکی از نشریه های معتبر کشور در حوزه اسنادی است، عنوان کرد: این نشریه باعث ارزیابی عملکرد پژوهشکده اسناد شد و تلاش می کنیم با برپایی نشست های تخصصی روند رو به رشدی در پژوهش به خود بگیرد و پژوهشکده به رتبه B ارتقا پیدا کند. 

تولید فصلنامه کتابداری در بخش پژوهش کتابداری و اطلاع رسانی

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: گروه کتابداری و اطلاع رسانی معاونت پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به صورت فصلی به انتشار فصلنامه تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌پردازد و مقاله‌های گوناگونی در این زمینه از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری منتشر می‌کند.

اختصاص بودجه به طرح های پذیرشی و کاربردی
 
واقف زاده با اشاره به شورای عالی پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: طرح های پژوهشی که مرتبط با علم کتابداری و اطلاع رسانی و یا در راستای اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشد، در صورت تصویب با اختصاص بودجه حمایت می‌شوند.

عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایفلا 

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره عضویت این سازمان در ایفلا اظهار کرد: با توجه به این که عضویت در این سازمان حقیقی است و نه حقوقی، افراد می توانند با پرداخت حق عضویت در این سازمان پذیرفته شوند و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش های استاندارد سازی منابع، برنامه حافظه جهانی برای ثبت جهانی آثار و مراوده های سازمانی با ایفلا همکاری می‌کند.

واقف زاده با بیان این که ارتباط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ایفلا در حد تولید و تبادل علم است، اظهار کرد: نشر علم، استاندارد سازی منابع، ارتباط با سازمان‌های دیگر، تبادل دانش، انتشار مقاله‌های تخصصی و ارایه موضوع های جدید در دنیا از طریق ارتباط‌های فراسازمانی ایفلا، از مهم ترین دلایل عضویت کتابخانه ملی در این سازمان است. 

وی با اشاره به حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کنفرانس ایفلای در سنگاپور اظهار کرد: در این شهر ک از سوی شورای عالی پژوهشی این سازمان سه مقاله ارایه می‌شود.

ایجاد آرشیو وب ملی در فضای مجازی برای پژوهشگران

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به این که بخش فناوری اطلاعات یکی از زیر مجموعه های معاونت پژوهشی این سازمان است، عنوان کرد: در این بخش به میراث مستند و دانش ملی ایرانیان با فراهم کردن امکانات دیجیتال سازی، جنبه ماندگاری بیشتری بخشیده می‌شود.

واقف زاده با بیان این که یکی از وظیفه های ذاتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایجاد امکانات گسترده برای استفاده پژوهشگران در زمنیه‌های گوناگون است، اظهار کرد: هدف گذاری این سازمان این است که به عنوان یک گذرگاه تبادل دانش در کشور، از طریق پژوهشگران و ارتباط با سازمان‌های پژوهشی، دانش را در کشور در بخش‌های گوناگون منتشر کند.

وی با اشاره به راه اند ازی وب ملی در فضای مجازی برای پژوهشگران کشور از طریق سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: آرشیو وب ملی شامل سایت‌های مرتبط با موضوع های ایران، اسلام و به طور کلی سایت‌های فارسی زبان است. این وب ملی با دسته بندی موضوعی  سایت ها برای کار پژوهشی در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار خواهد گرفت. 

واقف زاده درباره زمان دسترسی پژوهشگران به این وب ملی گفت: تهیه وب سایت ها و محتوا‌های تولید شده در داخل و خارج کشور در حوزه های ایران، اسلام و زبان فارسی یک کار مستمر است که زیرساخت های بسیار حجیم و سخت افزارهای بسیار پیشرفته را طلب می‌کند. 

سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: اسفند ماه سال گذشته با همکاری سازمان فضای مجازی ایران اقدامات اولیه این طرح پیگیری و در سال جاری برنامه‌های اجرایی آن آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط