سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
زمینه حضور مستقیم ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم شد

شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از هفدهم تا بیست‌ویکم مهرماه سال 1392 در كشور آلمان برگزار خواهد شد. محمد عظیمی، مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌وگو با «ايبنا» از آخرين اقدامات انجام شده براي حضور در اين نمايشگاه خبر داد.-

عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که نمایشگاه کتاب فرانکفورت جزو نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی به شمار می‌آید و ایران می‌کوشد در آن حضور شایسته  داشته باشد، اظهار کرد: با شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال گذشته، از شیوه حضورمان در این نمایشگاه ارزیابی‌هایی را به عمل آوردیم و بعد از بازگشت به ایران جلسه‌هایی را با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف حضورمان در این نمایشگاه برگزار کردیم تا فرصت‌های پیش‌روی خود را بررسی و در نهایت با استفاده از تجربه‌های کسب شده، تصمیم‌هایی را با هدف حضور قوی و غنی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال گذشته 96 متر فضای بخش بین‌الملل را به خود اختصاص داده بود. امسال این فضا به 200 متر ارتقا یافته است. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اکنون در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدام‌های لازم و ضروری در این فضا است. غرفه کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران مانند سال گذشته در بخش کودک و نوجوان این نمایشگاه و در فضایی افزون بر 40 متر مربع به ارایه تازه‌های نشر در این حوزه می‌پردازد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پاسخ به این سوال که «هدف ایران از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت چیست؟» گفت: اقتصاد نشر و مذاکره ناشران ایرانی با ناشران خارجی برای فروش رایت و تحقق امر ترجمه معکوس از  اهداف حضور نشر ایران در این نمایشگاه به شمار می‌آید. در این راستا بخشی از غرفه ایران را به میزهای مذاکره و فراهم کردن زمینه حضور ناشران ایرانی برای مذاکره با ناشران خارجی و مخاطبان ویژه خود اختصاص خواهیم داد.

عظیمی در ادامه گفت: بر این اساس جلسه‌های مختلفی را با اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر تشکیل دادیم و از آن‌ها خواستیم برای حضور مستقیم ناشران ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری با ما همکاری لازم داشته باشند. اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر از این طرح استقبال کردند و قول همکاری با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران دادند. 

عنوان محوری؛ ملاک انتخاب ناشران برای حضور در نمایشگاه

مدیر غرفه ایران در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در پاسخ به این سوال كه «انتخاب ناشران ایرانی برای حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بر چه اساس و ملاکی صورت می‌گیرد؟» گفت: عنوان‌محوری ملاک اصلی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای انتخاب ناشران است؛ به این معنا که ناشرانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که کتاب‌های فاخر و قابل ارایه در این نمایشگاه، منتشر کرده‌ باشند. در این حوزه تصور می‌کنیم بتوانیم فضای مناسبی را به حداقل 20 ناشر اختصاص دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ناشرانی باید در این نمایشگاه شرکت کنند که بتوانند به وظیفه خود در این رویداد فرهنگی اعم از معرفی کتاب‌ها و مذاکره با ناشران بین‌الملل با هدف ارتقای سطح تعاملات ایران در حوزه نشر  عمل کنند. در این راستا موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران آموزش‌های لازم و جلسه‌های هم‌اندیشی با ناشران برای آشنایی آن‌ها با مباحث کپی‌رایت، مالکیت معنوی، مبادله کتاب و عقد قراردادها برگزار خواهد کرد.

عظیمی اظهار کرد: علاوه بر عرضه کتاب‌های این ناشران، کتاب‌هایی را که در جایزه کتاب فصل، کتاب سال، کتاب‌های مطرح جمهوری اسلامی ایران که جایزه‌های مختلف را به خود اختصاص داده‌اند، کتاب‌هایی که زمینه شناساندن چهره تمدن و فرهنگی غنی اسلامی و معرفی ایران امروز را فراهم می‌کنند و برخی کتاب‌های مربوط به حوزه دین، ادبیات پایداری، رمان، ادب فارسی و شعر  در این نمایشگاه عرضه خواهیم کرد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که ارتقای دیپلماسی فرهنگی ایران از دیگر اهداف حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به شمار می‌آید، گفت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت ظرفیت بسیار بالای فرهنگی ایجاد می‌کند و هر کشوری به تناسب فعالیت‌هایی که دارد می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. این بهره‌مندی به چند طریق امکان‌پذیر است؛ گفت‌وگوهای چند جانبه با ناشران حاضر در نمایشگاه، برگزاری جلسه‌های سخنرانی در فضاهای تعبیه شده، تشکیل جلسه‌های سخنرانی در محل اختصاصی غرفه‌ها و ارایه بروشور، کتابچه‌ و لوح‌های فشرده حاوی اطلاعات مربوط به فرهنگ و تمدن هر کشور نمونه‌ای از این فعاليت‌هاست.

برگزاری چهار سخنرانی در غرفه ایران


مدیر غرفه ایران در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در ادامه گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این راستا تصمیم دارد چهار سخنرانی در محل اختصاصی غرفه ایران برگزار و از ناشران بین‌الملل، فرهیختگان و حاضران در نمایشگاه برای شرکت در این سخنرانی‌ها دعوت کند. در این سخنرانی‌ها می‌کوشیم اطلاعات لازم را به وسیله فلش، لوح‌های فشرده و کتابچه در اختیار آن‌ها قرار دهیم. 

معرفی نمایشگاه کتاب تهران در فرانکفورت

عظیمی با اشاره به هدف دیگر حضور نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در این نمایشگاه سعی می‌کنیم به معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بپردازیم و موقعیت نشر ایران و شرایط حضور نشر سایر کشورها در این نمایشگاه را ارایه کنیم. در این راستا جزوه قوانین و مقررات حضور در نمایشگاه کتاب تهران را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه می‌کنیم.

وی توضیح داد: می‌کوشیم در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت زمینه مذاکره فرهنگی و مبادله غرفه با سایر کشورها را در نمایشگاه کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم کنیم. عقد تفاهمنامه فرهنگی برای حضور متقابل ایران و سایر کشورها در فعالیت‌های فرهنگی مانند نمایشگاه‌های کتاب از دیگر اهداف حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت به شمار می‌آید.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: این موسسه برای حضور در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت تمرکززدایی را در راس فعالیت‌های خود قرار داده است؛ به این معنا که امسال تصمیم داریم بخشی از فعالیت‌های اجرایی مانند خدمات اجرایی قبل،حین و بعد از برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت، خدمات مربوط به کتاب‌های و ترجمه آن‌ها و تهیه بروشورها را به وسیله تشکل‌های نشر عملیاتی کنیم. 

مديران وزارت ارشاد به فرانكفورت نمي روند

عظیمی از حضور خود در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: امسال تصمیم داریم تنها نیروهای اجرایی را با خود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت ببریم. بنابراین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه‌ها در این نمایشگاه حضور نخواهند داشت. در این نمایشگاه تنها همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر قراردادها حضور خواهد داشت. 

وی در پاسخ به این سوال كه «سال گذشته برخی رسانه‌ها حضور غیر  مسوولان فرهنگی کشور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را غير كاربردي اعلام كردند. نظر شما در این مورد چیست؟» گفت: سال گذشته برخی رسانه‌ها و نشریات با درج خبری مبنی بر حضور هجده نفر از مدیران وزارت ارشاد که با حضار و بازدیدکنندگان صحبت و تعامل نمی‌کردند و به زبان خارجی اشراف نداشتند، فضای متشنجی را ایجاد کردند. بنده به صراحت می‌گویم که این خبر، کذب محض است و بر خلاف واقعیات است. چرا که هجده نفر از مدیران وزارت ارشاد در آن‌جا حضور نداشتند و تعدادی از افرادی که حضور موثر در این رویداد بزرگ فرهنگی داشتند کاملا به زبان خارجی مسلط بودند.

برای اطلاع‌رسانی در فرانکفورت خبرنگار اعزام می‌شود

مدیر غرفه ایران در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت  درباره اعزام خبرنگاران به نمایشگاه فرانکفورت گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در حال اندیشیدن تمهیدات و راهکارهای لازم برای اعزام یک خبرنگار به این نمایشگاه است. 

عظیمی درباره شیوه اطلاع‌رسانی شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: این اطلاعات به دو مرحله قبل و حین برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت تقسیم می‌شود. برای اطلاعات قبل از برگزاری نمایشگاه، هر خبرنگاری که تمایل داشته باشد، با او مصاحبه می‌کنیم اما اطلاعات مربوط به حین برگزاری نمایشگاه از طریق خبرنگاری که همراه خود خواهیم برد به صورت مستقیم در اختیار خبرگزاری‌های ایران قرار می‌گیرد. از سازمان صدا و سیما نیز درخواست می‌کنیم نماینده خود را با هدف تهیه خبر و گزارش به این نمایشگاه اعزام کند. با وجود این اگر خبرنگاران ایرانی بخواهند حین برگزاری نمایشگاه به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشند و اخبار مربوط به آن را پوشش دهند، با آن‌ها همکاری خواهیم کرد و شماره‌های تماس خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط