سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
چهره‌های سرشناس حوزه فلسفه کودک سخن می‌گویند

نشست «نگاهی نو به کودک و فلسفه» با هدف بررسی موضوعات مرتبط با آموزش فلسفه برای کودکان و نقش آن در زندگی افراد، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. پنج تن از چهره‌های سرشناس حوزه فلسفه کودک در حاشیه این همایش سخنرانی خواهند کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با برگزاری هفته ملی کودک، و در حالی‌که موضوع تفکر و کودک در بیشتر برنامه‌های برگزار شده به این مناسبت نادیده گرفته شده است، ‌پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این هفته میزبان برنامه‌ای در حوزه فلسفه برای کودک خواهد بود.

در این راستا، ساعت 9 صبح چهارشنبه (17 مهرماه) نشست خبری با حضور دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی،‌ رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر سعید ناجی، رییس گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه و دیگر اعضای این گروه برگزار می‌شود.

همچنین پس از برگزاری این نشست خبری، پنج سخنرانی تخصصی با موضوع نگاهی نو به کودک و فلسفه انجام می‌شود که دکتر شیخ‌رضایی با موضوع فلسفه در دوران کودکی، دکتر ناجی با موضوع اخلاق فلسفه برای کودکان، دکتر مهرنوش هدایتی با موضوع کودک عقلانی و کودک خوشحال، دکتر ملیحه راجی ‌با موضوع تربیت کودک در دو دیدگاه لاک و روسو، دکتر روح الله کریمی با موضوع وضع فلسفه و تفکر در نظام آموزشی کشور‌ سخنرانی خواهند داشت.

«Philosophy for Children» یا همان فلسفه برای کودکان، با این وجود که به شیوه‌ای تخصصی در میان اندیشمندان ایرانی پیگیری می‌شود، در سطح آموزش‌های مدرسه‌ای، نمود متفاوتی با آن‌چه به‌عنوان فلسفه برای کودک عنوان می‌شود، ‌دارد. فلسفه برای کودکان، نخستین بار توسط پروفسور «متیو لیپمن» در دانشگاه دولتی مونتکلیر در نیوجرسی طرح شد. این نوع از فلسفه ‌اکنون در 100 کشور به اجرا درآمده است و 30 کشور از کشورهای صنعتی و پیشرفته هم به‌طور جدی آن را وارد نظام آموزش و پرورش خود کرده‌اند. همچنین حدود 70 کشور به‌طور آزمایشی این طرح را به مرحله اجرا رسانده‌اند. ضمن آن‌که دکترای این رشته در انگلستان، آمریکا و چند کشور دیگر ارایه می‌شود.

نشست «نگاهی نو به کودک و فلسفه» در سالن حکمت پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان 64 برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط