یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۷
حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي بر اساس كتاب‌هاي علمي

شناخت علمي و دانش كافي براي مرمت و حفاظت از آثار تاريخي بايد در قالب كتاب به مرمت‌گران و حفاظت‌گران بناهاي تاريخي آموزش داده شود.\

منيژه هاديان دهكردي، نويسنده كتاب «كاربري پژوهش‌هاي آزمايشگاهي در حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي (مواد و مصالح)» با اعلام اين مطلب، درباره پژوهش‌هاي ارائه شده در اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: امروزه در صورتي مي‌توان مدعي حفاظت از آثار تاريخي بود كه اين شناخت براي دستيابي به يك تشخيص صحيح و سپس ارزيابي ايمني يا ضمانت رفتاري در آينده براي اقدامات حفاظت و مرمت صورت گرفته باشد.

وي افزود: در اين كتاب كوشيده‌ام ضمن آشنا كردن حفاظت‌گران بنا با ابزارها و روش‌هاي علمي و آزمايشگاهي مواد و مصالح، بخشي از نيازهاي آموزشي و پژوهشي در نشان دادن ارتباط بين رشته مرمت آثار و شاخه‌هاي مختلف علوم را جبران كنم.

کارشناس شيمي محض و کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي  خاطرنشان كرد: در هفت فصل اين كتاب، زواياي گوناگون بناها و آثار بر اساس پژوهش‌هاي آزمايشگاهي ارائه شده است.

وی سپس به بخش‌هاي ديگر كتاب اشاره كرد و گفت: فصل نخست اين كتاب به نوع مطالعات مربوط به بناهاي تاريخي و عوامل موثر بر آن‌ها اختصاص دارد و به بررسي و راه‌كارهاي آن مي‌پردازد.

وي افزود: تشخيص و درمان مناسب آثار و روشن كردن جايگاه و ارتباط پژوهش‌هاي آزمايشگاهي در اين نظام، فصل دوم را شامل مي‌شود.

وي ادامه داد: ارائه علائم ظاهري آسيب‌ها و فرسودگي‌هاي معمول مواد و مصالح ساختماني بناهاي تاريخي (سنگ، خاك، آجر و چوب) عنوان نخستين مرحله تشخيص با درك عيني است و پايه مطالعات علمي بعدي به‌شمار مي‌رود و به همراه شرح اجمالي فرآيند فرسودگي محتواي فصل سوم را تشكيل داده است.

مولف «مجموعه مقالات پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاريخي_ فرهنگي» يادآور شد: معرفي پژوهش‌هاي علمي بر مواد و مصالح به كمك ابزارها و روش‌هاي ساده، فصل چهارم را به خود اختصاص داده است.

وي افزود: همچنين دستگاهي براي استفاده و آگاهي بيشتر نسبت به اهميت و فوائد اين پژوهش‌ها در آسيب‌شناسي و تصميم‌گيري‌هاي حفاظتي آثار، فصل‌ پنجم كتاب را در بردارد.

وي افزود: نتايج حاصله در چند محوطه تاريخي و باستاني براي آشنايي با كاربردهاي عملي و روش‌هاي علمي نيز در فصل ششم ارائه شده است.

اين كارشناس و پژوهشگر يادآور شد: فصل هفتم نيز به برخي از نكات قابل توجه درباره معيارهاي لازم براي انتخاب روش‌هاي آزمايشگاهي و همچنين نحوه همكاري حفاظت‌گران آثار و متخصصان آزمايشگاهي ذكر شده است. 

چاپ نخست كتاب «كاربري پژوهش‌هاي آزمايشگاهي در حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي (مواد و مصالح)» در شمارگان 1500 نسخه، 372 صفحه و بهاي 40000 ريال از سوي پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، فرهنگی سازمان ميراث فرهنگي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط