معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه کتابها میتوانند بیانگر عقیده و نظر جامعه اسلامی در دنیا باشند، گفت: هر کتابی که نوشته میشود، اگر موضوع مناسب داشته باشد، به عنوان عامل وحدت و تقریب مذاهب در دنیا کاربرد خواهد داشت.
معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی درباره تأثیر این پژوهشگاه در درباره برقراری وحدت در جهان اسلام اظهار کرد: از جمله مراکزی که در درباره تقریب مذاهب و ایجاد وحدت اسلامی فعالیت میکند، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که علاوه بر معاونتهای مختلف یک پژوهشگاه مطالعات تقریبی دارد که در قم مستقر است، این پژوهشگاه کارش تألیفات و تحقیقات در درباره وحدت اسلام است و هر سال در کنفرانس وحدت اسلامی کتابهایی که پژوهشگاه تألیف کرده است، رونمایی میشود، امسال در سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی، موضوع کنفرانس حول سه مفهوم فلسطین، مقاومت و مسجد الاقصی و شعارش هم نقش مقاومت در دفاع از مسجد الاقصی بود.
وی اظهار کرد: اولین کتابی که امسال در رابطه با تقریب مذاهب در این پژوهشگاه تألیف شده، کتاب المسجد الاقصی است که از نظر تاریخی، فقهی و سیاسی به زبان عربی در 700 صفحه نوشته شده و محمد جاسم الساعدی، نویسنده این کتاب که عراقی است در کنفرانس وحدت تجلیل میشود. همچنین موسوعه السنه النبویه فی مصادرالمذاهب الاسلامیه که در آن احادیث مشترک در موضوعات مختلف مثل تجارت که احادیث مشترک شیعه و سنی در این درباره در این کتاب آمده است و حتی به موضوعات اخلاق فردی و اجتماعی پرداخته و در این کتاب ثابت شده که شیعه و سنی مشترکات زیادی دارند و این کتاب در 20 جلد تألیف شده و شاید نزدیک به 500 موضوع احادیث مشترک استخراج شده است و کتاب دیگر که قرار است در کنفرانس وحدت اسلامی رونمایی شود، کتاب دروس فی الفقه المقارن که 10 جلدی است و نوشته آیت الله العظمی محمد ابراهیم جناتی است و یک دوره فقه مقارن به شکل استدلالی در این کتاب بحث شده است.
حجتالاسلام والمسلمین ابوالحسینی عنوان کرد: کتاب دیگر با عنوان «فلسطین از نهر تا بحر» است که توسط دو گروه علوم اجتماعی و قرآن و حدیث پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی به یک نام در دو جلد نوشته شده و شامل مجموعه مقالات اجتماعی و سیاسی در رابطه با قدس و فلسطین است. این کتاب در بیش از 500 صفحه به چاپ رسیده و جلد دوم کتاب مربوط به گروه قرآن و حدیث میشود که اسم آن تغییر نکرده ولی مجموعه مقالات قرآنی در رابطه با فلسطین و قدس در این کتاب جمعآوری شده است.
وی افزود: همچنین کتابهای متعدد دیگر در این رابطه نوشته شده که از جمله آنها کتاب الاربعینیة الحسینیة است. همانطور که شاهد هستیم در روز اربعین زائران مختلف به زبانهای متفاوت در راهپیمایی اربعین حضور دارند و امسال نزدیک به 50 کشور جهان در راهپیمایی اربعین حضور داشتند و پژوهشگاه تقریب مذاهب نیز در این مراسم با ایجاد یک شعبه حضور داشت که فقط در ارتباط با زبانهای خارجی با افرادی که از کشورهای دیگر به راهپیمایی میآمدند ارتباط گیری میکرد و در این زمان بود که متوجه شدیم باید کتابی را بنویسیم در رابطه با اینکه اربعین چه بوده و از کجا ناشی شده آیا میتوانیم بگوییم اربعین در سال اول بعد از 40 روز از شهادت امام حسین(ع) اتفاق افتاد یا در چهلم سال بعد از شهادت امام حسین(ع) این اتفاق افتاد، این شبههای است که در بخشی از کتاب به آن پاسخ داده شده است و مسائل اخلاقی، برکات و آثار اربعین و زیارت اربعین در این کتاب آمده که بسیار جامع و در عین حال مختصر در 200 صفحه منتشر شده است و مخاطب عموم و مخاطبان فرهیخته میتوانند از این کتاب استفاده کنند.
معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: موضوع کتاب دیگر، «جنگ از دیدگاه پیامبر(ص)» است، در این کتاب، جنگ از دیدگاه پیامبر(ص) بررسی شده و اینکه هدف پیامبر(ص) از جنگها، صلح بوده و موضوعات مختلف دیگر نیز در این کتاب آمده است. کتاب دیگر با عنوان «حجاب» است که در سه جلد نوشته شده با توجه به اینکه در حال حاضر جهان نسبت به موضوع حجاب حساسیت دارد در این کتاب راجع به این موضوع تحقیق شده و حجاب از دیدگاه اسلام، شیعه و سنی و ... بررسی شده و نسبت به ادیان دیگر نیز بررسیهایی صورت گرفته است.
وی گفت: کتاب دیگر با عنوان «چیستی و مبانی شکلگیری تمدن اسلامی» است به موضوع شکلگیری وحدت به عنوان تمدن نوین اسلامی اشاره دارد، تمدن نوین یعنی حکومتی که آرزوی همه انسانهاست و عدالت اجتماعی صددرصد در آن اجرا خواهد شد، کتاب مذکور به حکومت مهدوی و وظیفه ما در رابطه با شکلگیری جامعهای که تمدن اسلامی در آن به نحو کامل وجود داشته باشد، اشاره دارد که میتواند در پیشبرد وحدت و همدلی مسلمانان کمک کند، این کتاب 9 جلد است و در جلد اول در رابطه با چیستی و مبانی تمدن نوین اسلامی بحث شده و در 600 صفحه به چاپ رسیده است.
حجتالاسلام ابوالحسینی با بیان اینکه بخش مهم و اعظمی از جوامع اسلامی را نخبگان و فرهیختگان تشکیل میدهند، اظهار کرد: یک نخبه در کشور میتواند جو و فضای کشور یا حداقل منطقهای که در آن هست را عوض کند و با یک سخنرانی میتواند هزاران نفر را به سمت افکار خود سوق دهد، بنابراین هر کتابی که نوشته میشود، اگر موضوع مناسب داشته باشد، به عنوان عامل وحدت و تقریب در دنیا کاربرد خواهد داشت.
وی با اشاره به کتابهایی که در درباره وحدت نوشته میشود، عنوان کرد: این کتابها می تواند بیانگر عقیده و نظر جامعه اسلامی در دنیا باشد به عنوان مثال کتاب السنة النبویه که پس از تألیف به کشورهای پاکستان، اندونزی و مصر ارسال شد و طی بازخوردهایی که از سوی بسیاری از کشورها صورت گرفت مشخص شد که مردمان این کشورها از بسیاری مشترکات که در احادیث شیعه و سنی وجود دارد اطلاع نداشتند. آنچه مسلم است، پژوهش نقش مؤثری در تقریب مذاهب اسلامی دارد به شرطی که پژوهشگر موضوعات را درست تشخیص دهد و به موقع عمل کند مثلاً در مورد اربعین نمیتوانیم صبر کنیم 20 سال بعد کتاب درمورد اربعین بنویسیم، به محض اینکه موقعیت را از نظر فرهنگی مناسب دیدیم، برای تألیف و انتشار کتاب اقدام کردیم و این کتاب را هرکس بخواند تمام ذهنیتش صاف میشود و مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: وظیفه مسلمانان وحدت است و دشمنان، اسلامهراسی را زمانی میتوانند جا بیاندازند که ما متفرق باشیم مثلاً زمانی اعمال خشونتآمیز از فرقه منصوب به اسلام اتفاق میافتد و میگویند اسلام این گونه است مثلا کشتارهایی که داعش انجام میدهد و خودشان را مسلمان میدانند میتواند دستمایه و شعار آنها باشد که اسلام دین خونریزی است و باید از آن فاصله گرفت. اگر ما بتوانیم مبانی اجتماعی، اعتقادی، اخلاقی و اقتصادی را در یک فضای سالم مورد بحث قرار دهیم و اتحاد ایجاد کنیم، ترفند دشمن خودبخود از بین میرود.
وی عنوان کرد: هرکس در حد خود باید وحدت اسلامی را به دنیا منعکس کند، پژوهشگاه با نوشتن، امور فرهنگی با تشکیل سمینارها و امور بینالملل با روابطی که با شخصیتهای سیاسی دنیا دارد میتواند این موارد را بازگو کرده و اعلام کند که اسلام، شیعه و سنی ندارد، آنچه واضخ است، این اختلافات در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشته، بنابراین اختلافات دلیل نمیشود که خونریزی کنیم به عنوان مثال در کشور مصر مؤسساتی مربوط به تقریب مذاهب تأسیس شدهاند که دنباله همان اثری است که مرحوم آیتالله بروجردی در کمتر از صد سال پیش به عنوان دارالتقریب توسط نماینده خود مرحوم آیتالله قمی تأسیس کرد و این اثر هنوز احساس میشود و در حال حاضر علمای مصر زبان گویای تقریب مذاهب شدهاند، همچنین ما میتوانیم در عراق و ترکیه و پاکستان که این درباره وجود دارد نقاط مشترک اسلام و شیعه و سنی را معرفی کنیم و این موضوع را القا کنیم که اختلافات جزعی است و باید فرهنگسازی شود و نقاط مشترک به جهان معرفی شود.
حجتالاسلام ابوالحسینی با بیان اینکه وقتی ماهیت اسلام روشن شود، اسلامهراسی از بین خواهد رفت، تصریح کرد: اسلامی که پیامبر(ص) آورد اسلام صلح و رحمت بوده و پیامبر(ص) در عمل نشان داده که با همه فرقهها و طوائف کنار آمده و در کنار خود نگه داشته و از ظرفیت آنها استفاده کرده به عنوان مثال کسی در کفر ابوسفیان شک ندارد ولی پیامبر(ص) از وجودش استفاده کرده و در جنگها سمت فرماندهی به او داده و ابوسفیان در جنگ حنین یک چشم خود را از دست داده و بعد از آن رسول گرامی اسلام وی را به عنوان فرمانده کمپ اسرا که شش هزار نیرو آنجا بود به وی داد، بنابراین با الهام از این جریانات باید سعی کنیم اندیشه همگرایی بیشتر در ما تقویت شود.
نظر شما