همچنین یشیم آماچ، از دانشجویان دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و پژوهشگر ادبیات کودک ایران در سخنانی بیان کرد: ریشه ادبیات کودک در ایران به قبل از ورود اسلام به ایران برمیگردد. در کتاب «اوستا» از تاریخ، جغرافیا، هنر، ادبیات و سنت مردم ایران سخن به میان آمده است که به همین جهت کودکان افسانهها و داستانها را گوش میداده و به خاطر میسپردند.
او افزود: بعد از ورود اسلام به ایران به تعلیم و تربیت کودکان و ادبیات کودک توجه بیشتری شد. بعد از انقلاب اسلامی در ایران ادبیات کودک رشد یافت و کتابهای زیادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایران تألیف و از زبانهای دیگر به زبان فارسی ترجمه شده است.
طاهره ایبد نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در ادبیات جهان و ادبیات فارسی و نقش آن در تعلیم و تربیت و تأثیر آن در شخصیت کودکان گفت: یک داستان کودک خوب و آموزنده میتواند در ذهن کودک نقش ببندد به گونهای که گویی اتفاقات درون داستان را خود کودک تجربه کرده و آموخته است.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در ادامه، پیشنهاد برگزاری نشستها و کارگاههای مشترک میان نویسندگان ایران و ترکیه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را برای توسعه روابط فرهنگی دو کشور داد.
نظر شما