جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
نقدهای پساساختارگرایانه جودیت باتلر

این کتاب سعی دارد به عنوان یک متن آموزشی درآمدی بر اندیشه جودیت باتلر باز کند و ویژگی خاص کتاب، زبان ساده و همچنین جامعیت آن است که تمامی ابعاد اندیشه باتلر یعنی کتاب‌های مهم او را در خود جای داده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رضا دهقانی برای مطالعه نوروزی کتاب «جودیت باتلر؛ نقدی پساساختارگرایانه بر فمینیسم» را پیشنهاد داد و نوشت: این اثر ترجمه کتابی است که در سال 2012 در آلمان و توسط انتشارات Reclam Verlag و به قلم هانا مایسنر نوشته شده است. این کتاب توسط رضا دهقانی به فارسی ترجمه شده و در سال 98 توسط نشر نقد فرهنگ در 160 صفحه در اختیار مخاطبان فارسی قرار گرفته و موضوع اصلی آن فمینیسم و مطالعات کوئیر است.

این کتاب سعی دارد به عنوان یک متن آموزشی درآمدی بر اندیشه جودیت باتلر باز کند و ویژگی خاص کتاب، زبان ساده و همچنین جامعیت آن است که تمامی ابعاد اندیشه باتلر یعنی کتاب‌های مهم او را در خود جای داده است. کتاب «آشفتگی جنسیتی» به عنوان پایه‌ای برای دیگر مباحث و دیگر کتب باتلر در این کتاب در نظر گرفته شده و این اثر سعی می‌کند با طرح مباحثی که باتلر در آشفتگی جنسیتی داشته است، خط فکری لازم را برای خوانش آثار متاخر او یعنی کتاب هایی چون «نفرت سخن می‌گوید» یا «بدن‌هایی که مهم هستند»، باز کند. یعنی از نظریه جنسیت در آشفتگی جنسیتی شروع کرده و امهات اندیشه باتلر را توضیح داده و نهایتا بر همان مبنا با ذکر تغییر و تحولات اندیشه باتلر ما را به جدیدترین مباحث متاخر اندیشه او نظیر اخلاق، سیاست و ...می‌رساند.

کتاب با یک پیشگفتار شروع می‌کند که در مورد اهمیت اندیشه باتلر است و در ادامه و ویژگی خاص کتاب و درگیری باتلر در جهان آلمانی زبان را برای مخاطب توضیح می‌دهد. در فصل دوم که به نظر مترجم شاید یکی از مهم‌ترین مباحث کتاب باشد، نویسنده سعی می‌کند وامی که باتلر در اندیشه خود از متفکرین مختلف گرفته را شرح دهد. این متفکران شامل طیف وسیعی از سوسور، دریدا، فوکو، لکان، ایریگاری و دیگر اندیشمندانی می‌شود که باتلر متاثر از آن‌ها هست و  کتاب سعی می‌کند در بخش دوم که مبانی است، به آن‌ها بپردازد.

فصل سوم کتاب در ادامه فصل پیشین و پس از این که تاثیر پذیری و میراث داری باتلر به خصوص از متفکرین فرانسوی نظریه سوژه‌ در فصل پیشین مشخص شد، در این فصل به موضوعات خاص اندیشه او با محوریت کتاب آشفتگی جنسیتی می‌پردازد و سعی می‌کند مفاهیم اصلی اندیشه او را توضیح دهد که از جمله آن‌ها بحث انقیاد به هنجارها، توانایی به کنشگری، اجراگری و انقیاد به مثابه شرط بقای زندگی و ... است.

در فصل چهارم نویسنده کتاب بحث سیاست و اخلاق را طرح و مبانی اندیشه‌ای که باتلر دارد را به شکل انضمامی‌تر و در مباحث سیاست و اخلاق توضیح می‌دهد. به عنوان مثال به ما نشان می‌دهد که سیاست سوگواری که ریشه‌های آن در مبانی اندیشه باتلر وجود دارد، چگونه خود را در نقد سیاست جدید آمریکا در جنگ عراق و افعانسان یا برخورد اسراییل با فلسطینیان نشان می‌دهد و از این جهت فصل چهارم دارای جذابیت‌های ویژه‌ای است و نوعی نقد سیاست هویت و نقد دو گانه هنجارها به حساب می‌آید.

فصل پنجم کتاب که فصل پایانی آن است، سعی بر نشان دادن این امر دارد که اندیشه باتلر چه تاثیری بر اندیشمندان بعد از او داشته است و اندیشه او در حوزه‌های مختلف، به خصوص در نظریه کوئیر و فمنیسم چگونه پذیرفته شده، و نحوه پذیرفته شدن این نظریه چه بوده و چه نقدهایی به اندیشه باتلر به خصوص از جانب فمنیست‌ها وارد شده است. نویسنده به عنوان نمونه نقد سارا محمود را مطرح می‌کند و سعی می‌کند هم وجه پذیرفته شده و هم وجه انتقادی مطرح شده نسبت به اندیشه او را بازگو کند.

در پایان و نکته آخر نام اصلی این کتاب «باتلر» است که مترجم در ترجمه عنوان کتاب را «باتلر؛ نقدی پساساختارگرایانه بر فمینیسم» گذاشته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها