سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
آثار اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل کتاب می‌شوند

«نگارگران افتخار»، «سارای» و «یک وعده لبخند» به‌زودی ازسوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل چاپ می‌شوند.

زعفر احدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، از انتشار کتاب «نگارگران افتخار» خبر داد و اظهار کرد: تجمیع موفقیت‌های یک دهه پیشین اعضای کانون در فستیوال‌های معتبر بین‌المللی در قالب کتاب، اقدامی شایسته است که با هدف برجسته‌سازی و ثبت موفقیت‌ها و ایجاد انگیزه در مربیان، کودکان و نوجوانان عضو مراکز استان انجام شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل افزود: در یک دهه گذشته، حدود 4000 نقاشی‌ از آثار اعضای کودک و نوجوان کارگاه‌های هنری به فستیوال‌های مختلف ارسال‌ شده که ماحصل آن، کسب ۹۱ نشان طلا، نقره و برنز، رتبه برتر و دیپلم افتخار است.

وی با بیان نقش مؤثر هدایت و پرورش فکری مربیان در کسب این افتخارات ارزشمند، تصریح کرد: آثار برگزیده دارای ویژگی‌هایی چون خلاقیت در طراحی، مهارت در رنگ‌آمیزی، تنوع رنگی و پرداخت دقیق جزئیات بوده و اغلب  با تکنیک گواش و مداد شمعی خلق‌ شده‌اند.

احدزاده با اشاره به اینکه محیط‌ زیست، خانواده و آداب و رسوم سرزمین مادری ازجمله موضوعات اغلب آثار است، گفت: کتاب «نگارگران افتخار» در قطع خشتی و ۱۱۰ صفحه، از سوی انتشارات آریتان با موضوع نقاشی‌های ایرانی در اردیبهشت‌ماه‌ سال 1400 به چاپ رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد به‌زودی در شرایط مناسب، جشن رونمایی از این کتاب با حضور و معرفی مربیان و اعضای افتخارآفرین استان برگزار شود.
 
 
انتشار داستان «سارای» به دو زبان فارسی و ترکی
احدزاده در این خصوص تصریح کرد: داستان «سارای» - که با فراگیری فرامرزی در قالب کتاب‌ها، فایل‌های صوتی، فیلم‌ها و نمایش‌ها برای علاقه‌مندان تاریخ فرهنگی و ادبی موضوعی آشناست - با هدف کمک به حفظ و انتقال ادبیات عامیانه و انواع ژانری فولکلور و بازگویی این روایت، به دو زبان ترکی و فارسی از سوی نشر آریتان منتشر شد.

وی با تأکید بر اینکه داستان فاخر «سارای»، ریشه در تاریخ و فرهنگ آذربایجان دارد و از ماندگارترین داستان‌های تاریخ است، ادامه داد: وقتی سارای خود را در مقابل ستمی آشکار می‌بیند، با تکیه بر نیروی سترگ عشق خویش و با اتخاذ و تدبیر ماندگار و شجاعانه پدرش، در دو راهی تسلیم ننگین یا سپردن خود به آب خروشان رودخانه، دومی را انتخاب کرد تا به ماندگارترین داستان آذربایجانی تبدیل شود.

مدیرکل کانون استان اردبیل در تبیین علت گردآوری مجدد این داستان گفت: گردآوری و بازنویسی این داستان صرفاً با هدف تمرکز بر افسانه‌ها و داستان‌هایی از این ژانرها و در قالب داستان اول از فولکلور آذربایجان به نشر سپرده شد.

احدزاده که خود به همراه سارا احدزاده و با ویراستاری اکرم نجاری این مهم را به سرانجام رسانده است، دلیل دیگر این بازنویسی را تعلق اصل داستان به استان اردبیل و منطقه مغان و آراز دانست و افزود: به نظر، لازم است بر داشته‌های فرهنگی و تاریخی استان تمرکز بیشتری داشته باشیم؛ چنان که سارا را آراز (رود ارس) با خود برد اما شرف و غیرت اجازه نداد در مقابل ستم آلوده شود.
 
 
مهرواره ملی ‌«یک وعده لبخند» به خط پایان نزدیک می‌شود
مدیر کل کانون استان اردبیل، ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس و حضور کم‌رنگ کودکان و نوجوانان در فضاهای فرهنگی، آموزشی، ورزشی و به موازات آن کاهش تحرک و افزایش وزن و چاقی در آن‌ها، این مهرواره با هدف توجه ویژه به‌سلامت جسمی و روحی فرزندانمان، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

وی درباره اهداف مهرواره اظهار کرد: در فرایند اجرای این مهرواره، ضمن توجه به ترویج و توسعه روحیه شادی و نشاط، ترغیب به تحرک و پویایی، تشویق کودکان و نوجوانان به‌دقت در اتفاقات محیط پیرامون و آشنایی با عوارض چاقی، از ادبیات طنز بهره‌ جستیم و به این ترتیب با توجه به مقبولیت طنز و پژوهش در بین کودکان و نوجوانان سعی شد با آفرینش آثار ادبی طنز و طراحی اینفوگرافی، به آگاه‌سازی مخاطبان بپردازیم.

احدزاده با اشاره به اینکه این رویداد اقدامی نو برای نسل کودک و نوجوان در سطح ملی بوده و نخستین تجربه کانون استان در این زمینه است، افزود: برای این دوره، موضوعاتی چون تاریخ انقضا، آینه هم آینه‌های قدیم، ترازوی خجالتی باطری خالی می‌کند، وزنت رو بگو و نمره‌ات رو بگیر، با رژیم غذایی دست و پای وزنم را بستم، پُرخوری، سلامتیم را غارت کرد، با کنترل وزن همیشه روی کانال سلامتم، من چند کیلو باشم خوبه؟، مارکو از بس پلو خورد مارکوپولو شد، سنگین‌وزن‌ها به کجا می‌روند؟ و آن‌قدر خوردم که از آینه سیر شدم، برای دو گروه سنی نونگاه (۱۲+) و نوجوان (۱۵+)، در قالب شعر کلاسیک، آزاد و داستان کوتاه پیش‌بینی‌ شده است.

وی یادآور شد: بیش از۵۰۰ اثر از کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه مهرواره ارسال ‌شده است و داوری آثار در دو مرحله انجام می‌شود؛ در مرحله اول از ظرفیت داوران استانی استفاده می‌شود و در مرحله دوم برای انتخاب آثار فاخر از داوران ملی در حوزه شعر و داستان بهره خواهیم گرفت. در پایان نیز آثار برگزیده در قالب کتابی منتشر و هم‌زمان با آیین اختتامیه این مهرواره در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها