دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
نمایش سند ربع لاله‌زار در کتابخانه و موزه ملی ملک

اسناد کتاب «نقش تجار در توسعه شهر تهران» از جمله سند خرید «ربع لاله‌زار» به صورت نمایشگاه اسنادی در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نقش تجار در توسعه شهر تهران» نوشته مشترک دکتر منصوره اتحادیه نظام مافی و رقیه آقابالازاده شنبه پنجم شهریور در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی شد.

رقیه آقابالازاده، یکی از مولفان کتاب در این رونمایی گفت: بخشی از اسناد کتاب از جمله سند خرید «ربع لاله‌زار» به صورت نمایشگاه اسنادی به مدت 10 روز از پنجشنبه 10 شهریور 1401 در کتابخانه و موزه ملک به نمایش درمی‌آید.

علاقه‌مندان به اسناد تاریخی می‌توانند برای تماشای اسناد کتاب «نقش تجار در توسعه شهر تهران» به کتابخانه و موزه ملک به نشانی تهران، میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) از تاریخ 10 شهریور مراجعه کنند.

جلد اول کتاب با عنوان فرعی «معاملات ملکی بر پایه اسناد تجارتخانه اتحادیه» ۴۰۰ صفحه دارد و قیمت پشت جلد آن ۱۹۵ هزار تومان است. جلد دوم کتاب نیز عنوان فرعی «اجاره و اجاره‌داری بر پایه اسناد تجارتخانه اتحادیه» را با خود به همراه دارد و در ۲۲۵ صفحه و بهای ۱۲۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این مجلد تألیف مشترک منصوره اتحادیه و رقیه آقابالازاده شللو است.

این پژوهش به طرح این مسئله می‌پردازد که این قشر از جامعه، از طریق خرید و فروش زمین و ملک و خانه در تهران و حومه در شکل‌گیری شهری که ما امروز به‌عنوان ابرشهر تهران می‌شناسیم چه نقشی داشته‌اند؟ که هم مروری است بر تاریخ تحول تهران از دوره ناصری تا آغاز سلطنت پهلوی و هم مسیر زندگانی یکی از تجار به نام آن زمان، حاج رحیم اتحادیه را دنبال می‌کند.

اما اساس این پژوهش بر کتابچه‌ای قرار دارد که حاوی معاملات حاج لطفعلی و پسرش حاج رحیم اتحادیه است. این کتابچه که جزو اسناد تجارتخانه اتحادیه است، قطع ۲۷ سانتیمتر در ۴۰ سانتیمتر دارد و دارای ۸۲ سواد از معاملات، خرید و فروش و اجاره ملک و زمین، عمارت، چند وصیتنامه و اجاره‌نامه و تعدادی مشاجره‌های ملکی و خانوادگی و رونوشت چند لایحه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها