شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
نویسنده و ناشر نیازهای نوجوان امروز را بشناسند

فهیمه شاکری‌مهر، نویسنده جوان قمی با بیان اینکه فضای ادبیات نوجوان بسیار دلچسب است، گفت: نویسنده و ناشر نیازهای نوجوان امروز را در نظر بگیرند و بعد اثر تولید کنند.

فهیمه شاکری‌مهر، نویسنده جوان قمی و برگزیده سومین دوره جایزه ملی کتاب سال جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در قم، درباره موفقیت در این رویداد بیان کرد: رمان «نبرد تک‌خوان» به عنوان برگزیده بخش نثر معاصر معرفی شد. «نبرد تک‌خوان» این رمان، نخستین‌بار به داستان ِ شهادت گروه سرود مدرسه قطب راوندی قم بر اثر بمباران رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس پرداخته است.
 
این نویسنده درباره اینکه داستان و رمان چه میزان به انتقال وقایع تاریخ معاصر به نسل جدید کمک می‌کند، گفت: داستان، قطعا یکی از بهترین راه‌های مرور اتفاقات تاریخی است. نسل جدید، استقبال خوبی از داستان دارد و خدا را شکر جوانان و نوجوانان به دانستن تاریخ اشتیاق دارند، اما کم حوصله‌اند؛ به‌عبارت دیگر  دنبال شنیدن و خواندن اتفاقات تاریخی با قلم جذاب و البته مختصراند. 
 
شاکری‌مهر درباره «نبرد تک‌خوان» توضیح داد: به دنبال یک طرح و ایده‌ جذاب بودم، چیزی که کسی کمتر از آن بداند و از همه مهم‌تر نسل جوان و نوجوان را جذب کند. یکی از عزیزانم از زبان یکی از بستگان نقل کرد که شهدای گروه سرود رفقایش بودند اما مدرسه‌شان با هم تفاوت داشت. همین یک جمله از ذهن من بیرون نرفت و قلاب انداخت که دنبال پرس‌و‌جو از آن حادثه و اتفاقات بروم. هیچ‌ کار داستانی از این اتفاق چاپ نشده بود و حتی کم و بیش مردم قم آن ماجرا را به یاد داشتند.
 

وی ادامه داد: چشم که باز کردم انگار غرق این سوژه شده بودم و باید از آن‌ها برای نسل امروز می‌نوشتم. هر چند کم لطفی‌هایی دیدم اما خداوند را شاکرم که شهدا این سوژه را نصیبم کردند و مقام معظم رهبری هم اخیرا به ماجرای شهادت دانش‌آموزان گروه سرود مدرسه قطب راوندی اشاره کردند.
 
نویسنده رمان «نبرد تک‌خوان» درباره نوشتن درباره تاریخ گفت: نویسنده در مرحله‌ اول باید مطالعه و تحقیق کافی از اتفاقات تاریخی داشته باشد. دوم نیاز و علاقه‌ مخاطبین و نسل جوان را بداند، همراهشان شود و نظراتشان را بداند؛ آن‌وقت است که در مرحله‌ آخر سوژه‌های تاریخی که رصد کرده را مجددا بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد آن را به زبان داستانی و با تخیل خود به مخاطب منتقل کند.
 
شاکری‌مهر درباره فضای ادبیات نوجوان ایران امروز، گفت: فضای ادبیات نوجوان بسیار دلچسب است. الحمدالله رمان‌های نوجوان جذابی در چند سال اخیر وارد بازار نشر شده که با استقبال مخاطبین نوجوان مواجه شده است. اما بهتر است نویسنده و ناشر، بیشتر نیازهای نوجوان امروز را در نظر بگیرند و بعد اثر تولید کنند. نوجوانان امروزی دو دسته هستند، دسته‌ای که کتابخوان‌های قهاری هستند و فقط خواننده نیستند بلکه منتقدی هستند که دقیق و حساس کتاب را می‌خوانند؛ دسته دوم نوجوان‌هایی که از کتاب دوری می‌کنند و سرگرم اینترنت (یا حتی علاقه‌مند رمان‌های خارجی) هستند؛ بنابراین برای هر دو گروه باید با حساسیت ویژه محتوا تولید کرد.


به گزارش ایبنا؛ جایزه کتاب سال جوانان، مهمترین رویداد فرهنگی حوزه جوانان است که از سوی کانون فرهنگ و اندیشه ایرانیان ساماندهی می‌شود. معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و خانه کتاب و ادبیات ایران و صندوق اعتباری هنر نیز در این رویداد مشارکت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها