مهدی محمدخانی مدیر انتشارات ساقی تصریح کرد: اگر بخواهم در یک کلمه توضیح دهم، طراحی جلد پیشانی کتاب است. ارتباطی که مخاطب با یک کتاب برقرار میکند در بعضی افراد محدود به اسم کتاب است و برای بعضی دیگر گرافیک کار است.
محمدخانی افزود: اگر بخواهم در یک کلمه توضیح دهم، طراحی جلد پیشانی کتاب است. ارتباطی که مخاطب با یک کتاب برقرار میکند در بعضی افراد محدود به اسم کتاب است و برای بعضی دیگر گرافیک کار است. این دو بازو پیشانی کتاباند که مخاطب را در نگاه اول جذب میکنند. قطعاً بار معنایی جلد و کتاب باید همگون با یکدیگر باشد؛ تجربهای که گفتم باعث میشود بتوانیم بهتر با مخاطبین ارتباط بگیریم.
وی در مورد افزایش فروش با تغییر جلد گفت: یکی از اتفاقاتی که میافتد این است که بعضی کتابها بهدلیل طراحی جلد و عدم ارتباط مخاطبین با آن، فروش ضعیفی را تجربه میکنند و پس از چاپ دومسوم ناشر به این نتیجه میرسد که شاید با این جلد نتواند با مخاطب بهخوبی ارتباط بگیرد و نیاز به تغییر طراحی است. البته ما امروزه کتابهایی که غبار تاریخ بر آن نشسته و فراموش شده را با ویراستاری و صفحهآرایی و طراحی جلد جدید چاپ کردهایم.
محمدخانی عنوان کرد: امروزه که مخاطب بهدلیل فضای مجازی اشراف کاملی بر گرافیک و طراحی آن دارد ما باید با سلیقه این مخاطب پیش برویم. کتابهایی مثل «لذت نقد» مسعود فراستی از کتابهایی است که در طول سال با طراحی گرافیکی جدید به بازار میآیند.
نظر شما