شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
حضور پر رنگ کتاب در کنگره‌ ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد

کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد مهمترین رویداد فرهنگی این استان به شمار می رود که قرار است کتاب حضور پر رنگی در این رویداد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یاسوج، رویدادی که قرار است در سال ۱۴۰۳  برای دومین‌بار برگزار شود اما اهمیت آن برای مردم و استان به اندازه‌ای است که برنامه‌ریزی برای آن را از همین حالا آغاز کرده‌اند.

۲۰ کمیته برای برگزاری این کنگره تعیین شده و مسئولیت هر کدام نیز به خوبی مشخص شده‌است. دستگاه‌های دولتی به فراخور امکانات و ظرفیت‌هایی که دارند برای برگزاری مناسب این رویداد، مسئولیتی پذیرفته‌اند. تجربیات استان‌های دیگر در برگزاری این کنگره نیز گردآوری می‌شود تا تا کیفیت آن بالاتر رود.

این کنگره جزمعدود رویدادهای مهم استانی است که به بخش کتاب هم در آن توجه ویژه شده است و استاندار کهگیلویه و بویراحمد با الزام دستگاه ها به  تلاش برای برگزاری آبرومند آن بارها تاکید کرده‌است.

سید علی احمدزاده گفت: یکی از وظایف مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و تمامی دستگاه‌ها و نهادها با تمام توان و برنامه‌ریزی باید برای برگزاری آبرومند دومین کنگره ملی شهدای استان پای کار بیایند.

وی ادامه می‌دهد: ۳۲۴ اثر خوب از خاطرات رزمندگان در استان تاکنون تهیه شده و کتاب های خوبی نیز چاپ شده است که باید برای این کنگره هم کتاب‌هایی آماده شود.
بسیاری دستگاه‌ها در زمان برگزاری کنگره ایفای نقش می‌کنند اما برخی دستگاه‌ها باید از همین حالا شبانه‌ روزی تلاش کنند.
یکی از مهمترین این کمیته‌ها آنهایی است که قرار است برای کنگره ملی، کتاب و تولیدات مکتوب را فراهم کنند.در این میان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ماموریتی دشوارتر از سایرین دارد.

 مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ایبنا گفت: این دستگاه قرار است تا زمان برگزاری کنگره در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ علاوه بر سالانه ۶۰ عنوان کتابی که نسبت به آن متعهد شده، ۴۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی از رزمندگان، آزادگان، جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی تولید کند.

سرهنگ امیرعباس آسمند گفت: سوژه و طرح هر ۴۰ عنوان کتاب تهیه و تصویب شده‌است.

آسمند ادامه داد: طبق برآورد اولیه برای مرحله گردآوری تا چاپ بیش از ۵۰۰ نسخه  از این کتاب‌ها، دست کم یک میلیاردتومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر از مجموع این کتاب‌ها ۶ کتاب آماده چاپ است که امیدواریم هزینه آن تامین شود.

وی گریزی هم به عملکرد این سازمان در سال گذشته زد و  گفت: در سال 1401 در مجموع 60 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و مقاومت با حمایت این اداره کل در استان تولید شد و به چاپ رسید.

 آسمند درباره محتوای این کتاب‌ها  گفت: از میان کتاب‌های چاپ شده، ۱۵ عنوان شناسنامه‌های شهدای استان، ۱۰ عنوان کتاب خاطره و زندگی‌نامه شهدا و رزمندگان،۹ عنوان کتاب پژوهشی، ۹عنوان تاریخ شفاهی رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس است.

وی افزود: همچنین۳ عنوان از این کتاب‌ها اسنادی است و به بررسی نقش دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

آسمند با بیان جزئیات سایر کتاب‌ها ادامه داد: ۵ عنوان از این کتاب‌ها داستان،۲ عنوان کتاب کودک و نوجوان،یک عنوان کتاب خوشنویسی،یک عنوان کتاب عکس، ۲ عنوان نمایشنامه دفاع مقدس و۳ عنوان کتاب شعر با موضوع دفاع مقدس و مقاومت است.

برگزاری کنگره ملی رنگ و رویی تازه به چهره شهر می‌دهد  چراکه قرار است تابلوها و عکس‌های شهدا که سال 1395 در جای جای شهر نصب شده بود و در طول این سال‌ها در معرض آفتاب و باد و باران  کمرنگ شده است، دوباره تازه‌ و بازسازی ‌شود. اما ماندگارترین اثر آن کتاب‌هایی است که دستگاه‌های مختلف مانند حوزه هنری، کنگره شهدای استان و دانشگاهها برای ارایه در این رویداد بزرگ آماده می‌کنند.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در طول ۸ سال دفاع مقدس با ۱۸۸۰ شهید، به نسبت جمعیت بیشترین آمار شهید را داشته‌اند. این استان 317 آزاده و بیش از 9 هزار جانباز تقدیم انقلاب کرده‌است.از هر ۱۰ مرد عشایری که توان حضور در جبهه را داشته،  ۷ نفر در جبهه‌ها حضور پیدا کرده‌ و تعداد زیادی آزاده و جانباز  اهمیت این رویداد را برای استان دوچندان کرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها