قطبالدین صادقی در نشست هنر و ادبیات کودک و نوجوان سنندج:
کانون اصیلترین نهادی است که برای کودکان فعالیت میکند
قطبالدین صادقی در اولین نشست هماندیشی مسائل هنر و ادبیات کودک و نوجوان که در مرکز فرهنگیهنری شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد، کانون را اصیلترین نهادی دانست که برای کودکان کار میکند.
صادقی در سخنانی گفت: با اینکه ادبیات کودک هر کشور زیربنای ادبیات بزرگسال است؛ اما خود به تنهایی ستون محکم و استواری است. ما بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز داریم، باید از خودمان بپرسیم که فارغ از امر ایدئولوژیک آموزش مستقیم به دانشآموزان، برایشان چه برنامههای پیشرفتهای در امر پرورش داریم. امروز در کشورهایی مانند نروژ و ژاپن ارتباط معلم یا مربی و دانشآموز به شدت تغییر کرده است. دیگر معلم متکلم وحده نیست و نمایش و فعالیتهای خلاقانه و دیگر فعالیتهای عملی در مدارس انجام میشود.
این کارگردان تئاتر افزود: امروز در تمام دنیا تلاش میکنند اساس پرورش بر مبنایی باشد که موجب پرورش استعدادهای ذاتی کودک شود و به وسیلۀ کشف این استعدادها کودک توانمندیهای خود را دریابد و در این زمینه کار کند؛ بنابراین به نظر من در زمینه ادبیات، نمایش، نقاشی و هنر کودک خیلی کم کار شده است. همه میدانیم که زیربنای کانون محکم است و میداند که میخواهد به کودک چه بدهد و یکی از پنج اصل تربیت کودک را رعایت میکند. صادقی یادآور شد: یکی از این پنج اصل پرورش «تخیل» است، دومین اصل این پرورش «ابتکار عمل» است که من این ابتکار را در فیلم «سکه» که از تولیدات کانون است دیدهام. همچنین این فیلم توانایی حل مسئله را در کودک به تحلیل و نمایش میگذارد و یافتن راهحل همان ابتکار عمل است، چطوری تعقل را به عمل در بیاوریم.
این نمایشنامهنویس افزود: بچهها همیشه به راهنمایی بزرگان و اولیای تربیتی احتیاج دارند و زمانی کودک به اثر جذب میشود که علاوهبر نصیحت و تربیت، خودش را در اثر ببیند و اندیشهای را ارائه دهد که ابتکار عمل را در کودک تقویت میکند. اساس تربیت در شرق محفوظات است؛ زیرا تمام برنامههای آیینی ما هم این را تأیید میکنند.
وی همچنین بیان کرد: کودک امروز رنجهایی را که ما کشیدهایم نمیشناسد و نمیتواند تحمل کند؛ زیرا اساس کودکی شادی است. پس تا میتوانیم باید به کودک شادی بدهیم و این شادی در تصویر است، این شادی در روایت است، این شادی در نمایش است و این وظیفۀ آموزش و پرورش نیست.
صادقی همچنین گفت: من چند سال هم عضو کمیته برنامهریزی تألیف کتابهای درسی بودم. بگذاریم روحیه کارساز و پویا در کودکان همیشه حفظ شود. یک نکته هم یادآوری میکنم که اصالت روایت مهم است. باید دروغ، تقلید، تزویر و جعل را از روایتهای کودک حذف کنیم؛ زیرا با این کارها کودک را زیرسؤال میبریم. با تحلیلهای نو زاویهدید تازه به کودک بدهیم و توجه به فرهنگ عامه، زندگی روزمره و فرهنگ عمومی مردم را هم فراموش نکنیم. هر چند ما با دنیا فاصله داریم؛ اما کودکانی که مانند گنج در کنار ما هستند و کانون همیشه قدر این گنجها را دانسته و اصالت خود را حفظ کرده است. امیدوارم دیگر ادارهها هم به این امر مهم بپیوندند و بودجههای خود را در این راه هزینه کنند. شاعر باید به شعر تعهد داشته باشد
حسین تولایی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در بخشی از این نشست گفت: شاعران باید به شعر تعهد داشته باشند نه به مخاطب؛ اینکه شاعری شعر میگوید و نوجوان متوجه نمیشود مشکل از شاعر و هنرمند نیست. شاعر و هنرمند باید به شعر و هنرش تعهد داشته باشد و مخاطب باید خودش را بالا بیاورد تا بتواند درکش کند. طوری نباشد شاعر سطح و کیفیت اندیشهاش را پایین بیاورد و به شعر آموزشی تبدیل کند و به نام شعر تقدیم نوجوان کند که نه جذابیت، نه خلاقیت، نه تخیل و نه متفاوت بودن دارد و نوجوان ما هیچ مشارکتی در آن کشف شاعرانه ندارد و اصلا کشفی در آن وجود ندارد. این روش، کشف و ذائقه مخاطب را خراب میکند و همیشه پایین نگه میدارد.
این شاعر کودک و نوجوان گفت: ما باید به برگزاری اینچنین جلسههایی امیدوار باشیم؛ چون چراغی روشن شده است که باید به فال نیک گرفته شود و این دومین نشست صمیمی خوب با حضور استادان حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که در بین تمام استانهای کشور به میزبانی کردستان برگزار میشود.
تولایی افزود: هر کدام از کسانی که دغدغۀ ادبیات و جامعهشناسی مفهوم کودک را دارند باید یک کبریت باشند که روشن شوند؛ حتی اگر روشنایی محدود هم باشد. چون با روشنایی محدود هم خیلی از کارها را میتوان انجام داد. اگر بخواهیم فقط به آسیبها بپردازیم که کم هم نیستند و خیلی هم تکرار میشوند، تأثیری ندارد.
وی ادامه داد: بهطور مشخص در زمینه شعر کودک و نوجوان اول باید مفهوم نوجوان را بپذیریم که چه تعریفی از نوجوانی داریم و آیا آن پویایی و جستوجوگری را که نوجوان در وجود خود دارد در شعر ما نیز وجود دارد؟ امیدواریم که بچهها ادبیات ناب و فاخر را درک کنند. یکی از جاهایی که میتواند در این زمینه به بچهها کمک کند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که از طریق مربیانش میتواند بسیار تأثیرگذار باشد و آموزش و پرورش و تشکیلاتی مثل همینجا که دوستان اهل هنر و ادبیات و رسانه هستند میتوانند کبریتها را روشن کنند و روشنایی محدودی ایجاد کنند؛ زیرا به هر حال این روشناییهای محدود هستند که اگر زیاد شوند، باید به روزهای بهتر امید داشت. هزینه در فرهنگ و هنر، سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی است
در این نشست حمیدرضا گوهری، مدیرکل کانون استان کردستان ضمن قدردانی از مهمانانی که دعوت جلسه را پذیرفتند، در سخنانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دستگاهی فرهنگی است که پایه و ریشهها را برای آینده ایران اسلامی آماده میکند.
وی افزود: بیتردید گستره فعالیت و تجربه امروز کانون پرورش فکری در تعامل با کودکان و نوجوانان و عرضه خدمات فرهنگی را در کمتر دستگاهی میتوان سراغ گرفت، از اینرو کانون با چنین پشتوانهای میتواند گامهای مطمئنی برای رسیدن به مقصدهای بالاتر بردارد. یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم کردن حال خوب برای کودکان و نوجوانان است و انشاالله بتوانیم با حضور شما نویسندگان و برنامههایی که برگزار میکنیم حالشان را خوب کنیم.
وی ادامه داد: هر چه در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنیم، سرمایهگذاری فرهنگی و اجتماعی کردهایم و به داراییهایمان نیز افزوده خواهد شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پایه و اساس در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان پیرو مسئله تعلیم و تربیت جامعه میتواند همراه با شما قدمهای بزرگی را بردارد.
اولین نشست هماندیشی مسائل هنر و ادبیات کودک و نوجوان با حضور قطبالدین صادقی، شیلان گیلانی، نویسنده و شاعر بومی، فردین صادقایوبی، نقاش و نویسنده، ایوب نقشبندی، مدرس دانشگاه، سیمین چایچی، نویسنده و شاعر بومی، آرزو برومندی، مدرس دانشگاه، فرید راژین، نویسنده بومی، سیفالله رحمانی، مدرس دانشگاه، هادی یوسفی، مدرس دانشگاه، جلال نصیری، فیلمساز بومی استان کردستان، پروین فلاح، نویسنده بومی، سمیرا قیومی، نویسنده و مدرس دانشگاه، آزاده درخشان، کارشناس ارشد باستانشناسی، حمیدرضا منصوریان، کارشناس ارشد باستانشناسی، آرش بدرطالعی، کارشناس گرافیک متخصص موسیقی، زهرا خسروی، دارای دکتری پژوهش هنر و متخصص ادبیات نمایشی و حسین تولایی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در مرکز فرهنگیهنری شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد.
نظر شما