دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
«راشد‌محصل»؛ پاسدار هویت ملی و ادبی ایران

خراسان‌رضوی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: استاد راشد محصل یکی از پاسداران هویت ملی و ادبی ایران است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، محمد حسین‌زاده، دوشنبه شب در مراسم نکوداشت «محمدرضا راشدمحصل» استاد دانشگاه فردوسی مشهد، ادیب، محقق و شاهنامه‌پژوه معاصر در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، ادامه داد: امیدوارم اینگونه مراسم که طریق خیر است ادامه یابد و بتوانیم مقام اساتید بزرگی که در خراسان داریم را پاس بداریم و از حضورشان قدردانی کنیم.

وی افزود: این نکوداشت، صرفا پاسداشت یک استاد نیست، بلکه پاسداشت هویت و ملیت، دیانت و نور دانش است که این مفاخر ادبی، چراغ راه جوانان در آینده پیش رو هستند.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور  نیز در این مراسم گفت: آنچه دکتر راشد محصل را از دیگران متمایز می‌کند دستیابی به خرد و خردورزی است.

غلامرضا حسنی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در آیین نکوداشت دکتر محمدرضا راشد محصل گفت: استاد با تجربه‌ای بالغ بر ۶۰ سال تدریس، تجربیات خود را به دانشجو‌ها به خوبی منتقل کرده و رابطه‌ای صمیمی و دوستانه با آنان داشته که زبان زد همگان است.

محمدرضا راشد محصل ۸۷ ساله ، عضویت در هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تدریس در دانشگاه‌های تبریز، دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بیرجند، همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، شورای کتاب کودک، تدوین دایرة المعارف (قاموس)، مرکزخراسان شناسی، عضویت در قطب فردوسی شناسی و عضویت در هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی را در کارنامه کاری خود دارد و کتاب‌هایی همچون آذرخش دیرپای سهروردی، پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی، داستان گشتاسپ در دو نگاه، شاهنامه پژوهی، خیام شناخت، عطارشناخت، از شوکتی تا دولتی، چون من در این دیار، شاهنامه جلوه گاه روح ملی، نام شناخت توصیفی منظومه های دینی فارسی، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح، نشانه شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث، تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پیکره شناسی و دریافت های اجتماعی) و ده‌ها مقاله علمی در حوزه های حماسه پژوهی، عرفان و حکمت اسلامی و ... را نیز منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها