یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
زبان فارسي گزينه‌اي براي زبان دوم در دپارتمان ماست

«آمیدو‌سانی»، رییس دپارتمان زبان‌های خارجی دانشگاه لاگوس، در ديدار با عظیمی نصرآباد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی گفت: ما علاقمندیم که زبان فارسی نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها برای زبان دوم قرار گیرد و من اطمینان دارم که دانشجویان بسیاری از این زبان استقبال مي‌كنند.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ابتداي اين ديدار، سيد محمود عظيمي نصر‌آباد در سخناني اظهار داشت : رایزنی فرهنگي درصدد است با همکاری و مساعدت دانشگاه‌های نیجریه، مراکزی را جهت مطالعه و تحقیق در زبان و ادبیات فارسی ایجاد كند تا دانشجویان و علاقه‌مندان امکان آشنایی با ایران اسلامی و فرهنگ مترقی آن را پیدا کنند. 

وي افزود: در این راستا دانشگاه ایالتی لاگوس به دلیل قدمت و اهمیتی که دارد، از اولویت‌های اول ما محسوب می‌شود. امیدوارم مسوولان دانشگاه که خوشبختانه در گذشته نیز در برگزاری همایش‌های ‌مختلفي از جمله همایش "بزرگداشت سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی" و" دلایل اسلام هراسی در غرب "همکاری صمیمانه‌ای داشتند، در این‌باره نیز ما را یاری کنند. 

پروفسور آمیدوسانی نيز با اشاره به ارزش و جايگاه زبان فارسي تاكيد كرد: فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برای همه فرهنگ دوستان خصوصا مسلمانان، مورد احترام و داراي ارزش‌هاي فراواني است.
 
رييس دپارتمان زبان‌هاي خارجي دانشگاه ايالتي لاگوس با بیان اینکه هم اکنون زبان‌های عربی، فرانسه و پرتغالی به عنوان زبان دوم توسط دانشجویان این دانشگاه انتخاب می‌شوند، افزود: ما علاقمندیم که در کنار این زبان‌ها، زبان فارسی نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها برای زبان دوم قرار گیرد و من اطمینان دارم که دانشجویان بسیاری از این زبان استقبال خواهند كرد. 

وي افزود : این اقدام می‌تواند اولین گام برای آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ایالتی لاگوس باشد و در صورت موفقیت، گام بعدی ما طراحی رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی، به عنوان رشته‌ای مستقل است که در صورت مساعدت جمهوری اسلامی ایران تحقق این امر دور از دسترس نخواهد بود.

آمیدو‌سانی اظهار داشت: همانطور که اشاره شد دانشگاه ایالتی لاگوس و دپارتمان زبان‌های خارجی آن، آمادگی کامل دارد تا زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان‌های پیشنهادی، به عنوان زبان دوم در برنامه خود قرار دهد و ما از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی خواهشمندیم در تامین حداقل یک تا دو استاد و منابع درسی مورد نیاز این دانشگاه را یاری کند.

در پايان اين ديدار عظیمی نصرآباد، رایزن فرهنگی جمهوری ایران اظهار داشت: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تمام سعی خود را در تحقق این امر به کار خواهد گرفت و انشاء‌الله با مساعدت مسئولان ذی‌ربط در کشورمان، به زودی شاهد اولین دوره آموزش زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های نیجریه به عنوان واحد درسی خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها