یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴
نقش عبادت در زندگي انسان‌ها

چاپ اول كتاب «عبادت روح زندگي» تاليف سيدمحمد شفيعي مازندراني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد مبحث عبادت را در عصر بي‌ايماني، از زواياي مختلف مورد بررسي قرار دهد و اهميت آن را براي بشر امروزي بازگو كند. 

در بخشي از پيشگفتار كتاب به قلم مولف در وصف عبادت آمده است: «عبادت، نوش‌داروي زندگي و هدف اصلي خلقت و نردبان عروج انسان به معراج است. عبادت، وسيله ارتقا و بال پرواز عارف و سالك در سير و سلوك الي‌الله است. عبادت، نزديكترين و بهترين راه وصال به قرب الهي است. عبادت، عامل تعالي و تكامل انسان است. عبادت، دوري از شيطان و انس و الفت با محبوب و خالق هستي است. عبادت، پيكار مدام با شيطان و پيروزي بر شياطين ظاهري و باطني است...
 آري؛ اميرمومنان علي(ع) فرمود: «العبادة‌فوز: عبادت پيروزي و رستگاري است». و در سخن ديگري فرمود: «غاية‌العبادة، الطاعة؛ نهايت(ميوه) عبادت، اطاعت است». با عبادت و پرستش است كه روح صيقل و تجلي پيدا مي‌كند، زنگارها از دل و جان مي‌رود و لحظه به لحظه نوراني و نوراني‌تر مي‌شود و حجاب‌ها را پاره مي‌كند و به لقاي دوست نايل مي‌شود و بهترين و طبيعي‌ترين سروده هستي، همين است كه او خدايي كند و ما اطاعت و بندگي.» 

به عقيده نويسنده، وقتي نفس آدمي بدين حقيقت دست يافت كه چه كسي شايستگي پرستش و مصداق «غاية‌الافضال» است، در برابر عظمت او سر به خاك مي‌سايد و پرستش و سرسپردگي خويش را در برابر او به نمايش مي‌گذارد. از اين رو، ريشه اصلي سرسپردگي در برابر خدا را مي‌توان وجوب شكر در برابر منعم دانست كه عبادت، شيوه شكرگزاري و تجلي اين سرسپردگي و بالاترين تجلي و ظهور آن در عبادت الهي است، زيرا از راه عبادت، تقرب حاصل مي‌شود. 

امام صادق(ع) فرمود: «أشرف الأعمال التقرب بعبادة‌الله؛ ارزشمندترين اعمال، تقرب جستن به خدا در پرتو عبادت است.»  

شفيعي مازندراني درباره ضرورت دين و عبادت از ديدگاه انديشمندان بزرگ جهان مي‌نويسد:‌ «بشر از سويي، در پرتو علم، روز به روز قوي‌تر مي‌شود؛ و از سوي ديگر، به سبب دارا نبودن عامل بازدارنده دروني(ايمان) خطرناكتر مي‌گردد؛ زيرا به انواع سلاح‌هاي كشتار جمعي و فردي مجهزتر شده و اخلاق، تعهد و انضباط نفساني خود را از دست مي‌دهد. نگراني، افسردگي و اضطراب در زندگي و پناهنده شدن به الكل، موادمخدر و خودكشي روز به روز بيشتر مي‌شود.
بنابراين، ضرورت توجه به مباني ايماني و اصول اعتقادي بر كسي پوشيده نيست و بديهي است كه فرهيختگان جامعه و جويندگان علم و دانش، اعم از حوزوي و دانشگاهي، بايد بيش از ديگران در اين راه گام بردارند. ضرورت وجود معرفت و ايمان به خدا در زندگي بشري؛ حتي در اعتقادات مادي‌گرايان نيز وجود دارد.» 

«راسل» فيلسوف معروف مادي معاصر، در كتاب معروف خود «چرا مسيحي نيستم؟» مي‌گويد: «... در جامعه‌اي كه قانون و اخلاق و مذهب نباشد، مشكل پيدا مي‌شود؛ زيرا هميشه جنايتكاران دست‌گير نمي‌شوند و پليس ممكن است بر خلاف وظيفه خود، نسبت به صاحبان قدرت سخت‌گير نباشد.» 

وي همچنين در كتاب خود، «تاريخ فلسفه غرب» نيز مي‌نويسد: «در عالم فكر و تمدن، علم خالص و بي‌عشق، كافي و رضايت‌بخش نيست. انسان به شور، هيجان، هنر و دين هم نيازمند است.»
 
«ويل دورانت»،انديشمند معروف نيز در كتاب «لذات فلسفه» به اين حققت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «فلاسفه پيروز شدند؛ ولي آنها در اين پيروزي يك چيز را فراموش كردند؛ آنان توجه نكردند كه اخلاق منهاي ضمانت‌هاي ديني نمي‌تواند به جامعه، تسلط بر نفس را، كه يك ضرورت است، ببخشد.»
 
نه تنها نيازمندي‌هاي اساسي روح‌، ما را به ايمان و پايبندي به مكتب آسماني فرا مي‌خواند؛ بلكه پيشرفت دانش نيز به گونه‌اي ضرورت وجود ايمان به خدا را اثبات مي‌كند. «ماكسز پلانك» دانشمندي كه به اسرار اتم دست يافت، در كتاب معروف خودبا نام «علم به كجا مي‌رود» يادآور مي‌شود: «بر كتيبه ورودي معبد علم نوشته شده: بايد به خدا ايمان داشته باشي» وي در ادامه مي‌افزايد: «دين و علوم طبيعي به صورت مشترك با الحاد و بي‌ديني مي‌جنگند.»
 
«انيشتين» بزرگترين متفكر قرن هم در اين‌باره مي‌گويد: «مهمترين وظيفه علم و هنر آن است كه حس مذهبي را شكوفا نمايند.»
 
در مواقع خطير، آن‌گاه كه نگراني و اضطراب به اوج خود مي‌رسد و هيجان‌هاي دروني، طوفاني به‌پا مي‌كنند و دانش روان‌شناسي از آرام كردن آن عاجز است، قدرت نيرومند ايمان به مدد مي‌آيد و روح را مطمئن و آرام مي‌كند، ايمان است كه به انسان نيروي اراده مي‌‌دهد، ترديد و دو دلي را برطرف مي‌كند و راه پايداري را به او نشان مي‌دهد و زندگي را هدف‌‌مند مي‌كند. 

كتاب حاضر از 10 فصل تشكيل شده است كه عناوين فصول دهگانه آن عبارت‌اند از: فلسفه عبادت، اركان عبادت، عوامل ارتقاي عبادت، انگيزه‌هاي عبادت، اعجاز عبادت، عوامل سقوط ارزش عبادت، عابدان راستين، عرصه عبادت، مصاديق عبادت و رانده شدگان از درگاه عبادت. 

از منابع مورد استناد مولف در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، آثارالاعمال، آداب‌الصلاة، آيين زندگي، اثبات وجود خدا، احياء علوم‌الدين، اربعين شيخ ‌بهايي، اسرار عبادت، اقبال‌الاعمال، بحارالانوار، الانوارالنعمانية، البداية والنهاية، تاج‌العروس، تاريخ‌الاسلام، تزكية‌النفس، چرا مسيحي نيستم؟، چهل حديث امام خميني(ره)، در محضر علامه طباطبائي، سرالصلاة، سفينة‌البحار و ده‌ها عنوان كتاب ديگر را نام برد.
 
چاپ اول كتاب «عبادت روح زندگي» در شمارگان 3000 نسخه، 224 صفحه و بهاي 24000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط