سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
تاثير فمينيسم بر دختران غربي

چاپ اول كتاب «تاثير فمينيسم بر دختران در غرب» اثر «آريل لوي» و «تيم كسر»(محققان سازمان روان‌شناسي آمريكا) ترجمه و تلخيص شده توسط فاطمه سادات‌رضوي، راحله ميراسماعيلي و پريسا پور‌علمداري از سوي دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، هفتمين جلد از مجموعه كتاب‌هاي 10 جلدي «فمينيسم در ترازوي نقد» به حساب مي‌آيد كه اداره مطالعات زنان و خانواده براي تحقق نقد برون ديني فمينيسم عرضه كرده است. ترجمه اين آثار، مي‌تواند جامعه ما را با آثار مخرب اين جريان بيشتر آشنا كند. 

فرهنگ غرب كه تحت حاكميت نگرش‌هاي اومانيستي است، با تبليغات وسيع خود، ايده‌هايي با رنگ و لعابي دلفريب را به جهانيان و نيز به جامعه ايراني ـ اسلامي ما عرضه كرده است. يكي از اين ايده‌ها، انديشه‌هاي فمينيستي است. در جامعه دانشگاهي ما نيز گاه ايده‌هاي فمينيستي ترويج مي‌شود كه بايد آنها را با عيار نقد بسنجيم تا سره را از ناسره تشخيص دهيم و ناخواسته به بيراهه هدايت نشويم. در اين ميان، اداره مطالعات زنان و خانواده دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، وظيفه دارد به نقد جريان فمينيسم بپردازد. براي اجراي اين مسووليت، دو اقدام اساسي مي‌توان انجام داد:؛ يكي نقد درون‌ديني فمينيسم و آشكار كردن تعارضاتي كه اين جريان فكري با مباني اعتقادي ما مسلمانان دارد و ديگري نقد برون ديني فمينيسم و بررسي آثار مخربي كه اين جريان در خاستگاه خود (آمريكا و اروپا) برجاي گذاشته است. 

بر اساس مطالب اين اثر، كتاب «تاثير فمينيسم بر دختران در غرب» ترجمه و تلخيص سه كتاب است كه عبارت‌اند از:
1ـ كتاب «ايجاد كردن ديدگاه جنسي در مورد دختران» Sexualization of Girls نوشته هفت نفر از پژوهشگران روان‌شناس آمريكايي از دانشگاه‌هاي كاليفرنيا، سنت ميشاييل، كلورادو، سان فرانسيسكو، ميشيگان و هاروارد كه در سال 2007 در آمريكا چاپ و منتشر شد.
2ـ كتاب «ماده خوك‌هاي شوونيست»Femal Chauvinist Pigs نوشته خانم «آريل لوي»‌Ariel levy كه در سال 2005 در آمريكا منتشر و تاكنون به زبان‌هاي هلندي، فرانسوي، ايتالياتيي و نروژي ترجمه شده است.
3ـ كتاب «بهاي سنگين مادي‌گرايي»‌ The high price Of Materialism نوشته «تيم كسر» Tim Kasser كه سال 2002 ميلادي در آمريكا به چاپ رسيد. اين كتاب در همان سال از سوي نشريه «چويس» به عنوان كتاب علمي برجسته سال، برگزيده شد. 

از آنجايي كه تفكرات فمينيستي در غرب، به جنبش، نهضت و حتي مكتب منجر شده است و اين تفكرات از تغيير قوانين آغاز شده و تا سطوح پايين جامعه تسري يافته است، با بررسي تاثيرات اين تفكر و جنبش در زندگي روزمره غربيان به نقل از خود انديشمندان غربي مي‌توان دامنه و ميزان نفوذ اين مكتب و تفكر را مطالعه كرد. 

در بخش اول اين كتاب، گزارش كارگروه تخصصي ايجاد كردن ديدگاه جنسي در مورد دختران كه به سفارش سازمان روان‌شناسي آمريكا(APA) توسط هفت تن از پژوهشگران تهيه شده، آمده است تا در فصول مختلف تحقيقاتي، نحوه ايجاد كردن ديدگاه جنسي در مورد دختران را در غرب مطرح كند. اين گزارش به وضعيت موجود دختران و زنان در رسانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و عرصه سياست و تبليغ غرب مي‌پردازد و حتي نشان مي‌دهد چگونه دختران غربي مي‌توانند خود را از يك شيئ جنسي شدن، مورد توجه جنسي صرف بودن و جنسي زيستن رها كنند. 

با مطالعه بخش دوم نيز مي‌توان سرنوشت ماده خوك‌هاي شوونيست را دريافت. اين بخش، فمينيست‌هاي امروزي را بررسي مي‌كند و اين كه چگونه دختران امروزي از آرمان‌هاي اوليه فمينيستي جدا شده‌اند و خود را با مردان هرزه (نر خوك‌هاي شوونيست) مقايسه مي‌كنند و سعي دارند به جاي شعارهاي آرماني آغازين فمينيسم، با عرضه خود و آراستن و دلربايي در مراكز عيش و نوش، هويت زنانه خود را اثبات كنند. آنان توانايي زنان امروز را تنها در ويژگي‌هاي جنسي آنان مي‌دانند. 

در بخش پاياني كتاب، عامل اصلي همه اين تغييرات در جامعه غربي بررسي شده كه همان مادي‌گرايي است. در حقيقت، آنچه سبب فروپاشي خانواده‌ها، انحرافات اخلاقي و حتي آسيب به محيط زيست شده، همان دنيا طلبي و ميل به ماديات است كه نويسنده بخش سوم، موشكافانه آن را به بحث گذارده است. 

توصيه‌هاي كاربردي مندرج در بخش‌هاي مختلف اين كتاب، نكاتي كليدي است كه خوانندگان جامعه دانشگاهي ما را به تعميق و تامل هرچه بيشتر درباره ويژگي‌هاي امروز و آينده جامعه غربي رهنمون مي‌شود. كافي است با دقت و مطالعه درباره ايستگاه‌هاي آخر فمينيسم در تعيين مسير كاروان زنان ايراني، دقت و توجه بيشتري داشته باشيم. 

چاپ اول كتاب «تاثير فمينيسم بر دختران در غرب» در شمارگان 3000 نسخه، 256 صفحه و بهاي 26000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط