شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵
كتاب‌، نمايشي از قدرت علم ورزش است

سرمربي تيم بسكتبال صبامهر(صباباتري سابق) عنوان كرد: متاسفانه كيفيت بسياري از كتاب‌هايي كه امروزه به صورت ترجمه يا تاليف منتشر مي‌شوند، مناسب و در خور ورزش كشورمان نيست، در حالي كه كتاب‌، نمايشي از قدرت علم ورزش به حساب مي‌آيد.\

مهران شاهين‌طبع در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: امروزه تخصصي نبودن و عدم نظارت مناسب بر محتواي كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه ورزش، مشكل اصلي علوم تربيت بدني به شمار مي‌رود.

مربي آموزشيار دانشگاه علوم انتظامي تصريح كرد: در زمان‌هاي گذشته فقدان و عدم دسترسي به كتاب‌هاي ورزشي مشكل اصلي دوستداران علم ورزش بود، اما امروزه با افزايش سطح ارتباطات و دسترسي آسان به كتاب‌هاي روز دنيا، وضعيت فرق كرده است و ضعيف بودن ترجمه يا حتي كتاب‌هاي تاليفي داخلي مشكل بزرگ و ناخوشايندي به حساب مي‌آيد.

وي اضافه كرد: تنها راه براي تامين كتاب‌هايي با كيفيت مناسب، نظارت دقيق‌تر با استفاده از استادان برجسته تربيت بدني براي ويراست يا داوري كتاب‌هاست.

به گفته شاهين طبع، دانشگاه‌ها مي‌توانند حوزه‌هاي نظارت و بررسي كتاب‌هاي ورزشي را برعهده بگيرند، زيرا دانشگاه‌ها بر مسايل علمي تسلط بيشتري دارند و مي‌توانند محتويات اثر را با نگاهي دقيق‌تر بررسي كنند.

وي درباره تفاوت‌ها و مشكلات موجود در راه انتشارات خصوصي و دولتي بيان كرد: براي افزايش سطح كيفي كتاب‌ها بايد محيطي مناسب فراهم و زمينه فعاليت براي تمام انتشارات و سازمان‌ها به طور يكسان ايجاد شود.

وي ادامه داد: نظارت پاياني بر محتواي كتاب بايد با دقت عمل مناسبي صورت بگيرد تا منابع ضعيف علمي وارد بازار نشر نشود.

شاهين‌طبع درباره راه‌هاي برطرف‌ كردن اين مشكلات گفت: انتخاب موضوع در تاليف يا حتي ترجمه كتاب بسيار حايز اهميت است و بايد شكل مناسب و قالب‌بندي مشخصي براي آن در نظر گرفته شود.

مربي بين‌المللي بسكتبال تاكيد كرد: ارايه امتياز به مولفان و مترجمان كتاب‌ها در دانشگاه‌ها بايد كمي جدي‌تر و با ظرافت بيشتري انجام گيرد. اگر سطح كيفي اين كتاب‌ها در امتيازدهي مورد نظر قرار بگيرد، مي‌توان در آينده‌اي نه چندان دور به داشتن كتاب‌هاي ورزشي قدرتمند از نظر علمي اميدوار بود.

وي همچنين تاكيد كرد: كتاب‌هاي ورزشي كه در دانشگاه‌ها و انتشارات خصوصي منتشر مي‌شوند، بايد با نگاهي كاربردي و ميداني طراحي شوند تا دانشجويان گرايش‌هاي مختلف تربيت بدني و علوم ورزشي به راحتي از آن‌ها استفاده كنند.

مولف و مترجم كتاب‌هاي ورزشي در پايان اظهار داشت: متاسفانه امروزه نحوه پذيرش دانشجو در رشته تربيت بدني و علوم ورزشي مناسب نيست و بسياري از اين دانشجويان بر اساس علاقه و عشق به ورزش وارد اين رشته تحصيلي نمي‌شوند بلكه تنها براي كسب مدرك تحصيلي در آن به تحصيل مي‌پردازند. بجاست مسوولان ورزش كشور با همكاري مسوولان سازمان سنجش، براي برطرف ساختن اين مشكل اقدام كنند.

مهران شاهين‌طبع سال گذشته در ليگ برتر بسكتبال به همراه تيم صبامهر قزوين به مقام سوم رسيد. وي تاكنون كتابي با نام «اصول علمي و روش شناسي تمرينات ورزشي» را به رشته تحرير درآورده است و در ترجمه كتاب «مربيگري موفق» اثر «رينر مارتنز» نيز همكاري داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط