دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
شب حمیدرضا عسگریان به همراه رونمایی کتاب

«شب حمیدرضا عسگریان»، یکی از راویان کتاب «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد» از سوی مرکز فرهنگی رسالت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مرکز فرهنگی رسالت «شب حمیدرضا عسگریان»، یکی از راویان کتاب «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد» را برگزار می‌کند.

در این مراسم مرتضی سرهنگی، محمدرضا ظفرقندی، محمدحسین رفیعی، پیروز حناچی، محمدعلی شاه‌آبادیُ، سعید درخشانی، حمیدرضا زرین، اصغر کاظمی سخنرانی خواهند کرد. همچنین کتاب «کاش این گلوله شلیک نمیشد» نیز در این شب رونمایی می‌شود. این مراسم با نمایشگاه عکس نیز همراه است.

«شب حمیدرضا عسگریان» ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مرکز فرهنگی رسالت به نشانی تهران، تقاطع خیابان زنجان شمالی و سروش یکم برگزار می‌شود.


 

نگاهی به کتاب «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد»:

«کاش این گلوله شلیک نمی‌شد»، سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات سوره مهر در ۶۱۶ صفحه منتشر شد. ماجرای این کتاب، از لحظه شلیک یک گلوله توپ در روز سی‌ام دی ۱۳۶۶ از سمت عراق به سوی جبهه ایران شروع می‌شود؛ هدف آن گلوله، کوه گِرِده‌رَش بوده حدود پنجاه ثانیه طول می‌کشد تا گلوله، مسافت بیست تا بیست‌وچهار کیلومتری خود را طی کند و به هدف برسد.

مقدمه نویسنده، جدا از روایت‌های مصاحبه‌شونده‌ها، خود تاریخ شفاهی به حساب می‌آید. تا پایان سال ۱۳۹۷، سه نفر از شهدای حادثه شناسایی شدند. آنان با ترکش‌ها در لحظه به شهادت رسیده بودند. سپس پیدا کردن نام و نشانی مجروحان، تحقیق میدانی و دلیل فصل‌بندی متفاوت را توضیح داده است. در این کتاب، شماره نفر در ستون نظامی، همان شماره فصل است. کتاب؛ شامل مقدمه، هفت فصل، بخشی به نام «یک گلوله، هفت نفر»، پیوست‌ها و عکس‌های رنگی است.

نفر ششم (وقتی زمان ایستاد) درباره حمیدرضا عسگریان، نفر ششمِ ستون هفت‌نفره است. نفر هفتم هم با عنوان گل‌قدم، زندگی‌نامه عبدالله خدایی به روایت همسر و دخترعموی او گل‌قدم است. در بخش «یک گلوله، هفت نفر» نویسنده درباره زمان، مکان و صورت حادثه، اطلاعات داده که نتیجه تحقیق در این ۹ صفحه جمع شده است. پس از پیوست‌ها عکس‌های رنگی با توضیحات خود خستگی چشم را رفع می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط