دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
ساندویچ پانل| مصالح ساختمانی پیش ساخته

ساندویچ پانل نوعی مصالح پیش ساخته است که در دو نوع دیواری و سقفی کاربرد دارد و از سه لایه تشکیل میشود. دو لایه ورق که عمدتاً از آهن (آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیم) هستند و یک لایه فوم میانی که به آن هسته پانل نیز می گویند. در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ساندویچ پانل نوعی مصالح پیش ساخته است که در دو نوع دیواری و سقفی کاربرد دارد و از سه لایه تشکیل میشود. دو لایه ورق که عمدتاً از آهن (آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیم) هستند و یک لایه فوم میانی که به آن هسته پانل نیز می گویند.

ضخامت ساندویچ پانل سقفی بین ۳ تا ۱۰ سانتی متر و ضخامت ساندویچ پانل دیواری ۳ تا ۲۰ سانتی متر است که عمدتاً از ضخامت ورق ها به دلیل نازک بودن چشم پوشی می شود. وزن، ضخامت، فوم و قیمت ساندویچ پنل ها با توجه به نوع کاربری متفاوت است.

ساندویچ پنل ها نوعی مصالح مدرن ساختمانی هستند که امروزه در ساختمان و سوله سازی کاربرد دارند و نسبت به مصالح قدیمی مزایایی دارد که باعث شده جایگزین عالی برای دیوار و سقف ساختمان سازه و یا سوله باشد. برای مثال:

داشتن سازه سبک تر (ضد زلزله)

زمان کمتر در ساخت وساز

مقاومت بالا (دیوار ساخته شده با ساندوچ پانل با ضخامت ۴ سانتی متر تقریباً برابر با یک دیوار آجری ۳۰ سانتی متری است.)

عایق بودن نسبت به مصالح قدیمی

ساندویچ پانل| مصالح ساختمانی پیش ساخته

انواع ساندویچ پنل

ساندویچ پنل دارای دو نوع سقفی و دیواری است و هر کدام، از فوم های متفاوت با ضخامت های مختلف تولید میشوند که با توجه به کاربرد مورد نیاز، از انواع آن استفاده می شود. ساندویچ پانل ها داری خاصیت برودتی حرارتی بوده و این امر باعث شده در سردخانه ها، سوله ها و کارخانجات صنعتی ازاین نوع مصالح استقبال شود.

ساندویچ پانل دیوار

ازاین پانل ها برای جلوگیری از رطوبت، حفظ دمای محیط و همچنین برای ساخت انواع سازه مدرن پیش ساخته استفاده می شود. برای مثال:

در دیوار داخلی سازه و ساختمان

دیوار خارجی سوله و انواع ویلای پیش ساخته

ساخت انواع سرد خانه

ساخت انواع اتاق تمیز (کلین روم) و....

انواع ساندویچ پانل دیواری از نظر نصب:

پیچ مخفی: در این نوع ابتدا هر پانل به محل مورد نظر پیچ شده سپس پانل بعدی به طوری که پیچ ها را بپوشاند قرار می گیرد.

نر و مادگی: این ناع ساندویچ پنل ها دارای زوایایی هستند که پس از اتصال به شکل یک پارچه درامده و توسط پیچ نصب میشوند.

ساندویچ پانل سقفی

عایق رطوبت بودن مهم ترین ویژگی این پانل است که با استفاده از گام ها و برجستگی ها مقاومت در برابر تغییرات جوی را بالا برده اند. از نظر نوع گام و برجستگی این پانل به سه نوع ذوزنقه ای، شادولاین و سینوسی تقسیم میشود.

ساندویچ پنل سقفی به علت وزن پایین تری که نسبت به مصالح سنتی دارد، در هنگام زلزله اگر سقوط کنند خسارت کمتری را وارد میکند.

از موارد استفاده این نوع ساندویچ پنل میتوان به پوشش سقف سوله صنعتی یا ورزشی یا انبار، کانکس پیش ساخته، آشیانه هواپیما، پست برق و.... اشاره کرد.

اجزای ساندویچ پانل

ساندویچ پنل از دو لایه ورق فلزی و یک لایه فوم عایق تشکیل شده است که هرکدام در انواع و جنس های گوناگونی تولید می‌شود.

ورق فلزی

گالوانیزه: ورق آهنی پوشانده شده با یک لایه عنصر روی که قیمت آن نسبت به ورق های دیگر ارزان تراست و اکثراً از این ورق برای ساخت ساندویچ پنل استفده می شود.

آلوزینک: این ورق به دلیل داشتن آلومینیوم در ترکیب خود از مقاومت بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه برخوردار است. آلوزینک ترکیبی از آلومینیوم (۵۵%)، روی (۴۳.۴%) و سیلیکون (۱.۶%) است که برای ساخت انواع ساندویچ پانل نوع سردخانه ای، سقفی، دیواری و در ساخت ورق فلاشینگ از این ورق استفاده میشود.

آلومینیوم: ورقی است با مقاومت بالا در مقابل خوردگی. نکته ای که این ورق را متمایز می کند سبک و ضد زنگ بودن این ورق ها است که باعث ماندگاری ومحبوبیت این ورق ها شده.

هسته پانل

بسیاری از ویژگی‌ها مانند مقاومت در برابر حرارت، رطوبت و حریق مربوط به فوم ساندویچ پانل است.

پلی اورتان

پرکاربرد ترین نوع فوم که دانسیته (چگالی) آن نسبتاً بالا است به همین دلیل خاصیت مکانیکی بالایی دارد و در مقابل اشعه خورشید و رطوبت و حرارت عملکرد آن مناسب است. از واکنش پلی ال + ایزوسیانات در فشار زیاد به وجود می آید. فوم پلی اورتان در نوع PIR و PUR تولید می شود که نوع PIR نسوز و PUR نوع کند سوزآن است.

کاربرد ساندویچ پانل پلی اورتان:

در محیط های ایزوله و استرلیزه مانند کلین روم

سردخانه ها

صنایع برودتی

دفاتر کارگاهی

سالن های ورزشی

سوله های صنعتی

سالن کارخانه ها

کانکس ها

ویلاهای پیش ساخته

ساندویچ پانل| مصالح ساختمانی پیش ساخته

پلی استایرن

پلی استایرن در سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی (به اصطلاح یونولیت) تولید می شود.پلی استایرن معمولی مقاومت بهتری نسبت به یونولیت دارد ولی از پلی استایرن مقاوم ضعیف تر است.

پلی استایرن استنباطی از قیمت پایین تری نسبت به پانل های دیگر برخوردار است و می توان این محصول را با دانسیته های مختلف تولید کرد.

پلی استایرن به عنوان اولین عایق پلیمری مقاوم در برابر حرارت معرفی شد.دانسیته این فوم بسیار پایین برآورد شده یعنی تراکم و انسجام کمی دارد و در برابر حریق و رطوبت ضعیف است، اما برای صدا عایق مناسبی است. به طور کلی بهتر است در جاهایی که عایق کاری آنها از اهمیت ویژه ای برخورد است استفاده نشود.

کاربرد ساندویچ پانل پلی استایرن:

صنعت ساختمان سازی

ساخت بلوک دیواری و سقفی

ساخت پانل سه بعدی

انواع یخدان

اکس پی اس

همان پلی استایرن اصلاح شده است که دانسیته (چگالی) آن به ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع رسیده، در صورتی که دانسیته پلی استایرن حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلو گرم بر متر مکعب است پس مقاوت بهتری نسبت به پلی استایرن دارد.

اکس پی اس از رشد کپک جلوگیری نموده و در برابر رطوبت، تغییر دما ، تبادل حرارت و جریان هوای گرم ((R-value ازخود مقاومت خوبی نشان می دهد. این محصول نباید در پروژه های بزرگ و سازه های در معرض گرمای شدید استفاده شود، همچنین در برابر مواد خورنده و اسید ها آسیب می بیند. دمای حدوداً بالاتر از ۲۵۰ درجه فارنهایت فوم اکس پی اس را ذوب میکند در نتیجه این فوم قابل اشتعال است.

کاربرد ساندویچ پانل xps:

کانکس ساندویچ پنل

انواع سوله که در ان حرارت بالا وجود ندارد

کلین روم

انواع سردخانه صنعتی

ساندویچ پانل| مصالح ساختمانی پیش ساخته

پشم سنگ

این فوم در برابر عوامل طبیعی مقاومت خوبی دارد، ازسنگ بازالت و الیاف معدنی تشکیل شده و بسیار سبک است. از نظر مقاومت در برابر آتش بهترین نوع فوم است و تا ۱۲۰ دقیقه دوام می آورد همچنین عایق خوبی برای صدا بشمار می آید و طول عمر بالایی دارد (۲۰ تا ۳۰ سال).

کاربرد ساندویچ پانل پشم سنگ:

ساخت انواع سوله

کانکس آتش نشانی

اتاق کنفرانس

ویلا با پانل ساندویچی

ساختمان های پیش ساخته

کانکس ویلایی

استفاده در صنایع دریایی و عایق سازی بدنه کشتی ها

عایق سازی دیواره فرودگاه ها، ایستگاه قطار شهری، استودیو ضبط صدا

پالایشگاه های نفت و گاز

گلخانه های هیدرولیکی

کلین روم (اتاق تمیز)

استفاده در صنایع غذایی

عایق بندی صدا در سالن های سینما

نصب ساندویچ پانل

برای نصب پانل ابتدا باید با قوطی کشی و مشبک سازی دیوار سازه را زیرسازی کنیم؛ سپس شیت ها برروی قوطی کشی‌ها، با استفاده از پیچ های مخصوص نصب می‌شوند. در سازه های صنعتی و سوله ها ابتدا آبرو نصب میشود سپس پروفیل (قوطی) گذاری انجام میگیرد و در آخر از چسب پلی اورتان برای آب بندی و پوشاندن درزهای باقی مانده استفاده می شود.

امیدواریم این مطلب اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشد.

برچسب ها: ساندویچ پانل, ساندویچ پنل, ساندویچ پانل دیواری, ساندویچ پانل سقفی, نصب ساندویچ پانل, فوم ساندویچ پانل, ورق ساندویچ پانل, مصالح ساختمانی, مصالح ساختمانی پیش ساخته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها