جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷
نمایشگاه کتاب هنوز ادامه دارد

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در عرصه پژوهش هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در عرصه پژوهش هنر است.

تیرماه سال جاری؛ اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی برگزار می‌شود

هزار اثر به دبیرخانه رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی ارسال شد.

اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی که فراخوان شرکت در آن اسفند سال گذشته منتشر شده بود؛ تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نمایشگاه کتاب هنوز ادامه دارد

گلچینی از قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی

گردآورنده کتاب «پیله عشق» گفت: کتاب حاضر گلچینی از قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی و محلی است که توسط هنرمندان بزرگ این سرزمین به وجود آمده است. این کتاب شامل ۱۵ تصنیف ایرانی برای تار و سه تار است.

کتابی که من گردآوری کرده‌ام، گلچینی از قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی و محلی است که توسط هنرمندان بزرگ این سرزمین به وجود آمده. این کتاب برای هنرجویان تار و سه تار مناسب است و هنرجویان با اجرای تصنیف‌های این کتاب تا حدودی با دستگاه و آوازهای موسیقی ایران آشنا می‌شوند.

نمایشگاه کتاب هنوز ادامه دارد

بررسی ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما

کتاب «سینما و اندیشه» ۵ فصل مجزا دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را بررسی شده است. کتاب «سینما و اندیشه» به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره می‌کند که چگونه در میان تولیدات گوناگون سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی پیدا کرده‌است و به بلوغی رسیده که در صورت‌ها و معناهای خود با فیلم‌های دیگر متفاوت بوده است.

کتاب «سینما و اندیشه» به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره می‌کند که چگونه در میان تولیدات گوناگون سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی پیدا کرده‌است و به بلوغی رسیده که در صورت‌ها و معناهای خود با فیلم‌های دیگر متفاوت بوده است.

نمایشگاه کتاب هنوز ادامه دارد

جای خالی فیلمی درباره نقش شهید صیاد در دفاع مقدس

جای روایتی تصویری، آن‌هم نه مستند که داستانی از زندگی شهید صیاد شیرازی در سال‌های دفاع مقدس بسیار خالی است. فیلم «آتش بر آب» به فصلی از زندگی این شهید بزرگوار در مقطع منتهی به انقلاب می‌پردازد، اما این کار ارزشمند، آن جای خالی را که اشاره شد، پر نمی‌کند. مردی که آن‌همه به کشور خدمت کرد، در جنگی که به کشور ما تحمیل شده بود هرچه از دستش برمی‌آمد انجام داد و نقشی بسیار مهم در آن سال‌های سخت ایفا کرد. بعد از جنگ نیز تجربیات و آموخته‌هایش را در حوزه آموزش به کار بست و چند بعدی هم، به دست شرورترین اشرار زمانه به شهادت رسید. بهترین مرجع برای شناخت او، کتاب محبوب «در کمین گل سرخ» است. کتابی که در نمایشگاه سال گذشته در فهرست پرفروش‌ها جای گرفت و روایت دست اولی، از اتفاقاتی که شهید صیاد تجربه‌شان کرد و تغییر و تحولاتی که درونش روی می‌داد و آنچه در قلب و ذهنش می‌گذشت، در اختیار خواننده می‌گذارد.

جای خالی فیلمی درباره نقش شهید صیاد در دفاع مقدس

از دلباختگی به سینما تا رویای نوری در تاریکی‌

دلدادگی یک جوان به هنر سینما، در محیطی که بعضاْ سینما را وارث بدنامی‌های دوران پهلوی می‌دانند. اما او همچنان با عشق به سینما، دست به آزمون و خطا می‌زند.

«آپاراتچی»؛ ساخته قربانعلی طاهرفر با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و مدرسه اندیشه و هنر ماه، قصه کارگردانی نوپا و عاشقی دلسوخته و دلباخته سینماست که علی‌رغم همه موانعی که وجود دارد، پا در مسیر تولید فیلم گذاشته و جویای نام است. این فیلم با بازی ساده و دلنشین تورج الوند، گویا چهره‌ای باورپذیر و مردمی برای مخاطب خود رقم زده است.

از دلباختگی به سینما تا رویای نوری در تاریکی‌

کتاب «دوربین عکاسی» به چاپ نهم رسید

چاپ نهم کتاب «دوربین عکاسی» تألیف آنسل آدامز با ترجمۀ پیروز سیار از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. کتاب «دوربین عکاسی» در زمینه هنر عکاسی نوشته شده است. در توضیحات ناشر این کتاب آمده است: موضوع اصلی کتاب دوربین عکاسی مبحث «پیش نگری» است. مبحث دیگر، آرایش تصویر است که از راه انتخاب عدسی و دوربین، گشادگی دیافراگم، سرعت انسداد، مکان دوربین عکاسی، و تنظیم بدنه پیشین و … است.

کتاب «دوربین عکاسی» به چاپ نهم رسید

به همت انتشارات بیدگل؛ کتاب «گردونه آتش؛ تفسیرهایی بر تراژدی شکسپیری» منتشر شد

کتاب «گردونه آتش؛ تفسیرهایی بر تراژدی شکسپیری» نوشته جی. ویلسون نایت و ترجمه رضا سرور در نوبت اول ۱۴۰۳ در ۴۹۶ صفحه به قیمت ۵۴۵ هزار تومان به همت انتشارات بیدگل منتشر شده است.

این کتاب به‌عنوان مهم‌ترین کتاب جی. ویلسون نایت در مجموعهتئاتر، نظریه و اجرا محسوب می‌شود و دربردارندۀ تفاسیر کلیدی او بر تراژدی‌های شکسپیر است. کتاب «گردونه آتش؛ تفسیرهایی بر تراژدی شکسپیری» با یک مقدمه از تی. اس. الیوت آغاز شده و پانزده بخش به بحث‌های تراژدی شکسپیری پرداخته است. همچنین در پایان کتاب دو یادداشت درباره نمایشنامه هملت نوشته شده است که برای مخاطبان علاقه‌مند به این حوزه بسیار لذت‌بخش است.

نمایشگاه کتاب هنوز ادامه دارد

اقتباس از «صد سال تنهایی» قطعی شد / رئالیسم جادویی مارکز به‌زودی دیدنی می‌شود

شبکه نتفلیکس رسماً اعلام کرد امتیاز برگردان تصویری «صد سال تنهایی» را خریداری کرده است. به گفته مدیران نتفلیکس این سریال قرار است در یک فصل ۱۶ اپیزودی تولید شود تا بتواند کلیت داستان نول را پوشش دهد.

با اعلام خبر تولید سریال تلویزیونی «صد سال تنهایی»، بحث‌های زیادی بین طرفداران نویسنده درگرفته که در رابطه با توانایی نتفلیکسی‌ها در خلق یک اثر باشکوه اظهارنظر کرده‌اند. برای بسیاری این پرسش مطرح است که آیا این سریال می‌تواند ضمن وفاداری به اثر مارکز، یک نمایش جذاب و تماشایی به عموم بینندگان علاقه‌مند ارائه دهد یا نه.همه این‌ها در حالی است که تا این لحظه، هنوز نه فیلمنامه‌نویسی برای سریال انتخاب شده و نه فیلمسازی که قرار است این سریال را کارگردانی کند.

اقتباس از «صد سال تنهایی» قطعی شد/ رئالیسم جادویی مارکز به‌زودی دیدنی می‌شود

جزئیاتی از تئاتر «رستم و سهراب»

این نمایش برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که متین ایزدی آن را در قالب یک تراژدی برای اجرای میدانی نگاشته است.

تئاتر «رستم و سهراب» اثری اقتباسی است که سهیل دانش اشراقی مدیریت هنری و طراحی صحنه و لباس و بامداد افشار آهنگسازی این پروژه را بر عهده دارند. همچنین مرتضی نجفی به عنوان طراح نور، علی شفیعی ثابت طراح چهره پردازی، ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی و سروش کریمی نژاد طراح حرکت با این پروژه همکاری دارند. طراح لوگو «نبرد رستم و سهراب» را حامد حکیمی و اجرای موشن را مسعودعلی‌محمدی طراح انیمیشن پروژه بر عهده داشته‌اند. تاکنون نیز از امیر آقایی و سینا مهراد به عنوان بازیگران این نمایش، رونمایی شده است.

جزئیاتی از تئاتر «رستم و سهراب»

لذت دیدن یک اقتباس بیوگرافیکال ورزشی

«پرویزخان» اقتباسی از زندگی پرویز دهداری مربی اخلاق مدار تیم ملی ایران در سالهای دهه شصت است. فیلم یک اقتباس بیوگرافیکال و همین‌طور یک فیلم مهیج ورزشی است. کارگردان جوان فیلم اولی این کار علی ثقفی است.

این فیلم یکی از موفق‌ترین اقتباس‌های چهل‌و دومین جشنواره فیلم فجر بود که اگر در بخش سودای سیمرغ شرکت داشت و سیمرغ بلورین بهترین اقتباس در جشنواره تعریف شده بود بی‌شک یکی از کاندیداهای بهترین فیلمنامه و فیلم اقتباسی این دوره از جشنواره فیلم فجر می‌شد.

لذت دیدن یک اقتباس بیوگرافیکال ورزشی

آگاهی از صدا و ریتم در هنر پیانو

کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» نوشتهٔ هانریش نئو هاوس و ترجمهٔ محسن الهامیان در ۵۰۰ نسخه با ۳۱۲ صفحه به قیمت ۳۲۹ تومان از انتشارات پارت منتشر و وارد بازار کتاب شده است.

باید گفت کتاب «هنر پیانو؛ یادداشت‌های یک معلم» کتابی است از زبان نویسنده‌ای که آموختن هنر پیانو را بزرگ و باعظمت تلقی کرده است و سپس کتابی است در گرو شناخت با هنری که در عصر حاضر مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفته است. همچنین این کتاب برای آن دسته از مخاطبانی گردآوری شده است که باروح ظریف موسیقی آشنا هستند و نه‌تنها هنر پیانو بلکه تمام سبک‌های موسیقی باید با مخاطب ارتباطی دوسویه داشته باشد به همین منظور یکی از اصول اولیه‌ای که نویسنده در ابتدا به آن تأکید می‌کند عجین بودن روح هنرجوی مبتدی به‌صورت ذاتی باهنر موسیقی است.

آگاهی از صدا و ریتم در هنر پیانو

نقش کتاب‌های آموزشی در سینمای ایران با بررسی نشر فارابی در نمایشگاه کتاب

حضور حداکثری ناشران بخش‌های خصوصی و دولتی در نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی است تا با بررسی میدانی، وضعیت بازار نشر در تولید کتاب‌های موضوعی رصد شده و ارزیابی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد.

امسال و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تعدادی از نشرهای مهم و مطرح در این زمینه آثار تازه‌ای را روانه بازار کرده‌اند که به لحاظ موضوعی، در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و نظری دسته بندی می‌شوند. اما با این وجود، تعداد عنوان های ارائه شده در حد راضی کننده‌ای نیست و به نسبت سال‌های اخیر، کاهش قابل ملاحظه‌ای را داشته است.

نقش کتاب‌های آموزشی در سینمای ایران

مستند «آفریدگارِ کلام» فیلمی درباره موسوی گرمارودی

مستند «آفریدگارِ کلام» شامل روایتی از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی سیدعلی موسوی گرمارودی، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی پخش می‌شود.

کارگردان مستند «آفریدگارِکلام» گفت: در این مستند ضمن بررسی زندگی و اندیشه ادبی موسوی گرمارودی به روایت تنی چند از استادان و محققان برجسته ادبی کشور،
بخشی از فعالیت های سیاسی اجتماعی وی در پیش و پس از پیروزی انقلاب نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

مستند«آفریدگارِ کلام» فیلمی درباره موسوی گرمارودی

نمایشنامه «گرگ می‌آد می‌بردت»؛ آیا گرگ می‌تواند دوست گوسفند باشد؟

نمایشنامه «گرگ می‌آد می‌بردت» نوشته شهرام کرمی در هفت برداشت روایت شده و پیشنهاد مطالعه‌ای برای کودکان و علاقه‌مندان به نمایشنامه‌خوانی است.

نمایشنامه‌ای که پیش رو دارید داستان یا روایت زندگی گوسفندی به نام ونوش است که وقتی از مزرعه دور شده و گم می‌شود با یک گرگ به نام کوهستان روبه‌رو می‌شود؛ اما این گرگ مثل گرگ‌های دیگر نیست و ونوش هم از او نمی‌ترسد. کوهستان به ونوش کمک می‌کند تا مزرعه را پیدا کند و کم‌کم به دوستی با ونوش و زندگی در مزرعه علاقه‌مند می‌شود؛ اما هیچکس دوستی گرگ و گوسفند را باور ندارد!

نمایشنامه «گرگ می‌آد می‌بردت»؛ آیا گرگ می‌تواند دوست گوسفند باشد؟

احیای خط تعلیق در دوره معاصر

جای خشنودی است که در پاسخگویی به توصیه‌های پیش گفته، استاد حسین فیض‌آبادی، مُجدانه راه نکوییده آموزش خط تعلیق را با تالیف و انتشار کتاب‌های آموزشی به کار گرفته و با صرف دقت و وقت، اوراق رنگین و نمکین ارزنده‌ای را پیش روی رهروان این خط نهاده‌اند. تازه‌ترین اثر را با عنوان «ترسل؛ سرمشق‌های تعلیق» روانه بازار نشر کرده است.

پر واضح است که برای قوام و دوام خط تعلیق آن هم با رنگ و بوی معاصر به تلاش های ارزنده‌ی بیشتری نیاز داریم. لازم است مواجهه تعلیق نویسان روزگار ما با خط تعلیق مبتنی بر پیش اندیشی و آینده نگری باشد. تعلیقی که در افقی چند ساله بتواند جوابگوی نیازهای هنری بوده و کارکردهای گرافیکی و اثرگذاری از خود به نمایش درآورَد.

احیای خط تعلیق در دوره معاصر

درس‌های فیلمنامه‌نویسی سریال «فارگو» در شماره جدید فیلم نگار به همت بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد

دویست و پنجاه و ششمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلم‌نگار ویژه خرداد ۱۴۰۳ منتشر شد.

فیلمنامه کامل این شماره به «زندگی‌های گذشته» نوشته سلین سونگ اختصاص دارد که توسط ارغوان اشتری به فارسی برگردانده شده است. سکانس برگزیده، یک نقد و گفت‌وگویی درباره ساختار این فیلمنامه، مطالب پایانی شماره خردادماه است.

درس‌های فیلمنامه‌نویسی سریال «فارگو» در شماره جدید فیلم نگار منتشر شد

آمار نشر تخصصی هنر در اردیبهشت / میانگین قیمت کتاب‌های هنری ۱۸۵ هزار تومان است

آمار موضوعی کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه‌کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در کشور ۳۳۲ عنوان کتاب در حوزه هنر منتشر شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته با ۳۷۰ عنوان کاهش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار نشر تخصصی هنر در اردیبهشت/ میانگین قیمت کتاب‌های هنری  ۱۸۵ هزار تومان است

کتاب «کارگردانی داستان» به همت بنیاد سینمایی فارابی به چاپ دوم رسید

کتاب «کارگردانی داستان؛ داستان گویی حرفه‌ای و تکنیک‌های طراحی استوری برد در فیلم زنده و انیمیشن» نوشته فرانسیس گله باس است. این کتاب که به همت انتشارات بنیاد سینمایی فارابی به چاپ دوم رسیده است توسط داریوشنوروزی و شیوا زنگنه به فارسی برگردانده شده است.قیمت این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای ۳۶۰ هزار تومان است.

کتاب کارگردانی داستان در دو بخش و از ۱۶ فصل تشکیل شده است. چگونگی ترسیم استوری‌بورد: حرکت و احساس، کارگردان‌ها چه چیزی را کارگردانی می‌کنند؟، رویکرد ساختاری: شگردهای دست‌یابی به هدف، چگونه چشم‌ها را کارگردانی کنیم؟، کارگردانی عمیق‌تر چشم‌ها در فضاو زمان، چگونه تصاویر را وادار به گفتن کنیم: قدرت پنهان تصاویر، چگونگی ترسیم استوری برد، چگونگی انتقال و تداعی معنا، نگاه کلی و ساخت‌های داستان و عناوین تعدادی از فصل‌های این کتاب است.

کتاب «کارگردانی داستان» به چاپ دوم رسید

کتاب «استفاده مجدد سازگار؛ تطویل حیات ساختمان‌ها» به همت انتشارات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)؛ منتشر شد

کتاب «استفاده مجدد سازگار؛ تطویل حیات ساختمان‌ها» نوشتهٔ لیلیان وُنگ ترجمهٔ رضا رحیم نیا، حامد عباسی و بهار علی‌پور منتشر شد.

کتاب «استفاده مجدد سازگار؛ تطویل حیات ساختمان‌ها» در پانزده فصل به رویکردهای کاربری مجدد با موضوع ساختمان و تغییر کاربری، معماری داخلی و تاریخ معماری پرداخته است. در این کتاب خواهیم خواند: «اعطای کاربری جدید» و یا «تداوم کاربری گذشته» از آنجا که جاودانگی حیات اثر را به همراه داشته است یک موضوع ضروری و مهم در «معماری» و «حفاظت از معماری» محسوب می‌شود.

نمایشگاه کتاب هنوز ادامه دارد

بازیگر فیلم «پروین» چه کتابی توصیه می‌کند؟

بازیگر فیلم سینمایی «پروین» با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری عنوان کرد: یکی از کتاب‌های ارزشمند «سیری در نهج البلاغه» است؛ این کتاب شخصیت حضرت علی (ع) را به ما می‌شناساند. در تصور ما این است که حضرت علی انسان جنگجویی بوده است اما ایشان شاعر هم هستند.در کتاب «سیری در نهج البلاغه» شهید مطهری به این موضوع اشاره دارد که حافظ شاعری غنایی، فردوسی شاعری حماسی، مولانا شاعری عرفانی است اما حضرت علی علیه‌السلام مجموعه‌ای از همه این خصوصیات است و با نهج البلاغه این موضوع را کاملاً اثبات کرده است.

بازیگر فیلم «پروین» چه کتابی توصیه می‌کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها