چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
عقیلی سهم به‌سزایی در ارتقای علوم ارتباطات داشت

باقر ساروخانی: دانش زمانی دانش است که در خدمت جامعه باشد و با دنیای خودش منطبق و نامتناهی باشد. بنابراین، معلم باید انتقال‌دهنده خوبی هم باشد. بیان درست و انتقال درست دانش هم از ویژگی‌های مهم معلم است. یکی از بحث‌های ما با دکتر عقیلی بحث بیناذهنیت بود. معلم باید بتواند این بیناذهنیت‌ها را درک کند.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نشست «رویداد بررسی مسائل نظام رسانه‌ای ایران؛ یادنامه استاد فقید دکتر سید وحید عقیلی» روز دوشنبه، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در ابتدای این مراسم، مجتبی صمدی، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه در رابطه با زندگی حرفه‌ای زنده‌یاد عقیلی گفت: او یک انسان رسانه بود و در زمان حیاتش، نقش کنشگری خودش را ایفا کرد و در زمان حیات نسبت به هویت دینی، ملی و فرهنگ ایران اشراف داشتند و خودشان به تنهایی در مقام یک رسانه در علوم ارتباطات فعالیت کردند و در فضای روزنامه‌نگاری نقش مهمی در تهران تایمز داشتند. یکی از مسائل نظام رسانه‌ای ما عدم توجه به شحصیت‌های گرانقدری مثل ایشان در زمان حیاتشان است.

معلم اثرگذار

در ادامه، باقر ساروخانی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، در رابطه با ویژگی‌های یک معلم اثرگذار و انطباق این ویژگی‌ها با زندگی حرفه‌ای زنده‌یاد سیدوحید عقیلی گفت: عقیلی در سه بعد خانوادگی، حرفه‌ای و مدیریتی بسیار شاخص بود. سوال من همیشه این بود که معلم خوب کیست؟ یک معلم خوب، اول باید بتواند دانایی و علم تولید کند و انتقال دهد؛ علمی که با دنیای امروز سروکار داشته باشد و باید بدانیم که معلم با انتقال صرف اطلاعات کار مهمی نکرده. محتوای آموزش باید با دنیای امروز در ارتباط، غنی و مفید باشد و این بسیار کار سختی است. دانش زمانی دانش است که در خدمت جامعه باشد و با دنیای خودش منطبق و نامتناهی باشد. بنابراین، معلم باید انتقال‌دهنده خوبی هم باشد. بیان درست و انتقال درست دانش هم از ویژگی‌های مهم معلم است. یکی از بحث‌های ما با دکتر عقیلی بحث بیناذهنیت بود. معلم باید بتواند این بیناذهنیت‌ها را درک کند. معلم باید اشتهای آموزش و عطش دانستن هم داشته باشد و بتواند در درون دانشجوهایش هم تغییر ایجاد کند. نظم و برگزاری افقی کلاس هم از مولفه‌های دیگر یک معلم خوب است. دکتر عقیلی تمام این مولفه‌ها را داشت. مشی زندگی عقیلی، همیشه نقادی و نقدپذیری بود. او مصداق یک انسان باز و گشوده بود. از دیگر ویژگی‌های ایشان، تعهدشان نسبت به کار بود.

در ادامه این نشست، محمد سلطانی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، در رابطه با ایام آشنایی با عقیلی و مشی حرفه‌ای او گفت: ایشان اصلاً اهل کم‌فروشی در رسانه نبودند و همیشه هم تعهد و نظم بالایی داشتند. عقیلی هرگز در تشکیل کلاس‌ها تاخیر نداشتند و همیشه می‌گفتند که وقت بچه‌ها برای من مهم است. هرگز پشت میز نمی‌نشست و در کلاس برای زنده نگه‌داشتن کلاس راه می‌رفت. همیشه آخرین ترمینولوژی‌های حوزه‌ش را دنبال می‌کرد و بر لبه علم روز روزنامه‌نگاری بود. تعهد و نظم بالای او همیشه زبان‌زد بود.

در بخش دیگر نشست، محمدرضا رسولی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به بیان نکاتی از ایام حیات عقیلی پرداخت و گفت: صادقانه‌ترین و بی‌منت‌ترین ها را برای دانش‌حویانش می‌خواست و حلقه وصل دوستانش بود. اندیشه انسانی و والای او الهام بخش و تاثیرگذار است. او در رسانه و فرهنگ استادی برجسته بود و سهم به‌سزایی در ارتقای علوم ارتباطات داشت. عقیلی نمونه‌ای از یک مدیر علمی موفق بود که زندگی‌اش را وقف علم ارتباطات کرد. برای دانشجویان‌اش وقت بسیاری می‌گذاشت و تعهد کاری بالایی داشت و بسیار مومن بود. عقیلی روش مدیریتی متفاوتی داشت و در اتاقش همیشه به روی همه باز بود. زود می‌آمد و دیر می‌رفت و تحفظ بسیاری در حفظ بیت‌المال داشت.

نشست «رویداد بررسی مسائل نظام رسانه‌ای ایران؛ یادنامه استاد فقید دکتر سید وحید عقیلی» روز دوشنبه، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست، باقر ساروخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، عباس اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، علیرضا دهقان نیری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمد سلطانی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، لیلا وصالی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، سیدرضا نقیب‌السادات عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدرضا رسولی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، یوسف خجیر عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، باقر انصاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، قدسی بیات عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدرضا برزویی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، اسماعیل صابر عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و حسین ظفری عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط