یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
کتاب با مزه قهوه قجری/ کتابفروشی «هنگام» تلفیق تاریخ و فرهنگ تبریز

آذربایجان شرقی- کافه کتاب هنگام؛ با معماری قاجاری و بافت تاریخی در جوار بنیاد شهریار تبریز از جمله مکان‌های جذابی است که با مدیریت یک جوان ۲۵ ساله به مکان مناسبی برای خرید، مطالعه و گپ‌وگفت نسل جوان تبدیل شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فرانک نوروزی: کافه کتاب هنگام به عنوان یک مجموعه فرهنگی - هنری، متشکل از بخش‌های مختلفی چون کافه کتاب به مساحت ۹۰ متر، کافه هنر و تاریخ به مساحت ۲۰۰ متر و کافه حیاط به مساحت ۷۰۰ است.

مجموعه هنگام دارای ۹ هزار جلد کتاب، بخش لوازم التحریر، قطعات هنری، تولیدات بانوان در منزل مثل ماگ، کیف دست ساز، شمع و … بوده و بخش حیاط دارای ۴۰ میز برای مشتریان به منظور سپری کردن لحظات خوش و بخش کافه هنر و تاریخ که تلفیق معماری قاجاری و هنر است.

کتاب با مزه قهوه قجری/ کتابفروشی «هنگام» تلفیق تاریخ و فرهنگ تبریز

پیدایش و فعالیت مجموعه «هنگام»

مصطفی نژادی، مدیر ۲۵ ساله این مجموعه، فرزند یک خانواده مذهبی و بازاری تبریزی است که ابتدا در عرصه زرگری مشغول به کار بوده اما علاقه وی به کتاب او را به سمت کتابفروشی سوق داده است.

او در مورد اینکه چگونه به عرصه کتاب قدم نهاد گفت: کتابخوانی را از ۱۳ سالگی و فعالیت در عرصه برگزاری رویدادهای کتاب خوانی را از سال ۹۹ شروع کرده و سپس با تشکیل گروه فرهنگی هیئت، دوره‌های مسیر زندگانی، نسل جوان اقتصادی و بینش مطهر (بررسی کتاب های شهید مطهری) در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فعالیت‌های خود را در زمینه کتاب گسترش دادم.

وی افزود: از زمان نوجوانی به فعالیت در زمینه کتاب علاقه ویژه داشتم و آرزویم تشکیل این چنین مجموعه فرهنگی بوده است، به همین دلیل تمامی کافه کتاب‌های ایران را گشته‌ام تا بهترین ایده‌ها و فعالیت‌های موجود در عرصه کتاب را ببینم.

کتاب با مزه قهوه قجری/ کتابفروشی «هنگام» تلفیق تاریخ و فرهنگ تبریز

پیشنهاد سرآشپز کتاب!

نژادی در تشریح نحوه عملکرد این مجموعه افزود: فعالیت کافه کتاب هنگام، به خصوص در بخش کتاب منحصر به فرد است چرا که کتاب در این بخش کاملاً در اختیار مشتری بوده و مشتری می تواند در حین لذت بردن از یک فنجان چای، کتاب دلخواه خود را مطالعه کرده و در صورت تمایل، آن را خریداری کند، این روش تاکنون در هیچ‌یک از کافه کتاب‌های کشور اتفاق نیفتاده است.

این جوان فعال در عرصه کتاب با بیان اینکه برای هر میز و باتوجه به حال و هوای مشتری کتابی به عنوان «پیشنهاد سرآشپز» ارائه می‌شود، یادآور شد: از دیگر فعالیت‌های این مجموعه، فال کتاب است که بخش‌هایی از یک کتاب در قالب فال به مشتری ارائه شده، یکی از ابتکارات ما برای ترغیب مخاطبان به خواندن کتاب‌های جدید است.

به گفته وی، با ابتکارات صورت گرفته میزان فروش کتاب در این مجموعه به ماهانه هزار جلد رسیده است.

کتاب با مزه قهوه قجری/ کتابفروشی «هنگام» تلفیق تاریخ و فرهنگ تبریز

باشگاه کتاب خوانی

به گفته مدیر مجموعه هنگام، هر ماه کتابی برای مطالعه و بررسی مشخص می‌شود تا با حضور همراهان دوستدار کتاب، تحلیل شود، البته این اتفاق به صورت برون سپاری و به پیشنهاد خود مشتری اتفاق می‌افتد که در یک سال گذشته حدود ۱۰ کتاب به همت حضور مشتریان تحلیل و نقد شده است. گفتنی است در این جلسات نیز بیشتر حضور از جانب بانوان صورت می‌گیرد.

وی در معرفی پر فروش‌ترین کتاب‌های این مجموعه گفت: برای بازه سنی ۱۷ الی ۳۰ ساله، بیشتر کتاب‌های روانشناسی و ادبیات جهان (رمان) به فروش می‌رسد. مثلاً از جمله کتاب‌های پرفروش، کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»، به قلم پونه مقیمی است؛ این کتاب از جمله کتاب های خودشناسی است که انسان را مانند تکه‌هایی از یک کل منسجم متصور می‌شود و تاکید بر پذیرش و خود دوستی دارد.

دانشجویان، مشتاق اما ناتوان در خرید کتاب

نژادی با تاکید بر وضعیت اقتصادی جامعه و کاهش قدرت خرید مردم، مخصوصاً قشر جوان و دانشجویان اظهار داشت: در جامعه، قشر دانشجو به عنوان یک قشر اهل مطالعه بسیار حائز اهمیت است اما به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت کتاب‌ها، خرید کتاب سخت‌تر شده است. ما به عنوان یک کافه کتاب موظف به توضیح کتاب به مشتری هستیم و این شرایط را مهیا کرده‌ایم که دوستداران کتاب بدون خرید یک کتاب، آن را مطالعه کنند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های اقشار مختلف جامعه در خصوص کتابخوانی نیز اظهار نظر کرد و گفت: قشر ثروتمند و بازاری اعتقاد بر این دارند که کتابخوانی به درد نمی‌خورد و بیشتر باید فعالیت اقتصادی داشت، در جامعه نیز بیشتر کتابخوانان از قشر متوسط تحصیلکرده هستند.

کتاب با مزه قهوه قجری/ کتابفروشی «هنگام» تلفیق تاریخ و فرهنگ تبریز

فرهنگ کافه رفتن، اصول امروزه جامعه

وی با بیان اینکه فعالیت در این زمینه خطرپذیری بالایی دارد، تاکید کرد: سود کافه‌داری خوب، اما بخش کتاب به دلیل عدم شناخت از مشتری و علایق آنها در اوایل کار، خطر پذیری دارد اما رفته رفته با تلفیق کتاب و کافه این خطر کمتر می‌شود، مخصوصاً که امروزه کافه رفتن به یکی از اصول در جامعه تبدیل شده و افراد برای انجام کارهای مختلفی مثل درس خواندن، کار کردن، دیدار دوستانه و … به کافه مراجعه می‌کنند.

نقش دولت، مساجد و کتابفروشی‌ها در ترویج فرهنگ کتاب

این جوان فعال در عرصه کتاب با بیان اینکه برای ترویج کتاب در جامعه باید دولت، مساجد و کتابفروشی‌ها هر کدام به نوبه خود نقش فعال‌تری ایفا کنند، اظهار داشت: دولت باید با اتخاذ سیاست‌های تشویقی از جمله بن کتاب و حمایت از چاپ و فروش کتاب به ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه کمک کند.

وی با اشاره به کاهش نقش مساجد در ترویج فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: مساجد به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های توسعه و ترویج فرهنگ به خصوص برای جوانان می‌توانند با راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی به کانون ترویج کتاب در جامعه تبدیل شوند.

نژادی در ادامه، لزوم خارج شدن از سیستم سنتی و حرکت به سمت شیوه‌های جدید را از مهمترین ضروریات کتابفروشی‌ها عنوان کرد و افزود: کتابفروشان باید از حالت فروشگاهی خارج شده و ضمن نوآوری در فضا و خدمات ارائه شده، وارد برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند جلسات کتابخوانی، معرفی و نقد کتاب و… شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط