سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۱
«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

خراسان رضوی - در دنیای پرهیاهوی امروز که تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی زمانی برای لحظه‌ای درنگ و فراغت باقی نگذاشته‌، یافتن مکانی آرام برای خواندن کتاب و گفت‌وگو درباره آن، ارزش بسیار دارد و مجموعه فرهنگی و کتابفروشی چشمه دلشدگان مشهد، از سال‌ها قبل چنین فضایی را برای دوست‌داران کتاب فراهم کرده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرجانه حسین زاده: مجموعه فرهنگی و کتابفروشی چشمه دلشدگان مشهد، با رویکردی متفاوت و نوآورانه در ابتدا با هدف ترویج فرهنگ مطالعه تأسیس شد اما اکنون به یکی از مراکز فرهنگی مهم مشهد تبدیل شده و با برگزاری نشست‌های فرهنگی متنوع، حمایت از هنرمندان بومی، استفاده از فناوری‌های نوین، سایت پشتیبانی فعال، تلاش کرده تا تجربه خواندن کتاب را برای مخاطبان خود جذاب‌تر کند.

شعبه یک این کتاب‌فروشی که در حاشیه بولوار وکیل‌آباد، یعنی یکی از نقاط پرتردد مشهد و از مهم‌ترین شریان‌های اصلی شهر است، با مساحت ۴۵۰ متر و تنوع کتاب‌های بی‌شمار، سال‌هاست میزبان دوستداران و فعالان فرهنگی است.

«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

شعبه دوم این فروشگاه نیز با مساحت ۲۰۰ متر در برج آرمیتاژ واقع در خیابان هفت تیر ۸ است، که محفلی گرم و صمیمی و منبع غنی از انواع کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف است و هر دو شعبه در مجموع ۳ هزار عنوان کتاب دارند.

وقتی وارد شعبه یک می‌شوم، قفسه‌های شعر، فلسفه، روان‌شناسی، نقد ادبی، ادبیات، داستانِ دیگران و داستانِ ما در نگاه اول چشم‌نوازی می‌کنند. علاوه بر این قفسه‌ها، به‌دلیل استقلال خوب مخاطبان از این کتابفروشی، کتاب‌های تاریخ، سیاست، نمایشنامه و سینما هم به صورت مجزا در جزیره‌های چوبی در میان این سالن خودنمایی می‌کنند.

«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

در بین هر کدام از قفسه‌های رنگارنگِ کتاب، راهنمایان کتاب ایستاده‌اند که با روی باز به هر فرد بر حسب سبک و علایق‌اش در فرآیند انتخاب و گزینش کتاب کمک کنند.

در بخش دیگری از این کتاب‌فروشی، بخشی با نامِ «کنج مشاهیر» با درخت ریشه‌داری از مفاخر و مشاهیر قدیم و معاصر قرار گرفته که دوست‌داران کتاب را ترغیب به گرفتن عکس می‌کند.

«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

در گوشه‌ای از سالن، تابلویی به نام علیرضا نظیف به چشم می خورد و در گوشه ای دیگر نیز دست‌سازه‌ها و کالاهای فرهنگی قرار گرفته اند. وقتی در طبقه بالای این مجموعه فرهنگی، یعنی کافه‌کتاب چشمه دلشدگان با مهدی غفاریان، مدیر این مجموعه فرهنگی در خصوص این مجموعه به گفت‌وگو می‌نشینیم او با اشاره به سال‌های دور می‌گوید: از زمان کودکی من و همسرم علاقه‌مند به کتاب بودیم و جایزه‌های‌مان کتاب بود. ما حتی هدیه عقدمان برای جشن عروسی هم به کل مهمانان در سال ۸۶ کتاب لیلی مجنون با شاخه‌ای نبات بوده است و این انگیزه‌ای شد تا ما علیرغم شغل مهندسی، عاشق کتاب شویم و با تولد فرزندمان برآن شدیم محیطی امن بسازیم که خانواده در کنار هم باشیم. تجربه خارج از ایران هم به ما خیلی کمک کرد تا رویکردهای همنشینی با کتاب را در کتابفروشی های مشهد پیاده سازی کنیم.

وی افزود: در گذشته اکثر کتاب‌فروشی‌ها فضایی کوچک داشتند و صرفاً محل خرید کتاب بودند و هنوز کتابفروشی‌ها تبدیل به کافه‌کتاب نشده بودند. به جرات می‌توانم بگویم با اجرایی شدن این رویکرد در سال ۹۵، جزو اولین کافه‌کتاب‌ها همراه با کتابفروشی تخصصی در مشهد شدیم.

«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

۶۴ نشست فرهنگی رایگان در نشر چشمه دلشدگان

غفاریان گفت: رویدادهای ماهانه کتابخوانی نزدیک به دوسال است که هر ماه با انتخاب کتاب توسط اعضای گروه و نقد و بررسی کتاب انجام می‌شود همچنین برگزاری نشست‌های فرهنگی و سمینارهای آموزشی رایگان در دستور کار این کتاب فروشی است.

این فعال فرهنگی گفت: تاکنون ۶۴ نشست فرهنگی رایگان برگزار کرده‌ایم که با عنوان «نشست‌های فرهنگی دلشدگان» نامگذاری شده‌اند. در طول سال سمینارهایی هم با بررسی ادبیات ایران و جهان داریم، یا آیین‌های رونمایی از کتاب که با دعوت از نخبگان و صاحبان اهل قلم و علم برگزار می‌شوند.

وی افزود: در سال‌های قبل از کرونا نمایش عروسکی نیز در حوزه کودکان برگزار می‌کردیم که کتاب‌های خاص کودکان را از زبان عروسک‌ها و قصه‌هایشان نقل می کردیم. همینک در این حوزه باشگاه فعال کتابخوانی ویژه دبستانی ها داریم که به مدت سه سال هر هفته برگزار می‌شود، همچنین بازدید از موزه‌های تاریخی و هنری هم جزئی از برنامه‌های این باشگاه بوده است.

«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

مهدی غفاریان اظهار کرد: برای کودکان زیر ۷ سال هم رویدادهای کتابخوانی به صورت فصلی داریم. مثلاً در اسفند گذشته رویداد تخم رنگی با اژدها داشتیم (کتابخوانی و بازی و نقاشی) که با حضور بیش از ۴۰ کودک در شعبه دوم واقع در برج آرمیتاژ برگزار شد.

بهره گیری از هوش مصنوعی

وی افزود: طراحی هوش مصنوعی در زمینه شناسایی حوزه مورد علاقه مشتریان و CRM تخصصی نیز از فعالیت‌های خلاقانه این کتاب فروشی است.

مسئول کتاب فروشی چشمه دلشدگان ادامه داد: متاسفانه با توجه به افزایش قیمت کتاب، قدرت خرید مخاطب کاهش پیدا کرده است که ما سعی می‌کنیم با دعوت از نویسندگان و مشاهیر حوزه ادب و فرهنگ، برگزاری رویدادهای فرهنگی و دعوت از مخاطبان در مناسبت‌های تقویمی مرتبط به حضور در فضای کتابفروشی، حیات این مجموعه و به صورت کلی کتابخوانی را زنده نگه داریم.

بخش‌های متنوع برای همه سنین

وی افزود: در این مجموعه بخش‌های کتاب بزرگسالان که شامل انواع کتاب‌های رمان، اجتماعی، علمی و مذهبی است از هر لحاظ غنی و متنوع است. بخشی را هم به کنج مشاهیر اختصاص داده‌ایم که برای مخاطبان ما به گواه خودشان، جذاب است.

غفاریان ادامه داد: قسمت‌های کودک و نوجوان نیز همانند کتاب‌های بزرگسالان از تنوع خوبی بهره‌مند است. از جمله کارهای حمایتی در این فروشگاه نیز می‌توان به حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی خاص اشاره کرد به نحوی که برای حمایت از کسب و کارهای خانگی با بیش از ۴۰ تامین کننده خانگی محصولات در ارتباط هستیم و آنها محصولات خود را در مجموعه فرهنگی ما به فروش می‌رسانند.

«چشمه دلشدگان»؛ مأمنی برای دوست‌داران کتاب در مشهد

وی عنوان کرد: برای کودکان نیز بخشی از مجموعه را مخصوص نوشت افزارها، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی در فضایی محدود در هر دو شعبه در نظر گرفته‌ایم. به این صورت که ۷۵ درصد از مساحت کل را به قفسه‌های کتاب اختصاص داده‌ایم و ۲۵ درصد باقی مانده را برای ملزومات نوشتاری و بازی های فکری و مجلات و صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها