پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
«فراگیر هگمتانه»؛ کتابفروشی که دانشگاهیان روی آن حساب باز می‌کنند

همدان - فراگیر هگمتانه، کتابفروشی که با دارا بودن کتاب‌های درسی و کمک درسی دانشگاهی در اکثر رشته‌ها، دانشجویان می‌توانند برای یافتن کتب مدنظر خود روی آن حساب باز کنند.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سیده فریده حسینی فرزام: فراگیر هگمتانه؛ چقدر نامش برایم آشناست، از دوران دانشگاه به بعد دیگر آنجا نرفته‌ام نامش، کوچه‌اش چقدر برایم خاطره انگیز است هنوز هیچ تغییری نکرده است، وارد کتابفروشی که می‌شوم، استرس امتحان و درس دوباره به سراغم می‌آید کتاب‌ها تغییر کرده ولی از استرس آنها کاسته نشده است.

هر چه می‌بینم همه کتب درسی و دانشگاهی است، کتاب‌های رنگارنگ دانشگاهی جلای خاصی به فروشگاه داده است از مهندسی گرفته تا روانشناسی و از تاریخ تا ادبیات همه با جلدهای رنگی قفسه‌ها را پر کرده است.

در انتهای فروشگاه، قفسه ایستاده‌ای وجود دارد که مجلات علمی و کتب کمک درسی در آن به صورت شکیل جانمایی شده و در پشت فروشگاه نیز که تاریک است گویا انبار کتاب است که با قفسه‌های کتاب استتار شده است.

«فراگیر هگمتانه»؛ کتابفروشی که دانشگاهیان روی آن حساب باز می‌کنند

بعد از چرخی که در فروشگاه تقریباً ۲۱۰ متری زدم، چشمم به بخشی از قفسه ابتدایی فروشگاه که لوازم التحریر و جامدادی و....چیده شده بود که این بخش به گفته فروشنده به تازگی به فروشگاه اضافه شده است.

«فراگیر هگمتانه»؛ کتابفروشی که دانشگاهیان روی آن حساب باز می‌کنند

به این ترتیب با عباس احمدی مقیم مسئول کتابفروشی فراگیر هگمتانه هم کلام شدم تا بیشتر از این فروشگاه کتب دانشگاهی برایمان بگوید.

- ابتدا بفرمایید از چه سالی فعالیت در کتابفروشی را آغاز کردید؟

بنده از سال ۸۰ در این مرکز مشغول فعالیت هستم، این کتابفروشی در حوزه کتاب‌های دانشگاهی فعال است اما کتاب‌های عمومی و حقوقی هم داریم اما بیشتر دانشگاهی است.

- کتاب‌های فروشگاه شما مخصوص تعدادی از دانشگاه‌هاست یا مشمول همه دانشگاه‌ها نمی‌شود؟

خیر؛ اکثریت کتب همه دانشگاه‌ها و در همه رشته‌های دانشگاهی کتاب داریم به جز پزشکی که در این فروشگاه نیست. ما ناشر و کتابفروش هستیم و در حوزه دانشگاهی فعالیت داریم ولی نشر ما عمومی و دانشگاهی است.

«فراگیر هگمتانه»؛ کتابفروشی که دانشگاهیان روی آن حساب باز می‌کنند

- از چه شیوه‌هایی برای معرفی کتاب‌ها استفاده می‌کنید؟

فراگیر هگمتانه برای معرفی کتاب هم سایت دارد و هم در سایت خانه کتاب معرفی شده است همچنین کتابخانه ملی نیز بخش کتب فراگیر هگمتانه و فراگیران سینا را دارد.

با توجه به اینکه کتب فروشگاه ما دانشگاهی است در سرفصل‌های درسی دانشجویان نوع کتاب اعلام می‌شود و معمولاً ۶۰ درصد دانشجویان کتاب را به عنوان منبع درسی تهیه می‌کنند.

- به نظر شما برای ترویج کتابخوانی چه باید کرد؟

برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی فعالیت‌ها متفاوت خواهد بود هرچند افرادی با میل و رغبت مراجعه کنند اما فعالیت‌ها و اقدامات نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

یکی از مهمترین راه‌ها برای ترویج کتابخوانی، مدرسه و دوران ابتدایی است و از دوره ابتدایی معلمان نقش بسیار موثری دارند.

«فراگیر هگمتانه»؛ کتابفروشی که دانشگاهیان روی آن حساب باز می‌کنند

مدیر و عوامل مدرسه اگر به اشکال مختلف بتوانند دانش‌آموزان را به کتابخوانی ترغیب کنند، بسیار مهم است مثلاً کتاب‌هایی را تهیه کنند تا والدین برای بچه‌ها بخرند، مسابقات کتابخوانی در مدرسه برگزار کنند، در هر صبحگاه مدرسه معرفی کتاب داشته باشند و … انگیزه‌ای خواهد شد تا دانش‌آموزان در مسیر کتابخوانی قرار گیرند.

اگر در رسانه‌های عمومی و نشریات مکتوب و فضای مجازی به کتاب بپردازند و موضوع کتاب در فیلم‌ها مورد توجه قرار گیرد، اثرگذار است.

اگر در اماکن عمومی همچون مترو، اتوبوس، بیمارستان، بانک و… به کتاب توجه شود و قفسه کتاب در آن مستقر باشد، افراد با مطالعه می‌توانند به رشد کتابخوانی بیافزاید.

«فراگیر هگمتانه»؛ کتابفروشی که دانشگاهیان روی آن حساب باز می‌کنند

- شما در سامانه بازار کتاب عضویت دارید؟ پیشنهاد شما برای رشد این سامانه چیست؟

بله عضو هستیم، هر اقدامی که به مولف و ناشر در معرفی کتاب کمک کند، ارزشمند است.

این سامانه خیلی می‌تواند کمک کند اما درصدی از مولف و ناشر برای ارسال کتاب دریافت می‌شود که اگر ارسال کتاب رایگان باشد، روند بهتری پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها