سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب ارزش قائل است

محمد زکریا، مدیر التنویر للنشر و الاعلام گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف ارزش قائل است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد زکریا، مدیر «التنویر للنشر و الاعلام» مصر یکی از ناشران حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد است که سابقه ۳۰ ساله در حوزه نشر دارد. با او درباره نمایشگاه کتاب بغداد و انتشارات تحت مدیریتش گفت‌وگویی داشته‌ایم. وی درباره کتاب‌های تولید شده در انتشارات التنویر گفت: عمده کارهای من در گذشته مربوط به کتاب‌های دینی بوده است، سپس کارهایی را به زبان عربی منتشر کردم و اکنون مشغول تولید و عرضه کتاب‌هایی به زبان انگلیسی هستم.

وی درباره تغییر مسیر خود از تولید کتاب‌های عربی به انگلیسی عنوان کرد: خوشبختانه کتاب‌های دینی در جهان عرب در مقطعی به‌شدت رواج پیدا کرد و این غیرقابل انکار است، لذا در دیگر کشورهای عربی به این سمت رفتند.

این ناشر به تحلیل شرایط جدید نشر با وجود گسترش اینترنت در عراق پرداخت و گفت: مردم با وجود گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در عراق کمتر زمانی را برای مطالعه اختصاص می‌دهند که همین موضوع موجب شده است مطالعه و استقبال از کتاب‌های دینی و غیردینی تحت تاثیر قرار گیرد.

زکریا درخصوص وضعیت استقبال از کتاب‌های انگلیسی نیز اشاره کرد: میزان استقبال از کتاب‌های آموزشی به زبان‌های مختلف انگلیسی و فرانسه هم تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی و انتشار فایل‌های pdf کتاب‌ها قرار گرفته است، اما شاید به دلیل اینکه منابع بخشی از کتاب‌های دانشگاهی از زبان انگلیسی است، این کتاب‌ها هنوز مورد توجه است؛ هرچند فکر می‌کنم با وجود هوش مصنوعی این مسیر هم تا چند سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نمایشگاه کتاب بغداد گفت: قطعاً بغداد یک شهر مهم در میان کشورهای عربی است؛ در گذشته این شهر بیشتر از نقاط دیگر اهالی علم در آن حضور داشته‌اند. ویژگی‌های خاص بغداد باعث شد تا نمایشگاه‌های کتاب در این شهر مورد استقبال قرار گیرد، هرچند وجود فضای مجازی و کثرت نمایشگاه‌ها موجب کمتر شدن مخاطبان شده است.

زکریا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف ارزش قائل است، درخصوص علت حضور پررنگ ناشران مصری در نمایشگاه کتاب بغداد گفت: ناشران مصری به‌خاطر پیشینه تاریخی‌شان همواره جلوتر از تمام ناشران عربی هستند و معروف است که آن‌ها برای تمام جهان عرب کتاب می‌نویسند. این حضور پررنگ آن‌ها به دلیل اشتراکات زبان عربی است و دلیلی برای ضعف ناشران دیگر کشورها از جمله ناشران ایرانی به شمار نمی‌آید.

این ناشر در بخش دیگری از سخنان خود درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت: من معتقدم نمایشگاه کتاب تهران یک نمایشگاه موفق است؛ چرا که همواره مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

مدیر انتشارات التنویر للنشر و الاعلام گفت: ما در این انتشارات بیشتر در حوزه اندیشه فعال هستیم. ناشران کمی در مصر به انتشار ادبیات ایران پرداخته‌اند، هرچند اندیشمندانی همچون علی شریعتی در مصر شناخته شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. ما در این انتشارات چندین کتاب از مرتضی مطهری، علی مطهری، سید جمال‌الدین اسدآبادی و داستان‌هایی از مصطفی مستور را منتشر کرده‌ایم.

بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد از بیست‌ودوم شهریور با شعار «العراقُ یَقرَاً» آغاز به کار کرد و تا یکم مهر (۱۴۰۳) به کار خود ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها