چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
کتاب «مرد علم و سیاست» منتشر شد

لرستان - کتاب «مرد علم و سیاست»؛ آیت‌الله روح‌الله کمالوند لرستانی به قلم فرهاد زیویار و سیدبابک قیاسیان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور نشر آراسته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، اثر پژوهشی «مرد علم و سیاست» که به قلم فرهاد زیویار و سیدبابک قیاسیان به رشته تحریر درآمده و آن را مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور نشر آراسته است به بررسی نقش آیت‌الله روح‌الله کمالوند در شکل‌گیری نهضت امام خمینی و واسطه‌گری بین علما و دربار می‌پردازد.

شخصیت برجسته و مبرز آیت‌الله کمالوند و سابقه رفاقت و نزدیکی‌اش با امام خمینی در سال‌های اولیه تحصیل در حوزه علمیه قم و تلمذ در محضر آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی باعث آن شد که این عالم مبارز نقش اثرگذاری در تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشد.

نگارش این کتاب با استانداردهای علمی به بررسی جنبه‌های شخصیتی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله کمالوند و نقش پر اهمیت ایشان در ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی و مذاکره با حکومت پهلوی بر پایه مستندات علمی و تحقیقات منتشر نشده پرداخته است.

یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعات در نخستین سال‌های نهضت امام خمینی در مبارزه علیه حکومت پهلوی ملاقات‌های آیت‌الله روح‌الله کمالوند با محمدرضا پهلوی برای مذاکره و حل‌وفصل و رفع اختلافات بین علما و روحانیون با حکومت و دیگر مقامات بلندپایه‌ی آن بود.

اتفاقی که شاید بتوان آن را مهم‌ترین و بارزترین اقدام آیت‌الله کمالوند در راستای همراهی، همیاری و همگامی با نهضت امام خمینی، آن هم در سال‌های آغازین نهضت، دانست.

درواقع می‌توان گفت آیت‌الله کمالوند نماینده گفتمان مذاکره در نهضت امام خمینی است و در سال‌های اولیه رویارویی علما و مراجع با محمدرضا شاه این روحانی برجسته لرستانی مدافع جدّی مواضع و نهضت علما و روحانیون و انتقال آن به شاه ایران بوده است.

کتاب «مرد علم و سیاست» در ۵۵۶ صفحه مشتمل بر ۷ فصل به انضمام مقدمه، پیشگفتار، اسناد و تصاویر، کتابنامه و نمایه است که

فصل اول به پیشینه خانوادگی و خاستگاه اجتماعی آیت‌الله کمالوند پرداخته است؛ فصل دوم روحانیت لرستان؛ فصل سوم آیت‌الله کمالوند و حکومت پهلوی را مورد بررسی قرار داده است و در فصل چهارم آیت‌الله کمالوند و نخستین گام‌های نهضت امام خمینی؛ و فصل پنجم آیت‌الله کمالوند و نهضت امام خمینی و فصل ششم با عنوان آیت‌الله کمالوند گفتمان مذاکره در نهضت امام خمینی به بررسی نقش آیت‌الله کمالوند در گفتمان نهضت امام خمینی پرداخته است و فصل هفتم کتاب به موضوع رحلت آیت‌الله کمالوند اختصاص دارد.

خواندن این اثر پژوهشی تاریخی که برگ مهمی از تاریخ معاصر است را به همه خوانندگان، پژوهشگران و اندیشمندان توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها