به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «کوتولهی هندی؛ زندگی هنری حسینعلی ذابحی» به شکلی روایی و ادبی به زندگی و هنر نقاشی به نام حسینعلی ذابحی پرداخته است. این کتاب، داستان هنرمندی است که هنر و زندگیاش در هم تنیده شدهاند و به شکلی عمیق و تأثیرگذار به نمایش گذاشته میشوند. در این کتاب، نویسنده تلاش کرده تا ضمن روایت لحظات زندگی هنرمند، به فضای درونی او نیز نفوذ کند و دنیای خیالی و تخیلیاش را که در نقاشیهایش بروز میکند، به خواننده نزدیکتر سازد.
یکی از ویژگیهای برجسته این کتاب، ترکیب خیال و واقعیت در روایت داستان زندگی ذابحی است. کتاب با «چاخان» شروع میشود، اما این چاخان نه برای گمراه کردن مخاطب، بلکه برای باز کردن پنجرهای به دنیای تخیلات هنرمند استفاده شده است. نقاشیهای ذابحی، که با دنیای خیال و واقعیت پیوند خوردهاند، همچون تصویری از ذهنی هستند که در بطن هنر او جریان دارد. نویسنده به این مسئله توجه ویژهای دارد که ذابحی نه تنها در هنرش، بلکه در زندگیاش نیز فردی خیالپرداز است و مرز بین حقیقت و خیال در زندگی او به وضوح مشخص نیست.
نام کتاب «کوتولهی هندی» که به یکی از نقاشیهای مهم ذابحی اشاره دارد، به نحوی نمادین نقش خود هنرمند را ایفا میکند. این نقاشی که با تصاویری از صخرههای هند و دخترکی خیالی از دورانهای گذشته ترکیب شده، نمادی از پیوند درونی ذابحی با دنیایی است که شاید هیچگاه در آن حضور فیزیکی نداشته، اما در خیالش بارها و بارها به آن سفر کرده است. این نقاشی به نوعی زندگی و مرگ کوتوله هندی را روایت میکند، دختری که با وجود محدودیتهای جسمانی و محیطی، با دنیای اطرافش در حال تعامل است. کتاب به خوبی نشان میدهد که چگونه هنر برای ذابحی وسیلهای برای فرار از فراموشی است. زندگی کوتولهی هندی که در نقاشی به تصویر کشیده شده، نمادی از تلاش او برای نجات یافتن از تاریکی و فراموشی است. پرستو رجایی در روایت خود به این موضوع پرداخته که چگونه ذابحی از هنر به عنوان وسیلهای برای بازگرداندن خاطرات، بازسازی هویت و نجات یافتن از نابودی استفاده کرده است. او از هنر برای فرار از تکرار زندگی روزمره و بیروح استفاده میکند و در هر نقاشی، بخشی از خود را به یادگار میگذارد.
در کنار زندگی شخصی، کتاب به بررسی تأثیر جامعه و محیط بر زندگی هنری ذابحی نیز پرداخته است. حسینعلی ذابحی به عنوان یک نقاش ایرانی، همواره در تلاش بوده تا بین محیط اجتماعی اطرافش و دنیای درونیاش تعادل برقرار کند. او در نقاشیهایش از خاطرات و تصاویر ذهنی دوران کودکی و بزرگسالیاش استفاده کرده و توانسته آنها را به نحوی با جامعه اطرافش پیوند دهد. نویسنده به خوبی نشان داده که چگونه هنرمند از تضادهای زندگی روزمره، همچون رانندگی در خیابانهای تهران و سفر به دنیای تخیل، برای خلق هنر بهره برده است.
از دیگر محورهای مهم کتاب، نقش زمان در زندگی و هنر ذابحی است. هنرمندی که در طول سالها با تغییرات اجتماعی و فردی مواجه شده، اما همچنان توانسته هنر خود را زنده نگاه دارد. کتاب نشان میدهد که چگونه نقاشیهای او، به عنوان شاهدان زمان، تغییرات و تجربیات مختلف زندگی او را به تصویر میکشند. این نقاشیها نه تنها بازتاب زندگی هنری ذابحی، بلکه بازتاب تغییرات اجتماعی و فرهنگی اطراف او نیز هستند. پرستو رجایی در نوشتن این کتاب از زبانی شاعرانه و تخیلی استفاده کرده که به خوبی با مضمون و فضای هنری داستان سازگار است. این سبک نگارش باعث میشود تا مخاطب به دنیای ذهنی هنرمند نزدیک شود و از زاویهای جدید به زندگی و هنر او نگاه کند. با این حال، نویسنده توانسته است با دقت و ظرافت، از بیان اغراقآمیز و پیچیده دوری کند و زبانی قابل فهم و در عین حال زیبا را برای روایت زندگی این هنرمند انتخاب کند.
کتاب «کوتولهی هندی؛ زندگی هنری حسینعلی ذابحی» نه تنها به زندگی یک هنرمند میپردازد، بلکه سفری است به دنیای خیالی و واقعی او، جایی که هنر و زندگی در هم آمیختهاند. این کتاب برای علاقهمندان به هنر و زندگینامههای هنرمندان، یک اثر جذاب و متفاوت است. رجایی با دقت و ظرافت توانسته است از میان زندگی روزمره و آثار هنری ذابحی، تصویری متفاوت و پیچیده از یک هنرمند خلق کند که هم در دنیای واقعی و هم در دنیای خیال زندگی میکند.
کتاب «کوتوله ی هندی؛ زندگی هنری حسینعلی ذابحی» نوشته پرستو رجایی در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۱۲۰۰ نسخه در ۱۵۸ صفحه به قیمت ۳۶۰ هزار تومان به همت انتشارات نظر منتشر شده است.
نظر شما