چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
‌جامعه‌ بدون منتقد بیمار است / مرز طنز و هجو  باید جدا شود

یزد – زکریا اخلاقی شاعر یزدی گفت: امروز ترس ما تنزل اخلاقی شعر طنز پاک به دلیل عدم مرز بندی شعر طنز و هجو است.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر طنز عدلیه «دادخند» امشب چهارشنبه با حضور شاعران برتر کشوری و استانی در سالن برق منطقه‌ای شهید عباسپور یزد برگزار شد.

حجت الاسلام پرنیان، دبیر جشنواره طنز «دادخند» با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره گفت: دومین جشنواره دادخند در سه بخش اصلی، قضایی و عمومی به همت دادگستری، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برگزار شد.

وی افزود: ۱۴۲ شاعر آثار خود ا در ۱۳۷۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.

وی گفت: از ۲۲ استان کشور اثر داشتیم که توسط داوران عباس احمدی و ناصر فیض داوری شد و در نهایت ۱۹ اثر برگزیده و از ۱۰ اثر تقدیر ویژه شد.

خروجی «دادخند» باید ده‌ها ضرب المثل شیرین برای ادبیات فارسی باشد

طهماسبی، مدیرکل دادگستری استان یزد در این مراسم گفت: دستگاه عدلیه و قوه قضائیه خود را به هیچ وجه بی‌نیاز از نقد و تذکر نمی‌بیند و اعتقاد داریم که فاخرترین، مؤثرترین و دقیق‌ترین نقد و کنکاش‌ها را در قالب طنز می‌توان ارائه کرد.

وی افزود: فاخرترین شاخه ادبیات فارسی ما طنز و اشعار طنز است ولی باید توجه داشت که مرز بین طنز و هجویات باید جدا کرد.

طهماسبی بیان کرد: برنامه‌های ادبی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه طنز جذابیت داشته و دنبال‌کننده دارد.

رئیس کل دادگستری یزد ادامه داد: این برنامه‌ها باید خروجی عملی برای ما داشته باشد تا با استفاده از آثار بتوانیم در راستای بهبود عملکرد خود در دستگاه قضا استفاده کنیم.

وی گفت: امیدواریم این برنامه به گونه‌ای فاخر برگزار شود که خروجی آن ده‌ها ضرب المثل شیرین برای ادبیات فارسی ما باشد که مایه فخری برای ما و دستگاه قضا باشد.

جامعه‌ای که منتقد نداشته باشد جامعه بیمار است

همچنین ناصر فیض شاعر و داور جشنواره «دادخند» در این مراسم گفت: معتقدیم که طنزپردازی، عدالت خواهی است و این جشنواره طنز دادخند نیز خوش‌ذوقانه در این مسیر قرار گرفته است.

وی افزود: جامعه‌ای که منتقد نداشته باشد جامعه بیمار است و بهترین قالب برای انتقاد نیز طنز است.

این شاعر کشورمان بیان کرد: شوخ طبعی و طنز پردازی به ما یاد می‌دهد که به قاعده و درست صحبت کنیم.

ترس من از تنزل شعر پاک و فاخر طنز است

زکریا اخلاقی شاعر یزدی نیز در این مراسم گفت: فضای شعر ما به برکت مقام معظم رهبری فضای سالم و پاک است و جوانان ما در عرصه شعر درست در حال حرکت هستند و شعرهای مختلف آیینی، مذهبی و عاضقانه عفیف دارند.

وی افزود: ترس من در شعر طنز این است که مقداری از طنز پاک فاخر تنزل کرده و پایین بیاییم زیرا شعر طنز به گونه‌ای است که هر فردی که شاعر نباشد احساس می‌کند که می‌تواند مردم را بخنداند و این باعث می‌شود هرکسی که فکر می‌کند طنز پرداز است وارد این حوزه شود.

اخلاقی گفت: ما باید بتوانیم مرز طنز و هجو و بخش‌های مختلف جدا کرده و بشناسیم تا از شعر فاخر تنزل پیدا نکنیم.

وی بیان کرد: ما اگر بتوانیم این فضا را مدیریت کرده و همانطور شعر جد که فضای منزه است از طنز در اوج و پاک نسل‌های گذشته تنزل نکنیم موفق خواهیم بود.

شعر از نعمت هایی است که مردم ما آن را قدر دانستند

همچنین سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور در این مراسم گفت: در دومین جشنواره طنز دادخند کنار هم جمع شدیم تا مسئله عدلیه و هنر که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیگری از ثروت های مهم ما است را دنبال کنیم.

وی افزود: شعر از نعمت‌هایی است که مردم ما آن را قدر دانستند و از عالم شعر نیز بزرگانی داریم که سرمایه های اجتماعی ما هستند که ما آنها را گرامی می داریم.

لشگری ادامه داد: در زمینه شعر یکی از قالب های مهم طنز است که از میرزاده عشقی و مابقی شاعران هستند که شعر طنز را به اوج خود می‌رسانند و امروز نیز به زرویی نصرآباد می رسد که به ما می آموزد تا امر به معروف و نهی از منکر را در قالب طنز بیان کنیم.

وی گفت: حوزه هنری برای دو منظور حوزه شعر طنز را جدی گرفته که ما نمی‌توانیم در پیشرفت قدمی برداریم مگر اینکه مسئله پیشگیری از جرم را داشته باشیم و پیشگیری از جرم نیز در بستر ارتباط اجتماعی صورت می گیرد که در این مسیر هنر در مسئله روابط اجتماعی می تواند کار را پیش ببرد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور بیان کرد: جلوگیری از اموری که مولد اجتماعی جرم هستند از دلایل دیگر رسالت ما در حوزه هنری در این بخش است.

وی گفت: ما خود را متعهد به هنر انقلاب می دانیم تا قدم جدی برداشته شود و در این زمینه خدمتی به مردم انجام دهیم که امیدواریم در این جشنواره شاهد ارتباط با مردم و مخاطب و مردم عزیز باشیم.

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان این جشنواره تجلیل و قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط