سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
«اسب‌های لگام گسیخته»؛ دومین رومان از چهارگانه یوکیو میشیما

«اسب‌های لگام‌گسیخته» دومین رمان در چهارگانه استادانه یوکیو میشیما و در پی اعتقاد او به تناسخ پی‌درپی است. هوندا، شخصیتی که در رمان برف بهاری نقش برجسته‌ای داشت، در چرخه تناسخ در رمان حاضر به عنوان قاضی و بعداً وکیل ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «اسب‌‎های لگام‌گسیخته» اثری است به قلم نویسنده ژاپنی یوکیو میشیما که در عین روایت داستانی مستقل به‌نوعی در ادامه رمان قبلی این نویسنده «برف بهاری» است. این اثر دومین رمان در چهارگانه استادانه اوست که در پی اعتقاد او به تناسخ پی‌درپی است. شیگکونی هوندا، شخصیتی که در رمان برف بهاری نقش برجسته‌ای داشت، در چرخه تناسخ در رمان حاضر به عنوان قاضی و بعداً وکیل در اینجا ظاهر می‌شود و تصویری از میهن‌دوستی و پایبندی به سنت در میان سامورایی‌ها را در دل جامعه‌ای که مدرنیته و صنعتی‌شدن آن را فراگرفته می‌آفریند.

این رمان ژاپنی با ترجمه فریبرز مجیدی به شرح وقایع توطئه‌آمیز در مورد ریشه‌ها و ماهیت تعصب ژاپنی در سال‌هایی که به جنگ منجر شد می‌پردازد - دورانی که افسردگی، تغییرات اجتماعی و خشونت سیاسی در آن مشخص شده است.اسبهای فراری شرح وقایع توطئه ایست در مورد ریشه‌ها و ماهیت تعصب ژاپنی در سالهایی که منجر به جنگ شد.

داستان کتاب بر محوریت شخصیتی به نام هوندا جریان دارد. یک قاضی سی‌وهشت‌ساله که از زندگی آرام و هماهنگی برخوردار است. مردی آینده‌دار که از داشتن فرزند محروم مانده اما در کنار همسرش روزگار را سپری می‌کند. اما حالا هوندا با دفتری از رویاها و خاطراتی روبرو می‌شود که مربوط به دوران جوانی و زمانی است که او دوست خود را از دست داد و اکنون آنچه در این دفتر به چشم می‌آید بیشتر شبیه به معماهایی است که باید رمزگشایی شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم؛ «هوندا به نظریه‌های گوناگون تناسخ و تجسد اندیشید. او زمانی به این نظریه‌ها برخورده که خود را وقف این‌گونه مطالعات ساخته بود. واژه‌ای که هم برای تناسخ و هم برای زایش دوباره به کار برده می‌شد «سنساره» بود. بر طبق نظریه‌تناسخ، قسمت آدمی این است که شش حالت «سپهر پندار» را بی‌وقفه بپیماید- دوزخ خاک، دوزخ مردان از گرسنگی، دوزخ ددان، دوزخ جایگاه اهریمن، هستی آدمی، و هستی اثیری. اما اصطلاح «زایش دوباره» گاهی برای اشاره به گذار از «سپهر پندار» به «سپهر روشنگری» به کار می‌رفت. در آن صورت، تناسخ پایان می‌یافت. تناسخ لزوماً متضمن زایش دوباره است، اما زایش دوباره لزوماً متضمن تناسخ نیست.باری، آیین بودا تصدیق می‌کند که جوهری وجود دارد که دستخوش تناسخ واقع می‌شود، اما تصدیق نمی‌کند که این جوهر سازنده‌هسته‌ای ثابت و تغییرناپذیر باشد. ازآنجایی که آیین بودا هستی نفس را منکر است، برای هستی روح نیز در آن جایی نیست.»

یوکیو میشیما، (۱۹۲۵_۱۹۷۰)، نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردانی ژاپنی است که سه بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد و یکی از بزرگترین نویسندگان سده بیستم ژاپن به شمار می‌رود. آثار او، ترکیبی از زیبایی‌شناسی مدرن و سنتی است که با شکستن مرزهای فرهنگی، بر جنسیت، مرگ و تغییرات سیاسی تأکید می‌کند. میشیما همچنین به خاطر خودکشی به روش هاراگیری مشهور است. او در کنار نویسندگی و سرودن شعر، در چند فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.

چاپ دوم رمان اسب‌های لگام گسیخته اثر یوکیو میشیما، به همت نشر قطره با ترجمه فریبرز مجیدی در ۵۸۴ صفحه و به قیمت ۶۳۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها