شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷
اقبال‌زاده: برخی جوایز ادبی نگاه توبیخی دارند نه تشویقی

شهرام اقبال‌زاده رییس هیات داوران جشنواره کتاب برتر در نشست خبری این جشنواره با انتقاد از برخی گروه‌های داوری جشنواره‌های ادبی گفت: آنها گاه نگاه توبیخی را جایگزین نگاه تشویقی می‌کنند و اینگونه است که جوایز گران به هیچ نویسنده‌ای اهدا نمی‌شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری چهارمین جشنواره کتاب برتر صبح امروز(شنبه ۹ آبان) با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی در محل انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.در این نشست دو ساعته معصومه انصاریان، دبیر جشنواره،نادر قدیانی، رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، شهرام اقبال‌زاده، رییس هیات داوران جشنواره و محسن یگانه مدیر اجرایی انجمن و عضو هیات داوران دیدگاه‌های خود درباره چهارمین جشنواره کتاب برتر را عنوان کردند.

اقبال‌زاده در این نشست گفت: به‌طور کل با دیدگاهی به جز دیدگاه تشویقی در داوری جشنواره‌ها مخالفم و اگر داوران جشنواره‌ای چنین دیدگاهی داشته باشند اصولا حاضر به همکاری با آنها نیستم. از طرفی در داوری جشنواره کتاب برتر تلاش داشتیم بعد تشویقی را با جدیت دنبال کنیم.

رییس هیات داوران جشنواره کتاب برتر درباره نحوه امتیازدهی به آثار این جشنواره گفت: در مجموع کتاب برتر در سه بخش کتاب برتر، کتاب برگزیده و کتاب تشویقی نویسندگانی را معرفی می‌کند که نحوه انتخاب آنها به اینگونه است که حداقل امتیاز کتاب برتر ۷۰، حداقل امتیاز کتاب برگزیده ۶۰ و کتاب تشویقی ۵۰ است.

اقبال‌زاده تاکید کرد: برگزیدگان کتاب برتر صرفا در یک حوزه خاص معرفی نمی‌شوند و می‌توان گفت معیار انتخاب یک کتاب در این جشنواره کلیت یک کتاب در بخش‌های متن، تصویرگری و مدیریت نشر است.

وی تاکید کرد: در داوری نهایی به بخش مدیریت نشر ۴۰ امتیاز و به متن و محتوا کتاب‌ها هر کدام ۳۰ امتیاز تعلق گرفت.

اقبال‌زاده در ادامه این نشست عنوان کرد که در مجموع 46 کتاب در مرحله نهایی داوری جشنواره کتاب برتر مورد بررسی هیات داوران قرار گرفت و از میان آنها کتاب‌های برتر ،برگزیده و تشویقی انتخاب شد.

وی با تاکید بر اینکه داوری‌های جشنواره کتاب برتر با بی‌طرفی کامل انجام شد افزود: معتقدم تمام داورانی که کار قضاوت آثار را بر عهده داشتند کمال بی‌طرفی را در قضاوت خود مد نظر قرار دادند و هیچگاه بر روی موضع شخصی خود تاکید نداشتند و نگاه حرفه‌ای را رعایت می‌کردند.

همچنین در این نشست محسن یگانه دبیر اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و عضو هیات داوران جشنواره کتاب برتر گفت: جشنواره در سال ۱۳۸۵ با عنوان کتاب‌های «مناسب» کار خود را شروع کرد؛ اما در ادامه برای اینکه این شائبه ایجاد نشود که کتاب‌هایی که در این جشنواره برگزیده نمی‌شوند نامناسب هستند عنوان جشنواره به کتاب برتر تغییر یافت.

یگانه با بیان اینکه نخستین جشنواره کتاب برتر ۳۱ برگزیده داشت افزود: سطح کیفی دوره اول جشنواره با دوره کنوبی متفاوت است تا حدی که می‌توان کتاب برتر آن دوره را کتاب برگزیده یا تشویقی دوره کنونی دانست.

وی افزود: دوره دوم جشنواره کتاب برتر تنها کتاب تشویقی و برگزیده داشت و هیچ کتابی به عنوان کتاب برتر معرفی نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها