دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
بازارهاي منطقه را بايد از آن خود كنيم

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم "روز صنعت چاپ" گفت: وقتي كه دستگاه‌هاي چاپ به روز نباشند، از كيفيت لازم برخوردار نخواهيم بود، بنابراين براي رقابت در بازارهاي جهاني و همسايگان، بايد توان خود را ارتقا دهيم و با خريد دستگاه‌هاي جديد، بازارهاي منطقه را از آن خود كنيم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر سيد محمد حسيني، شب گذشته در جمع اهالي صنعت چاپ با اشاره به تشكيل كارگروه كتاب در دولت گفت: براي پويايي و تبيين اين طرح، دولت نيازمند همكاري تشكل‌هاي صنفي در همه بخش‌هاي مرتبط با حوزه كتاب، به‌ويژه فعالان و دست‌اندركاران صنعت چاپ است.

وي با بيان اين كه همكاري با نهادهايي مانند وزارت صنايع و وزارت بازرگاني در دستور كارگروه صنعت چاپ است، اظهار داشت: اميدواريم با همكاري و تعامل دست‌اندركاران بخش‌هاي مختلف صنعت چاپ و نشر، طرح كارگروه آماده و براي تاييد به معاونت برنامه‌ريزي و راهبردي رييس جمهوري ارسال شود.

وي ادامه داد: صنعت چاپ، تحولي اساسي در صنعت و فرهنگ مردم ايجاد كرد و موجب پويايي و جهش بزرگي در جهان شد. با ورود چاپ به جهان اطلاعات راحت‌تر در دسترس همگان قرار گرفت.

دكتر حسيني از روز صنعت چاپ به عنوان فرصتي براي حل مشكلات اين حوزه نام برد و افزود: در اين روز بايد توان چاپي كشور بررسي و ظرفيت‌هاي اين صنعت در ايران با ساير كشورها مقايسه شود.

وي با بيان اين كه ايران كشوري فرهنگي است و در همه عرصه‌ها توانايي حضور دارد، گفت: اگرچه ايران در بخشي از صنعت چاپ دچار كاستي و كمبود است، اما فعالان و صنعتگران اين حوزه تلاش مي‌كنند اين فاصله‌ها را جبران كنند، زيرا چاپ ارتباط مستقيمي با عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگ كشور دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: اكنون بسياري از صنعتگران در بخش‌هاي صنعت چاپ مانند تهيه كاغذ، حقوق كارگران، بازگشت سرمايه، بازدهي اقتصادي و ... با مشكل روبرويند كه اميدواريم با توجه بيشتر به اين صنعت مشكلات موجود برطرف شوند.

دكتر حسيني از كمبود نيروي متخصص كارآمد به عنوان يكي ديگر از مشكلات صنعت چاپ نام برد و يادآور شد: اگر دست‌اندركاران بخش‌هاي مختلف تلاش كنند و سرانه مطالعه كشور افزايش پيدا كند، توان و ظرفيت‌هاي صنعت چاپ تا حدود زيادي ارتقا پيدا خواهد كرد و مي‌توان در تربيت نيروهاي كارآزموده اهتمام بيشتري داشت.

وي با اشاره به تلاش‌هاي دولت براي رشد و گسترش فرهنگ كتابخواني در كشور، توضيح داد: دولت در تلاش است با برپايي نمايشگاه‌هاي استاني و نيز تجهيز كتابخانه‌هاي دانشگاهي و مدارس، فرهنگ مطالعه را در كشور نهادينه كند و با اين اقدام گام مثبتي براي رشد صنعت چاپ كشور برداشته شود.

دكتر حسيني در بخش ديگر سخنان خود از فرسودگي ماشين‌آلات صنعت چاپ انتقاد كرد و اظهار داشت: وقتي كه دستگاه‌هاي چاپ به روز نباشند، از كيفيت لازم برخوردار نخواهيم بود، بنابراين براي رقابت در بازارهاي جهاني و همسايگان بايد توان خود را ارتقا داد و با خريد دستگاه‌هاي جديد، بازارهاي منطقه را از آن خود كرد.

وي تصريح كرد: نوسازي دستگا‌ه‌هاي چاپ موجب ايجاد فرصت‌هاي شغلي در كشور مي‌شود، از خروج ارز و هزينه ملي جلوگيري خواهد كرد و نيز موجب ارز آوري براي كشور خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه بانك‌ها نيز بايد براي رشد و ارتقاي اين صنعت كمك كنند، گفت: در تلاشيم با رييس كل بانك مركزي و روساي بانك‌هاي ديگر رايزني داشته باشيم تا مانند ديگر اصناف كشور تسهيلات بانكي مناسبي براي چاپخانه‌داران دريافت كنيم.

دكتر حسيني خاطرنشان كرد: براي برطرف كردن خلاء‌ها و انجام اصلاحات مورد نياز قوانين و مقررات اين صنعت نيز از طريق دفتر حقوقي وزارت ارشاد به زودي تلاش ها و هماهنگي‌هاي لازم انجام خواهند شد.

وي درباره مباحث پژوهشي نيز گفت: پژوهشگاه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز براي انجام امور مختلف آموزشي و پژوهشي در اختيار فعالان صنعت چاپ است تا در انجام تحقيقات مورد نياز به افراد كمك كند.

در ادامه اين مراسم، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران گفت: پنج سال از اجراي برنامه‌هاي اين سند مي‌گذرد و در اين مدت بايد تلاش كنيم تا در افق 1404 دستاوردهاي ايران اسلامي حرف نخست رادر منطقه و جهان بزند.

بهمن دري افزود: با توجه به ظرفيت‌هايي كه كشور ما در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي دارد، اين چشم‌انداز دور از دسترس نيست و مسووليتي است كه بر عهده مديران دولتي و اصحاب و نيروهاي فعال كشور قرار دارد.

وي با اشاره به تلاش‌هاي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد در دو ماه اخير، اظهار داشت: در اين مدت با 30 تشكل‌ و انجمن‌ صنفي كشور نشست مشترك داشته‌ايم، زيرا معتقديم حمايت از تشكل‌ها موجب توسعه فعاليت آنان در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي خواهد شد.

دري تصريح كرد: با توجه به منابع موجود مي‌توان آينده صنعت چاپ را ترسيم كرد و پس از آن بايد در هماهنگي با تشكل‌ها و انجمن‌هاي صنفي، برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي رسيدن به افق 1404 انجام شود.

وي با بيان اين كه وزارت ارشاد دست صنوف، انجمن‌ها و نهادهاي خصوصي چاپ را به گرمي مي‌فشارد، ادامه داد: از اين تشكل‌ها مي‌خواهيم كه براي تدوين وضعيت مطلوب و برنامه‌‌ريزي‌هاي مختلف صنعت چاپ و نشر از برنامه‌هاي دولت حمايت كنند تا با تجميع توان‌ها و نيروها آينده مثبتي در اين حوزه رقم بزنيم.

به گفته دري، سه ضلع «فعالان صنعت چاپ،‌ توليدكنندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» مي‌توانند زمينه رشد و ارتقاي صنعت چاپ كشور را فراهم كنند.

معاون كمك‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران، ديگر سخنران اين مراسم نيز با ارايه آماري از فعاليت‌هاي چاپي در كشور گفت: 10 درصد ظرفيت صنعت چاپ در حوزه كتاب، 50 درصد در بخش بسته‌بندي و حدود 40 درصد ديگر آن به مبحث تبليغات اختصاص دارد.

كيومرث كرمانشاهي افزود: صنعت چاپ، يك فراصنعت به حساب مي‌آيد كه با همه بخش‌هاي صنعت در كشور درگير است و از سوي ديگر، موجب نشر دانايي و توسعه صنعتي و اقتصادي كشور است كه در اشتغال‌زاديي و توسعه صادرات غيرنفتي نقش مهمي به عهده دارد.
كرمانشاهي با بيان اين كه صنعت چاپ در سال 2008، حدود 800 ميليارد دلار گردش مالي داشته است، ادامه داد: در حالي كه در بخش كشاورزي، صنعت چاپ و بسته‌بندي توانايي‌هاي بسياري دارد، ولي هنوز هم بخش عمده كارهاي ما در كشورهاي ديگر انجام مي‌شوند.

به گزارش ايبنا، در ابتداي اين مراسم از پوستر نخستين دوره مسابقات بين‌المللي مصحف شريف با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از دست‌اندركاران حوزه چاپ رونمايي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط