سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
بررسي «منهج الصادقين» در مجموعه ايرانيان و قرآن

«منهج الصادقين» عنوان تفسير 10 جلدي ملا فتح‌الله شريف كاشاني است كه در قالب يكي از مجلدات مجموعه «ايرانيان و قرآن» به همراه شرح حال نويسنده بررسي شده است._

شهناز شايانفر، نويسنده كتاب «ملا فتح‌الله شريف كاشاني و تفسير منهج الصادقين» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بخش عمده اين اثر را بررسي تفسير «منهج الصادقين» و ساختار، روش و قواعد تفسيري آن برشمرد.

وي با اشاره به ذكر نمونه‌هاي تفسيري از منهج الصادقين در اين اثر، اظهار داشت: ملا فتح‌الله غير از اين تفسير، دو كتاب تفسيري با عناوين «زبدة التفاسير» به زبان عربي و «المنهج» به فارسي را در كارنامه خود دارد كه خلاصه دو جلدي از منهج الصادقين 10 جلدي است. اين كتاب اشاره كوتاهي نيز به اين دو تفسير مي‌كند.

وي درباره روش ملا فتح‌الله شريف كاشاني در اين اثر گفت: او روش عقلاني را در پيش مي‌گيرد، اما اهتمام زيادي نيز به اقوال تفسيري دارد و استفاده‌هاي فراواني از اخبار و روايات به عمل مي‌آورد. برخي از بخش‌هاي تفسير وي نيز ناظر به تفسير عرفاني ابن‌عربي و شارحان اوست، به گونه‌اي كه بارها از عرفان او و شارحانش در منهج استفاده كرده است.

شايانفر خاطرنشان كرد: او شان نزول سوره‌ها و آيات را نيز در تفسيرش ذكر و تفاسير متعددي از يك آيه را ارايه مي‌كند، اما در نهايت تفسير عرفاني را به عنوان تفسير نهايي به شمار مي‌آورد. 

مجموعه «ايرانيان و قرآن» از سوي انتشارات موسسه خانه كتاب منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط