سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۰
بررسي «معقول ثاني فلسفي در فلسفه اسلامي»

«معقول ثاني فلسفي در فلسفه اسلامي» عنوان كتابي است كه آراي مكاتب فسلفي اسلامي را در باب معقول ثاني فلسفي گرد آورده است._

محمدرضا روحاني، مدير نشر و تدوين انتشارت موسسه امام خميني(ره) از انتشار اين اثر در 562 صفحه خبر داد و آن را نود و دومين كتاب فلسفي اين انتشارات معرفي كرد.

وي افزود: مسعود اسماعيلي، نويسنده اين كتاب، معقول ثاني فسلفي را در فلسفه مشاء، اشراق، مشايي اشراقي و حكمت متعاليه بررسي كرده، نتايج حاصل از اين بررسي را در پنج بخش و چهاره فصل تدوين كرده است.

روحاني هدف اين كتاب را توصيف مستند و جامع مساله معقول ثاني فلسفي در تاريخ فلسفه اسلامي براي دسترسي به ديدگاهي كامل‌تر برشمرد.

معقول‌هاي ثاني فلسفي، ابزارهاي نگرش فلسفي‌اند كه فيلسوف آنها را براي كشف و تبيين اسرار و حقايق جهان هستي به كار مي‌گيرد. بسياري از انديشمندان اعتبار فلسفه را در گرو ارزش و اعتبار اين دسته از مفاهيم مي‌پندراند. از اين رو، يكي از مباحث بنيادين درباره حقيقت فلسفه پژوهش درباره اعتبار معقوهاي ثاني فلسفي است.

معقول در اصطلاح فلسفه و منطق به مدركات مفاهیم كلی گفته می‌شود كه توسط عقل درك مي‌شوند، برخلاف محسوسات و متخیلات كه جزيی‌اند و توسط حواس درك می‌شوند.

معقولات ثانی فلسفی نقش مهمی در تفكر بشر دارند، به گونه‌ای كه انكار این دسته از معقولات تفكر بشر را با بن‌بست مواجه مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط