-
مدیرعامل نشر کودک و نوجوان «نَم» در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
ما میخواهیم طراوتی در دنیای بیکرانه نشر کتاب ایجاد کنیم
مهدی غَروی اصفهانی گفت: تفاوت نشر «نَم» با سایرین در «نم» بودنش است. ما میخواهیم طراوتی در این بیکرانه ایجاد کنیم و قطعاً هرچه بیشتر باهم باشیم، قویتر و عمیقتر خواهیم بود؛ اما فارغ از تفاوتهای سانتیمانتالیستی که عرض کردم، ما اکنون در این نقطه از زمان ایستادهایم و احساس میکنم بهعنوان نَمی و قطرهای کوچک، باید جور دیگری به موضوعات، کیفیت، کمیت و برقراری ارتباط با مخاطب نگاه کنیم و سعی کنیم به کلیشههای مرسوم گرفتار نشویم.
-
یک مترجم کتاب کودک در گفتوگو با ایبنا:
دوست دارم آثاری را ترجمه کنم که ارزش طبیعت را به کودکان بیاموزند
زهرا آذرخش گفت: باید برای کودکان جا بیندازیم که انسان بدون طبیعت واقعاً نمیتواند دوام بیاورد. این موضوع برای من بسیار حائز اهمیت است که بتوانم آثاری را پیدا کنم و به مخاطب ایرانی بهویژه کودکان ایران تقدیم کنم که بتوانند تفاوتی ایجاد و به ما کمک کنند تا طبیعت و جنگلهای خود را حفظ کنیم؛ زیرا این یک میراث ارزشمند برای ماست.
-
گفتوگو با تصویرگران ایرانی کتاب کودک- ۱۰
دوست دارم در هر جغرافیایی از دنیا، یک کتاب بومی با تصاویر من منتشر شود
هاله قربانی، تصویرگر کتاب کودک گفت: رویاهای زیادی در سر دارم اما فکر میکنم یکی از قشنگترین رویاهایم و یکی از بزرگترین کارهایی که دوست دارم انجام بدهم این است که در هر بخش جغرافیایی از دنیا، یک کتاب بومی که نمایانگر اثر من باشد، منتشر شود.
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۸
لذت کتابخواندن در دوره نوجوانی برایم بیشتر بود
محمد گودرزی دهریزی گفت: اکنون چندین برابر دوران نوجوانی کتاب میخوانم؛ اما لذت کتابخواندن در دوره نوجوانی بیشتر بود.
-
گزارش ایبنا از نحوه بازنمایی پدر در کتابهای کودک و نوجوان؛
نقش پدر در خانواده ایرانی نباید نادیده گرفته شود
به مناسبت ولادت امام علی (ع) و روز پدر، بهسراغ سه نویسنده فعال حوزه کتاب کودک و نوجوان همچون تیمور آقامحمدی، سیدمحمد مهاجرانی و احمد اکبرپور رفتهایم و در گفتوگوهایی، نگاه هر یک از این نویسندگان به بازنمایی شخصیت پدر در ادبیات کودک و نوجوان بررسی شده است.
-
نویسنده کتاب کودک در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
کتاب «مَنِ دستچسبی» از دسته داستانهای روانشناسی و رفتاری کودکان است
اکرم ایرانشاهی گفت: یک روانشناس به تو نمیگوید چه کنی و چه نکنی! او روان تو را زیرورو میکند و میکاود تا تو را با خودت روبهرو کند و همین آغاز دگرگونی توست. کتابی با مایههای روانشناسانه هم همین کار را با تو میکند.
-
مدیر نشر کتابخورها در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
تلاش میکنیم میان تألیف و ترجمه تعادلی برقرار شود
رضوان خرمیان گفت: تألیف برای من اهمیت زیادی دارد؛ اما این موضوع به زمان، انرژی و هزینه بیشتری نیاز دارد. بااینوجود، تلاش میکنم در نشر کتابخورها بهگونهای برنامهریزی کنم که میان تألیف و ترجمه تعادلی برقرار شود.
-
مترجم کتاب «چرا باید به کودکان گوش کنیم؟» بیان کرد؛
کودکان حاملان فلسفهای هستند که نیازمند شنیدهشدن است
عبدالله ایپکچی گفت: کِنِدی در این کتاب بهشکلی خلاقانه و جسورانه، تغییرات معرفتشناسی را به تغییرات حسی و زیباییشناختی مرتبط میکند و نشان میدهد که چگونه کودکان میتوانند آغازگر این تغییرات باشند. او به ما یادآوری میکند که نباید کودکان را بهعنوان کوچکترهای نادان ببینیم بلکه آنها خود بالقوه حاملان فلسفهای هستند که نیازمند شنیدهشدن است.
-
بنیانگذار شبکه اجتماعی بهخوان در گفتوگو با ایبنا اعلام کرد؛
۵ هزار کاربر کودک و نوجوان در بهخوان به فعالیت کتابخوانی میپردازند
حامد حمایتکار گفت: خیلی تلاش کردیم یکی از مخاطبان جدیمان نوجوانان باشند. هماکنون پنج هزار کاربر کودک و نوجوان داریم که تعداد چشمگیری از آنها فعالیت جدی در بهخوان دارند و بازخوردهای مثبتی از سایر کاربران میگیرند که در شوق کتابخوانی آنها و کیفیت نگارششان مؤثر بوده است.
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۷
کتاب برایم شیئی ارزشمند و مقدس است/ علاقه به نوشتن، مشوق جدی خواندن!
حمید اباذری، نویسنده کودک و نوجوان گفت: با وجود اینکه در کودکی چندان به کتاب دسترسی نداشتم؛ اما چه در آن دوران و چه در حال حاضر، احساسم به کتابها تغییر چندانی نکرده و همچنان کتاب برایم بهعنوان شیئی ارزشمند و حتی مقدس تلقی میشود.
-
نویسنده کتاب «یک قصر و چند پادشاه» مطرح کرد؛
روایت مبارزات معصومین (ع) در ادبیات کودک و نوجوان اندک است
مجید ملامحمدی گفت: بر این باورم که جنبه مبارزاتی و شجاعت معصومین در مقابل حاکمان وقت، میتواند بیشتر از اینها برای مخاطبان کودک و نوجوان در قالب داستانهای کوتاه، بلند یا رمان نوشته شود. هرچند ما کتابهای خوبی در میان آثار چاپشده از ناشران داریم؛ اما واقعاً این کتابها نسبت به حجم جمعیت مخاطبان ما کافی نیستند.
-
نویسنده کتاب «امید فرار کرد» در گفتوگو با ایبنا گفت؛
ادبیات نوجوان ما از نوجوان امروز و مسائلش دور است
عباس ناصری گفت: نوجوان امروز، با توجه به جهان متنوعی که در آن زیست میکند، تغییراتی که در جهانبینیاش ایجاد شده و مسائلی که اطرافش رقم میخورد، نیاز به نوع دیگری از ادبیات دارد. فعلاً ادبیات نوجوان ما، در کل، چندان ربط مستقیمی به نوجوان امروز و مسائلش ندارد.
-
نویسنده کتاب «فیگو» در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
پذیرش تغییر برای کودکان با قصهگویی سادهتر میشود
رویا میرغیاثی گفت: پذیرش هر تغییری بدون آگاهی دشوار است. وقتی قرار است کودک با یک ماجرای جدید در خانواده مواجه شود، لازم است از قبل برای این اتفاق آماده شود. وقتی پدر یا مادر برای کودک درباره به دنیا آمدن خواهر یا برادرش صحبت کنند و قصه بخوانند و به او امکان برونریزی احساسات بدهند، کودک میتواند احساسات خود را بهتر مدیریت کند.
-
گفتوگو با معاون فرهنگی کانون پرورش فکری- ۳
خود را در عمل میسنجیم و اگر انتقادی وارد باشد اصلاحات را انجام میدهیم
فرهاد فلاح گفت: برخی از انتقادات به کانون، ناشی از بیاطلاعی است و برخی دیگر ممکن است دارای اغراض و اهداف پشت پرده خاصی باشد. ما خود را در عمل میسنجیم و بررسی میکنیم که آیا این انتقادات وارد است یا خیر. اگر انتقاد وارد باشد، تلاش میکنیم اصلاحات لازم را انجام دهیم.
-
گفتوگو با تصویرگران ایرانی کتاب کودک- ۹
ارتباط مستقیم تصویرگر با نویسنده از ضروریات کتاب تصویری است/ رویاپردازی بیپایان در دنیای تصویرگری
فاطمه زمانهرو، تصویرگر کتاب کودک گفت: تعامل با نویسنده بسیار مهم است. این ارتباط به ما کمک میکند در تصویر و متن به یک نقطه مشترک برسیم؛ بهخصوص برای من که علاقهام به کتابهای تصویری بیشتر است. ارتباط مستقیم تصویرگر با نویسنده از ضروریات کتاب تصویری محسوب میشود.
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۶
«هشت کتاب» سهراب سپهری، من را به دنیای شعر معاصر وصل کرد
انسیه موسویان، شاعر کودک و نوجوان گفت: در دوره نوجوانی برادر بزرگم که نقش مهمی در کتابخوانشدن من و خواهرانم داشت، تعدادی کتاب برای ما خرید. یکی از آنها، کتابی بود که من را به دنیای شعر معاصر وصل کرد و با آن آشنا ساخت: اثری از سهراب سپهری با عنوان «هشت کتاب».
-
گفتوگو با معاون فرهنگی کانون پرورش فکری- ۲
تعطیل یا نیمهتعطیل شدن مراکز کانون شایعه است/ اطلاعرسانی ضعیف کانون در حوزه کتاب باید بهبود یابد
فرهاد فلاح گفت: مسئولیت مراکز کانون پرورش فکری در تمامی استانها بر عهده من است. گزارشهای میدانی ما ادعای تعطیلی یا نیمهتعطیلی مراکز کانون را نشان نمیدهد و برایم شگفتانگیز است که چگونه کسی میتواند ادعا کند بسیاری از مراکز کانون تعطیل یا نیمهتعطیل هستند. ما به شما اعلام میکنیم که تقریباً هزار و ۴۰ مرکز در کشور داریم و عمده این مراکز همچنان به فعالیتهای خود ادامه میدهند. حتی برخی از مراکز تکشیفت، دوشیفت شدهاند.
-
گفتوگو با معاون فرهنگی کانون پرورش فکری- ۱
مخالف الحاق یا ادغام هستیم/ کانون باید هویتش را حفظ کند
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون گفت: ما نهتنها با الحاق یا ادغام مخالفیم، بلکه معتقدیم باید تمام تلاش خود را بکنیم تا استقلال کانون حفظ و تقویت شود. همه نویسندگان و پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان، تصویرگران و حتی موافقان و مخالفان کانون، بر این نکته اجماع دارند که کانون باید هویتش را حفظ کند.
-
یک نویسنده کودک و نوجوان مطرح کرد؛
برای دستیابی به قله سعادت، راه زندگی حضرت زهرا (س) را باید پیمود
حجتالاسلام علی شعیبی، نویسنده کتاب «مقتل فاطمی نوجوان» گفت: در این کتاب سعی شده است از ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا (س) بهطور همزمان سخن گفته شود. اینگونه نیست که تلاش کرده باشیم بحث را بهصورت صرفاً اخلاقی و احساسی یا صرفاً سیاسی و اجتماعی پیش ببریم. به نظر من، تمامی ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) جذاب و الگو است و اینطور نیست که مانند بسیاری از انسانها یا افراد موفق، برخی جنبههایشان قوی و برخی دیگر ضعیف باشد. حضرت زهرا (س) در تمامی ابعاد زندگی خود قوی بودند.
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۵
شخصیت امروزم، مرهون مطالعات پیوسته و شوقآمیز دوره نوجوانی بوده است
علیاکبر والایی، نویسنده ادبیات داستانی گفت: آنچه مسلم است، ساختهشدن شخصیت امروزم، پایه و اساس تمام فعالیتهای دوران بزرگسالی و اکنونم، مرهون همان مطالعات پیوسته و شوقآمیز دوره نوجوانی بوده است. برایم فقط و فقط همان مطالعه مهم بود که هر روز و هر روز مستمر و بیوقفه ادامه مییافت.
-
نویسنده کتاب «دختر حنا» در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
ادبیات کودک نیازمند داستانهایی فراتر از کلیشههاست/ فقدان هویت ملی در آثار داستانی
زهرا نعمتالهی، نویسنده کتاب «دختر حنا» گفت: جهان ادبیات کودک از فقدان آثار تألیفیای رنج میبرد که فراتر از کلیشههای کهنه و فرمهای نخنما باشند تا با بیان فرمی و روایی خلاق، بتوانند طعم ادبیات را به کام کودکان بنشانند.
-
گفتوگو با مدیر مرکز انیمیشن سوره- ۲
ما باید به کودکان یاد دهیم نگاه فلسفی به جهان داشته باشند
امیررضا مافی، نویسنده مجموعه «جهان قصههای با بابام» و مدیر مرکز انیمیشن سوره گفت: ما باید مدام به فرزندانمان در تمامی آثارمان یاد دهیم که پرسشگر باشند، منظر فلسفی داشته باشند و به مبدأ ایجادی هر پدیدهای توجه کنند. آنها باید بفهمند وجود چیست و مسیر شناخت هر وجودی چگونه برایشان پدید میآید.
-
نویسنده کتاب «سلفی با میرزا» در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
زندگی مبارزاتی میرزا کوچکخان را در داستانی فانتزی برای نوجوانان روایت کردهام
طاهره مشایخ، نویسنده کتاب «سلفی با میرزا» که بهتازگی از سوی نشر مهرک منتشر شده است، گفت: راوی داستان، نوجوانی به نام ارسلان است که در زمان سفر کرده و وقایع را روایت میکند. من سعی کردم کتاب را بهگونهای چالشبرانگیز پیش ببرم. بهعبارتی، هر بار یک مقطع از زندگی کوتاه مبارزاتی میرزا کوچکخان را بهصورت داستانی و بهشکل چالشی در کل رمان، قرار دادم.
-
کارشناس سفارش کتابهای غیرفارسیِ کتابخانه مرجع کانون مطرح کرد؛
تصویرگری کتاب کودک بهسمت مدرنشدن پیش رفته است
بهار اشراق، کارشناس سفارش کتابهای غیرفارسیِ کتابخانه مرجع گفت: کسی که با دنیای تصویرگری کتاب کودک آشنا باشد و سیر تاریخی آثار تصویرگری را از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۲۱ که در آرشیو ما موجود است، بررسی کند، میبیند که تصویرها در این سیر زمانی چقدر تغییر کرده و بهسمت مدرنشدن پیش رفته است.
-
گفتوگو با مدیر مرکز انیمیشن سوره- ۱
وقتش رسیده بود آثاری با جهانبینی خودمان برای کودکان تولید کنیم
امیررضا مافی، نویسنده، انیماتور و مدیر مرکز انیمیشن سوره گفت: یکی از کارهایی که همیشه دوست داشتم انجام دهم و فرصتش دست نمیداد یا بهتر بگویم شاید جسارتش را نداشتم، حوزه کودک بود. به نظرم میرسید که ما در حوزه کودک خلائی جدی داریم. آثاری که برای کودکان نوشته میشود، ممکن است چندان به دردشان نخورد یا حداقل در آن شکلی که من به جهان نگاه میکنم، اثری تولید نمیشود.
-
نویسنده کتاب «باغ گلها» مطرح کرد؛
داستانهای اخلاقی و مذهبی میتوانند پایههای جامعه بهتر را بسازند
زهرا خسروی، نویسنده کتاب «باغ گلها» گفت: قصد دارم داستانهای دیگری نیز با محوریت مفاهیم اخلاقی و مذهبی بنویسم که بتوانند به رشد فکری و معنوی کودکان کمک کنند. باور دارم این نوع داستانها میتوانند پایههای یک جامعه بهتر را بسازند.
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۴
مادرم از نوزادی برایم کتاب میخواند/ کتاب تسهیلگری است برای عمیقشدن در دریای معارف و حقایق عالم
سنا ثقفی، نویسنده ادبیات کودک گفت: از دوران کودکی و نوزادی، هیچگاه به یاد ندارم که مادرم یا پدرم ما را به مطالعه و خواندن کتاب تشویق کرده باشند؛ اما مادرم همیشه کتاب میخواند. زمان مشخصی را به این کار اختصاص میداد؛ مثلاً بعد از ناهار، هنگامی که میخواست استراحت کند، کتاب میخواند. ما همواره این مطالعه را مشاهده میکردیم؛ یعنی انس با کتاب در خانه ما بهوضوح وجود داشت.
-
یک پژوهشگر حقوق کودک بهمناسب روز جهانی کودک مطرح کرد؛
کتابخوانی، ابزاری مؤثر برای آگاهیبخشی و دفاع از حقوق کودکان است
محمدمهدی سیدناصری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بینالملل کودکان، به مناسبت روز جهانی کودک و هفته کتاب و کتابخوانی گفت: کتابخوانی نه فقط یک فعالیت فرهنگی و تفریحی بلکه ابزاری مؤثر برای آگاهیبخشی و دفاع از حقوق کودکان است.
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۳
کتاب، من را از گوشهگیری در دوران مدرسه نجات داد
جعفر توزندهجانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: در دوران مدرسه، کودکی منزوی و گوشهگیر بودم؛ تا اینکه کلاس سوم دخترخالهام که معلممان بود، داخل کلاس کتابخانه درست کرد. اولین کتابی («جوجهاردک زشت») را که دستم به آن خورد از کتابخانه برداشتم. در آنروزها کتاب من را نجات داد. کتاب گفت: «نگران نباش، شاید تو موجود دیگری هستی و در آینده وضعت خوب میشود».
-
چطور کتابخوان شدم؟- ۲۲
کتابخانه مخفی پدرم، شوق کتابخواندن را در من ایجاد کرد/ بوستان سعدی همیشه کنار دستم است
یوسف یزدیان وِشاره، نویسنده ادبیات نوجوان گفت: پدرم گرچه به مدرسه و مکتبی نرفته بود؛ اما بهطرز عجیبی عاشق کتاب و کتابخوانی بود. یک صندوق چوبی گلگلی شکیل داشت که برای خودش تعدادی کتاب تهیه کرده بود و این صندوق بهاصطلاح کتابخانه مخفی دلبندش بود. آن شوق و ذوقی که پدر و برادرانم برای خواندن و شنیدن کتابهای توی پستو از خود نشان میدادند، مشوق اصلی من در گرایش به کتاب و کتابخوانی بود.